Pe 14 martie 2022, în a nouăsprezecea zi a războiului din Ucraina, pe site-ul oficial al Școlii Speciale de Muzică Gnessin din Moscova era publicat un videoclip cu prima parte din Simfonia Destinului de Ludwig van Beethoven.
Interpretarea celebrului Allegro con brio din Simfonia a V-a în do minor op. 67, una remarcabilă, aparține tinerilor muzicieni din Gnessin Virtuosi, orchestră de cameră emblematică a școlii moscovite înființată, în 1895, de cele cinci fiice ale rabinului Gnessin. La pupitru se află Mihail Hohlov, dirijor și director artistic al acestei școli muzicale pentru copii supradotați. Primul cadru al filmării ni-l înfățișează atacând concentrat motivul destinic al lucrării dedicate inițial lui Napoleon Bonaparte. Dirijorul poartă tricou negru cu un zig-zag alb, distinctiv, imprimat pe piept. E litera „Z“, celebrul de-acum simbol al „operațiunii militare speciale“. În a nouăsprezecea zi a războiului din Ucraina, o agresiune militară neprovocată și nejustificată a Rusiei, muzica clasică a devenit oficial o unealtă a propagandei putiniste.
https://gnesinka.com/ru/events/gnesinskie-virtuozy-muzykalnoe-prinoshenie/
Chiar dacă pe 21 martie a fost dat jos de pe YouTube, videoclipul a rămas pe pagina Gnessin și pe rețeaua de socializare VK, un fel de echivalent rusesc al Facebook. Ascultați fragmentul, e cu adevărat o interpretare remarcabilă, de o coeziune monolitică a ansamblului, cu solouri impecabile – oboista și timpanistul sunt minunați! –, un Beethoven ca la carte, cu atât mai uimitor cu cât e cântat de o orchestră de puști. Concentrați în fața pupitrelor, tinerii instrumentiștii sunt în ținute lejere, de stradă, semn că e o repetiție a acestei minunate orchestre, un „șnur“ al primei părți, cum spun muzicienii. Nu îmi pot reține admirația, deși știu bine că la Gnessin studiază doar tinerele genii muzicale ale Rusiei. Și cameramanii își fac treaba excelent, cele trei camere, dintre care două mobile, sunt de nota 10.
© Andrej Isakovic AFP via Getty Images
O decriptare
Dacă privim atent textul care însoțește videoclipul, remarcăm că inițiala cuvântului „Virtuosi“ a fost scrisă cu caractere latine, nu chirilice (Vиртуозы în loc de Виртуозы), „V“-ul semnificând simbolul sloganului sila V Pravde (сила в правде), în traducere puterea în adevăr.
Același lucru pentru „Z-ul“ central, scris cu majusculă în cuvântul „muzîkalnoe“ (муZыкальное în loc de муЗыкальное). E din nou litera Z din alfabetul latin, nu cel chirilic, care apare pe tancurile și elicopterele militare angajate în invadarea Ucrainei de către Rusia, un binecunoscut simbol al „operațiunii militare speciale“ a lui Vladimir Putin, folosită pe scară largă ca sprijin de război, acest Z pe care Mihail Hohlov, directorul școlii, l-a purtat pe tricou, în timp ce dirija prima mișcare a Simfoniei a V-a de Beethoven, în fruntea unei orchestre de copii. Za Pobedu (за победу), în traducere pentru Victorie. Victoria lui Putin, cântată ca ofrandă muzicală de cei mai tineri muzicieni ai marii Rusii, căci asta înseamnă муZыкальное приношение, o trimitere directă la una dintre marile capodopere ale creației lui Bach, Ofranda Muzicală (Musikalisches Opfer), o monumentală ars canonica bazată pe o singură temă muzicală, una de o excepțională rigoare matematică și, în același timp, de o tristețe supraumană, una metafizică.
https://www.youtube.com/watch?v=rN2p3NgqWos
„Școala Gnessin suntem noi toți“
„Cred că este pur și simplu criminal, este amoral“, spune la Radio France pianistul Alexander Kobrin, unul dintre foștii elevi ai Școlii Speciale de Muzică Gnessin. „Nimeni nu și-ar fi putut imagina că acest om, pe lângă faptul că susține războiul, ar folosi copii minori pentru un videoclip, pentru a-i face cumva complici în acest oribil război“.
