Nu aș recomanda Gesualdo decât celor care chiar își doresc o experiență sonoră neobișnuită. Tenebrae Responsoria este pentru cei ce își doresc o experiență despre drama pătimirilor într-o formă sonoră care fascinează de la început până la sfârșit… și după.
Dacă pentru ortodocși cea mai tulburătoare muzică a Săptămânii Patimilor este Prohodul Domnului, pentru apuseni există Plângerile (Lamentatio), în special dramaticele Officium tenebrarum, servicii religios-muzicale cunoscute din secolul VIII. Lamentația-meditație asupra întunericului – în secolul XVII leçons de ténèbres au devenit un gen distinct al barocului francez – era destinată ultimelor 3-4 zile din săptămâna dinaintea Învierii și se bucura de un ritual spectaculos, nu doar muzical, un sfeșnic cu 12-13 lumânări stinse treptat pe parcursul concertului sacru, până când biserica rămânea în întuneric. Compuse pe text din Plângerile lui Ieremia, Tenebrae alternează secțiuni de recitativ pe literele alfabetului ebraic (Aleph, Zain, Lamed etc.) cu polifonie vocală, căreia în timp i se va adăuga și acompaniament instrumental. Au scris astfel de compoziții în Renaștere și Baroc catolici și reformați ca di Lasso, Tallis, Lobo, Byrd, Vittoria, Charpentier și Couperin, iar celebrul Miserere pe nouă voci de Gregorio Allegri, cel mai popular cor a cappella renascentist, e de fapt un fragment dintr-un Ufficio delle Tenebre della Settimana Santa scris pentru Capela Sixtină.
Pe 10 aprilie 2020, în Vinerea Patimilor pentru catolici și înaintea Floriilor ortodoxe, apărea la Glossa triplul CD Tenebrae, o versiune extraordinară pentru mine, cu muzica lui Carlo Gesualdo înregistrată de Graindelavoix. Fondat în Antwerpen de antropologul și etnomuzicologul Björn Schmelzer, ansamblul explorează muzica veche, din Evul Mediu până în Renaștere, în special polifonia franco-flamandă, cu o abordare etnomuzicologică și originală. Numele lor vine de la o idee de Roland Barthes, prin care filosoful francez sondează esența vocii umane („le grain, c’est le corps dans la voix qui chante, dans la main qui écrit, dans le membre qui exécute“). „Grain de la voix“ sintetizează căutarea reflecției spirituale și fizice a vocalității, a semințelor unor „grâne“ dintr-un repertoriu muzical vechi, rar cântat și întotdeauna emoționant. Tenebrae, publicat în 1611, e o muzică tulburătoare prin stare, surprinzătoare prin disonanțe și cromatizare, un testament al creației controversatului compozitor și principe da Venosa. Versiunea e una care taie respirația: trei ore de muzică a cappela, parcurs al celor mai importante trei zile din Săptămâna Patimilor: Joia spălării picioarelor, Vinerea patimilor și Sâmbăta coborârii la iad, în care opt muzicieni și dirijorul lor susțin un adevărat ritual sacru, construind cu fervoare și profunzime istoria patimilor lui Hristos. Interpretarea poate părea ciudată: nimic din emisia uniformă cu care urechea e obișnuită atunci când ascultă muzica sacră a epocilor de altădată. Soliștii din Graindelavoix (pentru că practic suntem în fața unui ansamblu din opt soliști!) au, fiecare în parte și toți împreună, intensitate dramatică și o naturalețe impresionantă. Prin emisie, tehnică și timbralitate, cei opt muzicieni dau greutate discursului polifonic și elasticitate surprinzătoare fluxului sonor, fără intruziuni în intimitatea muzicii, cu nuanțe suple și incursiuni personale ale vocaliștilor, care trimit uneori la polifonii folclorice corsicane sau la alte spații.
„Invocarea vocilor trecutului este o artă subtilă a «inter-vocalității» (citarea vocilor cântăreților din trecut, de exemplu, care se poate face în mai multe moduri), a timbrului și frazei, a vocalizării progresiilor și a tensiunilor gesturilor melodice. Important nu e să știm dacă «trecutul e un teren necunoscut» sau nu, sau dacă vocile ne sunt familiare sau nu. Ceea ce contează în artă e «fabulația» (imaginația). Ceea ce contează e ca transferul să se facă între familiar și non-familiar, evocând o voce «deghizată în ea însăși» cum ar putea spune Gilles Deleuze, în contextual acestei arte a fabulației. Vocile trebuie să incarneze și să reveleze o altă voce, este de altfel motivul pentru care acest transfer operează cu o diagramă, într-un sens diferit de ce se numește «interpretare istoric documentat㻓, spunea Björn Schmelzer într-o scrisoare către Sigiswald Kuijken, un alt mare interpret și cercetător contemporan al muzicilor vechi din spațiul european, în special al Țărilor de Jos.
