Criptomonede, NFT-uri… în era așa-zisului Metavers, lumea virtuală infiltrează orice domeniu, inclusiv literatura.
Recent, scriitorul și filosoful italian Alessandro Baricco a debutat pe piața NFT (Non-Fungible Token) oferind spre vânzare unul dintre aceste obiecte numerice unice. El a fost realizat pornind de la romanul său Novecento, din care o echipă a produs o versiune digitală a unei înregistrări a vocii autorului lecturând cartea. Rezultatul, numit Novecento. Codul sursă, va fi scos la licitație pe platforma OpenSea, în martie 2022. În acest domeniu, Baricco nu este chiar primul. Înaintea lui, pe piața NFT s-a lansat autorul american de romane grafice Frank Miller (Sin City) și scriitorul Thierry Crouzet, care și-a vândut blogul sub formă de NFT.
Un NFT este un certificat care atestă proprietatea și proveniența unui bun digital, cum ar fi o operă de artă digitalizată, care poate fi descărcată de oricine, dar care este posedată legal numai de acela care deține acest certificat (token) într-un portofel digital și care, prin urmare, este singurul care îl poate transfera sau vinde. Devenite fenomen încă din 2020, NFT-urile au invadat practic internetul, „bunuri digitale“ dotate cu un certificat de unicitate adorate de adepții criptomonedelor și care au creat o uriașă bulă economică. Un nou Eldorado pe care lumea întreagă l-a descoperit în momentul în care artistul digital Beeple a vândut un simplu JPG la Christie’s pentru uriașa sumă de 70 de milioane de dolari.
Baricco justifică existența acestui NFT tocmai prin unicitatea obiectului produs. După ani de interpretări teatrale sau cinematografice realizate de alți autori, scriitorul italian spune că a dorit să „redescopere muzica originală a lui Novecento“, în cazul de față propria lui voce, în 85 de minute de lectură. „Noi, împreună cu alții, construim lumi și, din acest motiv, este important să dăm valoare momentului invenției pure“, declară Baricco cotidianului „La Stampa“. „Ceva se întâmplă astăzi în zona formată de aceste patru puncte: tehnologia blockchain, criptomonedele, NFT și DAO (Decentralized Autonomous Corporation). Este ceva destinat probabil să ne schimbe viețile, așa cum s-a întâmplat acum zece ani cu aplicațiile. De aceea mi-am spus: vreau și eu să ajung în această zonă și cel mai bun mijloc pentru aceasta este să fac un NFT. M-a atras și faptul că, din câte se pare, nimeni n-a mai făcut-o până acum în literatură.“
În acest timp, în Franța, Laurent Gayard, un autor specializat în noi tehnologii, propune și el noua lui carte în format NFT, o carte mai mult decât potrivită în acest context – Comprendre les NFT et les metaverses, „ghid“ care își propune să exploreze acest domeniu prea puțin exploatat.
Nu numai literatura își pune probleme legate de noul univers al NFT-urilor, ci și moda care, la rândul ei, a „fost contaminată“, după cum spune revista de arhitectură „Icon“. De exemplu, astăzi, există Gucci Virtual 22, realizați în colaborare cu firma Wanno: 620 de perechi de sneakerși virtuali destinați să fie purtați doar în lumile virtuale ale rețelelor sociale și a jocurilor video. Încălțăminte non-existentă în realitate, dar care s-a vândut în numai câteva minute pentru trei milioane de dolari.