Nu stiu cui ii apartine initiativa publicarii unei astfel de reviste, dar ea este binevenita si o tentativa vadita de a alinia cercetarea muzicologica, transilvaneana in primul rind, publicatiilor si publicului stiintific occidental. Altfel spus, de a deschide, cu atitia ani intirziere, o fereastra spre lumea din afara si a improspata aerul adesea provincial al cercetarilor muzicale din Romania.
Revista are un consiliu de coordonare si redactie cu personalitati universitare clujene, din Oradea si din Bucuresti, o serie de referenti intre care si un profesor de la Universitatea din Szeged si un redactor international in persoana compozitorului si etnomuzicologului stabilit la Berlin, Corneliu Dan Georgescu; un grup de redactori si referenti care sint si autorii primului numar.
Autorilor li se cere sa-si sumita articolele intr-o limba de circulatie internationala (engleza, germana, franceza) si, fapt mai greu de realizat, „sa asigure acuratetea stiintifica” a textului si a notelor de subsol. Or, este greu de crezut ca unitatea textului si verificarea si imbunatatirea calitatii traducerilor se pot obtine fara un redactor versat intr-o asemenea activitate si, in particular, in limbajul muzical.
Primul numar din Studia Musica nu contine studii grupate sub o tematica particulara. Gabriela Coca republica, sub titlul Retrospectiva a cinci decenii de creatie, un studiu aparut in limba romana si dedicat compozitorului, muzicologului si pedagogului Ede Terenyi, nascut la Tirgu-Mures in 1935. Timp de trei decenii, profesor de armonie, contrapunct, dramaturgie muzicala si compozitie la Academia de Muzica „Gheorghe Dima” din Cluj, evolutia compozitorului parcurge mai multe etape, spune autoarea, de la primele lucrari marcate de folclorul maghiar din Transilvania, la cele din anii ’60, cu elemente de muzica seriala pe urmele lui Bartok si Webern, la orientarea bazata pe un grafism muzical si pina la explorarea posibilitatilor de a da forma unor elemente arhaice in forme moderne. Gabriela Coca citeaza amplu din confesiunile si explicatiile compozitorului, alcatuind un portret ce ar putea fi cel dintii dintr-o serie de reevaluare si punere in perspectiva internationala a compozitorilor si muzicologilor romani in viitoarele numere ale revistei clujene.
Corneliu Dan Georgescu reia si el, intr-un Eseu despre Enescu, preocupari mai vechi de a-l pune pe compozitorul roman intr-un context international est-european si intr-o perspectiva comparatista, alaturi de Bartok si Stravinsky. Muzicologul porneste de la comunicari facute in colocvii din anii 2005-2007, la Berlin, Oldenburg si Bucuresti si isi propune sa „defineasca «timpul muzical» enescian”, sa formuleze o serie de criterii de analiza si o „terminologie adecvata”.
Julia Kopeczi Kirkosa scrie un text pedagogic despre opera verdiana Simon Boccanegra, mai curind pentru uzul studentilor decit al specialistilor. Profesoara Valentina Sandu-Dediu, de la Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti publica in schimb un text mai dens care propune si discuta criterii de teoretizare a „stilului manierist in muzica”. Celelalte studii publicate in primul numar din „Musica”, sint semnate de Mirela Mercean-Tarc, de la Facultatea de Muzica a Universitatii din Oradea (Ars inventio in B.A.C.H. Simfonie pentru orga solo de Sigismund Toduta), Eva Peter, de la sectia de pedagogie muzicala a Facultatii de Teologie Reformata din Cluj (Biserica reformata si muzica) si Winhaher-Gered Erzesebet, de la aceeasi facultate (Insemnatatea orgii in Transilvania in secolele XIII-XVII).
Noua revista clujeana ofera o imagine a preocuparilor de muzicologie transilvanene si, cu timpul, isi va gasi probabil locul in rindul publicatiilor muzicale universitare internationale. Am fi asteptat ca primul numar sa ofere cititorului un program editorial, o explicatie a pozitiei pe care revista intentioneaza sa o acopere in peisajul muzical romanesc si international si, poate, o grupare a articolelor sub rubrici tematice clare, lasind mai putin impresia unui soi de miscellanea. Evident ca revistei i se pot adauga cu timpul si alte rubrici, recenzii si semnalari de carte muzicala internationala, de carti primite la redactie si aparitii editoriale romanesti.