Produsul parea comun, de serie. Dar nu era asa. Prietenii mei erau toti atinsi de morbul Michael Jackson. Aparuse Thriller, un album intr-adevar senzational, si toti se rupeau in figuri imitindu-l pe Michael. As fi imitat-o si eu pe favorita mea, dar mi-am dat seama ca riscam sa devin penibil.
Culmea e ca intre cei doi artisti (cel deja incoronat ca rege al muzicii pop si cea care avea sa devina peste o vreme regina aceluiasi imperiu) paralela se putea deja face. Nu numai ca Madonna se nascuse pe 16 august 1958, iar Michael Jackson, pe 29 august in acelasi an, dar amindoi au evoluat fantastic, crescind de la un album la altul, spargind pur si simplu piata muzicala. Mereu insa Jackson a avut un avans fata de Madonna, numarind milioane (poate miliarde) de fani, mai ales copii si adolescenti. Era intr-adevar mai original si totodata mai spectaculos, luind lucrurile pe cont propriu si transformind admiratia publicului in isterie colectiva. In 1992, cind a venit in Romania, am putut asista la manifestarile locale ale acesteia.
Dar, treptat, Michael s-a consumat, in timp ce Madonna si-a continuat traseul profesional. Ultimul lui succes a fost HIStory, din 1995, iar omul s-a acoperit de ridicol prin nenumaratele operatii estetice, ca si prin comportamentul aberant fata de copii. E ca si cum, incapabil sa mai evolueze artistic, Michael Jackson ar fi incercat sa se transforme fizic. Sa socheze nu prin muzica, ci printr-un nou chip. Astazi, fostul rege a devenit o ruina biologica si profesionala.
Spre deosebire de idolul fostilor mei prieteni, Madonna „mea” a confimat si confirma de douazeci si cinci de ani. Un sfert de secol! Dupa primul album, au urmat Like a Virgin (1984), Like a Prayer (1989), Erotica (1992), Ray of Life (1998), Music (2000), American Life (2003), Confessions on a Dance Floor (2005). Le-am selectat pe cele in care evolutia ei este vizibila. Pentru fosta vampa de discoteca, cheia gloriei a fost transformarea. A fost altfel de la un album la altul, aproape fiecare reprezentind o etapa distincta. Un nou continut, o noua imagine si, prin extensie, un nou trend. S-o comparam cu Cher, o artista de asemenea cu un parcurs lung si glorios: Madonna ii supravietuieste. S-o comparam cu Britney Spears, „rivala” ei de acum citiva ani. Britney s-a prabusit, Madonna straluceste in continuare. Asa cum imi placea mie, la noua ani, ii place fiului meu, la opt. Doua generatii de admiratori, din Romania socialista, ulterior capitalista.
La cincizeci de ani, favorita mea e mai proaspata ca oricind. Iar isi schimba continutul si look-ul, iar ii socheaza pe toti cu transformismul ei. Hard Candy, noul album, o va readuce in prim-plan pe Madonna cea rea, acum in registrul sado-maso. Criticii ironici deja se intreaba pe cine isi va folosi mai intii biciul: pe Timberlake sau pe Timbaland?
Dar important din punctul meu de vedere este altceva, si anume faptul ca instrumentele dominatiei, simbolurile puterii se afla in continuare la Madonna. Cea care, intr-un climat concurential feroce, le si merita.