„A fost atât de manipulator“, spune pentru Deutsche Welle și Roman Mints, un violonist vedetă astăzi în Marea Britanie, și el absolvent al Gnessin. „Copiii nici măcar nu știau pentru ce este înregistrarea, iar ceea ce s-a întâmplat la școală este semnificativ, este statul rus în miniatură, cu un lider despotic în frunte, singurul responsabil. Întregul sistem este plin de frică, părerea individului nu contează“, a mai spus violonistul.
Dar nu sunt doar aceste declarații; pe 23 martie, apare în spațiul public o scrisoare deschisă adresată directorului Mihail Hohlov, semnată de 168 de absolvenți ai Școlii Speciale de Muzică Gnessin din Moscova, între care celebrii pianiști Evgheni Kissin, Daniil Trifonov și violoncelistul Pavel Serbin: „Noi, foștii elevi și absolvenți ai Școlii Gnessin, precum și profesorii acesteia, condamnăm această acțiune rușinoasă în cei mai fermi termeni și o considerăm o pată îngrozitoare în istoria școlii noastre. Este un atac serios la adresa reputației uneia dintre cele mai bune școli de muzică din lume și o insultă la adresa onoarei și memoriei celebrilor foști profesori ai Școlii Gnessin. Printre cei din urmă, să-i amintim pe David Oistrah, Abram Iampolski sau Valentin Berlinski. […] În plus, considerăm că este odios faptul că directorul a recrutat elevi minori pentru această cascadorie publicitară îngrozitoare și că a folosit școala ca un vehicul pentru a-și exprima viziunea militaristă personală asupra lumii. […] Domnule Hohlov, școala noastră nu înseamnă doar pereții pe care i-ați pictat. Școala Gnessin suntem noi toți, nu dumneavoastră personal. Prin urmare, în calitate de reprezentanți ai școlii, respingem opiniile și poziția dumneavoastră cu privire la această chestiune în termenii cât mai fermi posibil“.
Institutul Gnessin în 1932 – Regnum Photo
Motivații și propagandă
De ce susține Mihail Sergheievici Hohlov războiul lui Putin? Nu știm. Dar știm că marele pianist Boris Berezovski, și el absolvent Gnessin, cel care cerea la Pervîi Kanal ca armata rusă să fie mai fermă cu ucrainenii – „să-i încercuim și să le tăiem electricitatea“ – are doi copii arestați de poliția rusă în februarie 2021.
Hohlov a absolvit Gnessin și Conservatorul Ceaikovski, e un bun pianist, membru al Cvintetului Piazzolla și elev al marilor dirijori Iuri Simonov și Dmitri Kitaenko. În 1990, a înființat ansamblul de cameră Gnessin Virtuosi, cu care a susținut peste 450 de concerte în Rusia, Europa, America și Japonia.
„Îl cunosc foarte bine pe Mihail Hohlov. Nu am știut de vreun sprijin public pentru Putin până de curând, când lucrurile au început să se înrăutățească pentru democrație și libertatea de exprimare în Rusia“, spune pianistul Alexander Kobrin despre directorul și muzicianul cu Z-ul victoriei pe tricou, pe care l-am văzut și în România, în anul 2013, pe scena Ateneului Român. Atunci, Mihail Hohlov a dirijat un concert superb în cadrul Zilelor Culturii Ruse, cu doi dintre cei mai apreciați soliști români ai momentului, violonistul Alexandru Tomescu și pianistul Eduard Kunz. Despre Hohlov și motivele sale nu știm nimic. Până vom afla, e doar un alt propagandist al lui Putin și al „operațiunii militare speciale“ din Ucraina, în care sunt uciși zilnic oameni nevinovați.
În orice război adevărul lasă locul propagandei. Inclusiv celei culturale, care e în plină desfășurare: Vladimir Putin a acuzat Occidentul că vrea „să anuleze cultura rusă“, i-a propus lui Valeri Gherghiev să devină cel mai puternic muzician din Rusia prin preluarea conducerii Teatrului Balșoi și a alocat o dispensă de un miliard de ruble (!) oamenilor de cultură care au de suferit „din cauza patriotismului și a loialității față de țară“.
Singura veste oarecum bună e că Anna Netrebko pare că vrea să-și recapete statutul de divă internațională; soprana a revenit pe 30 martie cu o declarație care condamnă apăsat războiul și în care se leapădă de Vladimir Vladimirovici: „de fapt, l-am întâlnit pe președintele Putin doar de câteva ori în viața mea“.
Dar despre toate acestea într-un viitor Rubato din „Suplimentul de cultură“. Până atunci, s-aveți parte de muzici frumoase! Și, mai ales, de pace!
FOTO: Mihail Hohlov – captură-ecran Școala Gnesssin