Interpretarea celor din Graindelavoix și în această capodoperă a Renașterii târzii, aparținând unui compozitor cu o istorie tenebroasă (se spune că Gesualdo și-ar fi asasinat soția și amantul, ar fi fost un maestru în prepararea otrăvurilor și un mare singuratic care și-a confundat în operă patimile cu ale lui Iisus) e excitantă și senzuală. Tenebrae, o partitură deloc facilă, sunt cântate într-un stil radical, cu o materialitate senzuală a texturilor vocale, într-o emisie proaspătă ce pune în lumină fiecare linie a scriituri acestei superbe partituri, cu cromatisme surprinzătoare, tensiuni insuportabile și lumini sonore de o frumusețe incredibilă.
Despre acest disc am stat de vorbă cu românul care s-a alăturat Graindelavoix în 2010. Adrian Sîrbu este profesor la secția de muzică religioasă a Universității de Arte „George Enescu din Iași“, președinte al Asociației Culturale „Byzantion“ și protopsalt-dirijor al corului Byzantion, una dintre cele mai renumite formații muzicale psaltice din România.
Cum e să cânți Tenebrae de Gesualdo, trei ore de muzică tulburătoare, dificilă și de o încărcătură spirituală specială? Cum ai descrie această muzică a lui Gesualdo da Venosa despre Săptămâna Patimilor?
Trebuie să recunosc că, în cei 10 ani de colaborare cu grupul Graindelavoix, proiectul Tenebrae Responsoria de Gesualdo da Venosa a fost pe departe cel mai dificil. Obișnuit cu melodicitatea și cursivitatea melodiilor din lucrări precum Vecerniile cipriote, Antifoanele „O“ ale lui Hanelle, Recviemul lui Vecchi sau compozițiile lui Du Fay, la Gesualdo totul părea să sune în opoziție: muzică densă, cu o plasticitate și expresivitate condensate pe fiecare măsură și notă. Orizontalitatea frazelor este aici combinată cu o aglomerată verticalitate ce schimbă de la o notă la alta acorduri, stări, ethosuri, emoții. Fiind în primul rând interpret al cântului bizantin, ce se caracterizează prin mers treptat și modulații mult așteptate, Gesualdo nu și-a dezvăluit prea curând potențialul și genialitatea. Drumul inițiatic către descoperirea dramaturgiei tenebrelor a trecut mai întâi printr-o perioadă lungă de repetiții și de „acordaj în stil Gesualdo“. Însă, odată cu înțelegerea intențiilor lui Gesualdo de a modela imagini ca dintr-o „plastilină sonoră“, totul capătă sens. Disonanțele insistente, răsturnările de acorduri, modulațiile neașteptate sau mersul obsesiv cromatic, toate construiesc o puternică și tensionată dramaturgie a suferinței Celui răstignit, un travaliu melodic, expresie a tragediei patimilor.
Carlo Gesualdo (1566-1613), Tenebrae
CD I [71:12] Feria Quinta – Tenebrae Responsoria for Maundy Thursday
CD II [62:58] Feria Sexta – Tenebrae Responsoria for Good Friday
CD III [60:00] Sabbato Sancto – Tenebrae Responsoria for Holy Saturday
Înregistrat în Biserica Sfântul Ioan Evanghelistul, Beauvais, Belgia, iulie/ august 2019
Graindelavoix
Björn Schmelzer
Anne-Kathryn Olsen
Carine Tinney
Razek-François Bitar
Albert Riera
Andrés Miravete
Marius Peterson
Adrian Sîrbu
Arnout Malfliet
Cum a fost experiența înregistrării în catedrala din Beauvais? Care e diferența între concert și înregistrare, ai cântat și în concert această lucrare.
Björn Schmelzer a pregătit cu multă tenacitate aceste imprimări-maraton ce au durat nouă zile. A știut că Gesualdo trebuie să dospească mult, că trebuie să facem cunoștință cu lumea lui sonoră, să ne maturizăm în stilul lui, astfel că au trecut mai bine de doi ani de concerte până când să vină timpul unor înregistrări. Din nou, trebuie să fac niște mărturisiri. Cele nouă zile de imprimări au fost nu doar intense, ci și istovitoare. Atenția pentru fiecare detaliu intonațional, stilistic, de frazare etc. era de data aceasta dublată de efortul de a ne acorda între noi după acordajul mean-tone (unde cuvintele sunt puțin „compromise“ în favoarea treptei a treia din acord, care este intonată mai sus în cazul terței mici, respectiv mai jos, în cazul terței mari). Evident, provocarea a fost să putem obține stările sufletești dorite de Gesualdo, mai presus de aspectele tehnice analizate cu mult profesionalism de către Björn .
