Daca vrei sa mergi la sigur, iti poti pune oricind haine care sa semene a lenjerie intima si sa rostesti discursuri despre sexualitatea corpului feminin. Cu fiecare nou album, Madonna nu schimba doar stilul muzical, ci si imaginea, stilul de viata si opiniile ei despre societate.
Juxtapunerea dintre bomboane si duritate
Pe 28 aprilie, artista isi lanseaza un nou album, odata cu promisiunea de lansare a unei alte variante a aceleiasi Madonne. Dupa ce a fost virgina senzuala/materialista/jucarie sexuala/femeie dominatoare/Evita sensibila/diva spirituala/mama cumintita si autoare de carti de copii/activista/adolescenta renascuta si cu porniri rebele, pentru albumul Hard Candy, Madonna promite sa fie altcineva. Coperta albumului, lansata recent cu mare tam-tam si declaratii de presa, ne arata o artista imbracata in haine de luptatoare profesionista in stilul anilor ’50, cu inscriptia „M”. Din declaratia purtatorului de cuvint al Madonnei, inca nu se intrevede care va fi „schimbarea de paradigma” a albumului Hard Candy: „Iubeste dulciurile. Este vorba de juxtapunerea dintre duritate si dulceata sau, cum declara cu elocinta Madonna insasi: Am sa te iau la suturi, dar te vei simti bine»”.
Pe linie muzicala, Madonna a declarat ca a colaborat pentru unele piese cu Justin Timberlake, „o experienta extrem de intima”, si ca a abordat stilul R&B si hip-hop pentru motivul principal ca inca nu facuse acest lucru. Unul din copiii copulatiei intelectuale deja poate fi ascultat la posturile radio – 4 minutes to save the world.
Albumul va fi lansat peste aproximativ o luna, bineinteles cu o campanie care sa arate ca Madonna este si mai 2.0 decit orice alt artist – piesele vor putea fi ascultate, una cite una, pe site-ul Vodafone de clientii firmei de telefonie mobila timp de doar 24 de ore si apoi vor fi retrase pina la lansare.
Generatia 50
2008 este anul in care Madonna, Prince si Michael Jackson implinesc 50 de ani. Putini ar fi spus, la lansarea Madonnei in 1983, cu o muzica pop usurica si stilul vestimentar punk si voit vulgar, ca dintre toti trei ea va fi cea care va prinde aceasta virsta in plina glorie. Dupa albumul de debut, succesul adevarat a inceput cu Like a Virgin si o aparitie lasciva pe scena intr-o combinatie de rochie de mireasa si lenjerie intima care au facut-o celebra in toata lumea. De atunci, Madonna n-a incetat sa socheze (si sa vinda incredibil de bine). Videoclipul de la Justify My Love, cu scene prea explicite pina si pentru MTV-ul pe atunci mai cuminte, a fost cenzurat. Urmatoarea schimbare de efect, operata odata cu lansarea albumului Ray of Light, a transformat o artista care deborda de sexualitate intr-o prezenta filosofica, plina de spiritualitate si dedicata studiului Cabalei. Dupa o casatorie si aparitia primului ei copil, care pareau ca ar fi cumintit-o si mai mult, Madonna a decis sa-si pregateasca inca o relansare cu un scandal care sa apara garantat in toate ziarele – si nu a fost nevoie decit de citeva secunde, cit un sarut cu Britney Spears in cel mai mediatizat show al sezonului.
Un studiu de marketing sustine ca oamenii de afaceri au mult de invatat de la Madonna – brandul perfect, care este permanent prezent pe piata in varianta noua si optimizata. Si mai ales daca intuiesti spre ce directie se indreapta lumea, astfel incit sa o convingi sa te copie de la vestimentatie pina la atitudini politice ai cu siguranta un produs de succes.