O interpretare originală, care trimite la un spațiu vechi, cu rezonanțe ancestrale și bizare pentru urechile obișnuite cu corul apretat academic. Sunt momente în care solourile tale sună melismatic, aproape bizantin (Zain. Recordata est Jerusalem și mai ales antifonul Christus factus est în partea I, unde responsorio sună gregorian). Muzica sacră are o rădăcina comună, Adrian, care e totuși granița?
Din punct de vedere istoric, se știe că există rădăcini comune ale celor două muzici liturgice, chiar dacă Orientul a fost mai tradiționalist, în timp ce Apusul a explorat încontinuu noi forme de manifestare muzicală. Mai presus însă de coordonata istorică, explorarea fenomenului vocal aduce de multe ori interpreți din lumi culturale opuse în cadre comune. Se pare că „grâna“ aceasta din voce pe care o vânează cu fascinație Björn Schmelzer are o sămânță-arhetip, departe de „apretarea academică“ de care vorbeați. Graindelavoix este o astfel de experiență, unde interpreți din opt națiuni diferite, exponenți ai unor stiluri muzicale uneori antagonice, de la operă la baroc, de la lied la cânt bizantin, explorează împreună, se lasă influențați unul pe altul în acest laborator de „prelucrare a sunetului“. Și da, tradiția și cântul bizantin cred că au ajutat mult în găsirea acestor elemente vocale ce fac din Graindelavoix o voce „neapretată“.
Expertiza ta de cercetător și practician în cântul bizantin e una recunoscută la nivel european. Cum lucrezi cu Björn Schmelzer, care e un expert al repertoriilor vocale mediteraneene? Crezi că aportul tău vocal, mă gândesc la tehnica melismatică, la ambitusul extins și la timbrul tău deosebit, vor influența pe viitor alegerile repertoriale ale formației?
Björn Schmelzer este o personalitate fascinantă ce combină experiențele din domenii foarte variate precum muzică, istorie, antropologie, filosofie, pictură, etnomuzicologie etc. El a intuit faptul că explorarea modului de interpretare a repertoriilor polifoniei, dar și a monodiilor gregoriene și pregregoriene, are nevoie de expertiza unor purtători a tradițiilor vii, locale. Așa se explică cercetările sale în comunitățile din sudul Italiei, colaborările cu corsicanii sau cu cântăreții sufi. A intuit, de asemenea, că tradiția cântului bizantin îl poate inspira în găsirea și plantarea acestei „grâne“ și în solul fertil din Graindelavoix. Intriga aceasta a general o serie de colaborări fructoase. Björn nu face un import manierist de sonoritate bizantină în repertorii polifonice. El încearcă să înțeleagă, să aprofundeze fenomenul vocal din sfera psaltică, se lasă fascinat de aceasta și caută să îi guste bogăția de valențe.
Căutările lui Björn l-au proiectat într-o zonă deschisă la noi și chiar controversate interpretări, însă trebuie înțeles faptul că Björn nu promovează un manifest stilistic fixat în niște convingeri fixiste. Graindelavoix reprezintă o continuă căutare, o neîntreruptă descoperire.
Cum ai recomanda Tenebrae cu ansamblul Graindelavoix și Adrian Sârbu, de ce să ascultăm Gesualdo, o meditație despre întuneric și lumină, în aceste vremuri de pandemie?
Nu aș recomanda Gesualdo decât celor care chiar își doresc o experiență sonoră neobișnuită. Există în cinematografie filme bune, foarte bune și filme care te lasă pe gânduri. Gesualdo face parte din a treia categorie, a filmelor sonore de care rămâi preocupat și afectat mult după ce ai terminat audiția. Tenebrae Responsoria este pentru cei ce își doresc o experiență despre drama pătimirilor într-o formă sonoră care fascinează de la început până la sfârșit … și după.
Mulțumesc mult, Adrian Sîrbu!
Tenebrae Responsoriae de Carlo Gesualdo cu Adrian Sîrbu și Graindelavoix poate fi ascultat aici:
https://open.spotify.com/album/0QG7VQdtjV8WNCov0sk9KF
și comandat aici:
https://www.amazon.com/-/es/Graindelavoix/dp/B0858V3V6V/ref=sr_1_1?dchild=1&qid=1587630707&refinements=p_32%3ACarlo+Gesualdo&s=music&sr=1-1