La noua revenire în lumea serialului Babylon Berlin, al cărui al patrulea sezon tocmai a debutat, lumea s-a schimbat complet: Marea Criză economică, sărăcie, șomaj crâncen și hoarde de naziști provocând tulburări publice au luat locul freneticilor ani ’20.
Babylon Berlin este cel mai scump și, probabil, cel mai de succes serial realizat în Germania. Numai primul sezon a costat 40 de milioane de euro, dar investiția a meritat cu prisosință, fiindcă seria a fost vândută în peste 90 de țări, inclusiv în SUA, unde este difuzată de Netflix. Pe lângă un foarte mare succes de public, Babylon Berlin este și un mare succes de critică. Este bazat pe o serie de romane foarte populare scrise de Volker Kutscher (primele două au fost deja publicate și la noi, de editura Lebăda Neagră), care au fost aduse la viață pe ecrane – fapt inedit – de un trio de regizori format din Achim von Borries (scenaristul filmului Good Bye Lenin!), Hendrik Handloegten și Tom Tykwer. Acesta din urmă este cel mai cunoscut internațional dintre cei trei: a regizat, printre altele, Run Lola Run (1998), Parfumul (2006) și a colaborat/ coregizat cu celebrii frați de mai mulți ani, la Cloud Atlas (2012), serialul Sense8 și recentul The Matrix Resurrections.
Adaptând cărțile lui Kutscher, cei trei realizatori reușesc performanța de a pune în mișcare zeci de personaje (printre care și eroii principali, inspectorul Gereon Rath și aspiranta polițistă/ ocazional prostituată Charlotte Ritter), dar, mai presus de toți, adevăratul personaj al seriei este metropola berlineză, surprinsă în primele trei sezoane în ipostaza ei fascinantă din perioada republicii de la Weimar și ai „nebunilor“ ani ’20. „Pentru mine“, spune Achim von Borries, „Republica de la Weimar a reprezentat prima încercare de democrație în Germania. Dar, de asemenea, și zorii modernității germane. Imediat după Primul Război Mondial, Germania a explodat pur și simplu în toate artele, în știință, în film și în muzică. Ca să fiu sincer, pentru noi a fost incredibil de distractiv să readucem la viață acea lume și să ne scufundăm în ea“.
În al patrulea sezon, Babilonul berlinez intră într-o nouă eră. Acțiunea începe în ultima zi a anului 1930, iar în anul anterior bursa a picat, cu consecința unei crize economice devastatoare, și, practic, prăbușirea democrației. Național-socialiștii își fac și ei apariția în serial, în rolul principalilor antagoniști. Fiindcă în Babylon Berlin, în ciuda a ceea ce publicul s-ar fi așteptat, ei au fost până acum cel mult o prezență periferică, în contrast cu imaginea pe care o are lumea despre această perioadă, dar în deplin acord cu adevărul istoric.
„În serial, vrem să arătăm că naziștii n-au apărut de nicăieri în Germania, ci chiar din interior“, spune regizorul Henk Handloegten. „Iar ideea asta se aplică și în cazul multora dintre personajele pe care le știți deja. Fiindcă, în epocă, multe persoane ar fi votat cu Hitler sau ar fi avut o atitudine binevoitoare față de naziști. Când îi prezinți pe naziști, cel mai important aspect este să admiți că ei nu sunt niște străini. În mod normal, în filme sau cărți, nazistul este «străinul», dar noi nu am dorit să îl prezentăm astfel.“
Noul sezon este bazat pe al patrulea roman din serie, Goldstein, în care gangsterul american Abraham Goldstein vine în Berlinul în care lumea interlopă este prinsă într-un război intestin. Asta, explică regizorul Tom Tykwer, le-a permis realizatorilor să adauge complexului portret berlinez și nuanțele „filmului cu gangsteri american“ și, în același timp, să resusciteze pe ecrane lumea evreilor din capitala germană, cea a cartierului ghetou Scheunenviertel, populat mai ales de emigranți evrei din estul Europei, o lume care astăzi nu mai există.
Așa cum era de așteptat, muzica epocii joacă și ea un rol foarte important în serial (este compusă de Tom Tykwer și Johnny Klimek) iar piesa Ein Tag wie Gold, prezentată în film, are scopul de a reflecta „energia finalului erei Weimar“, spune Achim von Borries. „Oamenii se scufundau în plăceri în speranța că vor face astfel să dispară dezastrul pe care îl vedeau venind.“
Achim von Borries spune că Babylon Berlin va continua și dincolo de sezonul al patrulea, dar că seria se va sfârși odată ce acțiunea va ajunge în anul 1933, în momentul în care Adolf Hitler și naziștii ajung la putere. Lumea din serial va continua să existe însă în cărțile lui Volker Kutscher, care vrea să încheie mult mai târziu.
„Trebuie să includ și colapsul civilizației germane din 1938, moment în care și cea mai apolitică persoană știa limpede că naziștii vor duce lumea spre război mondial și Holocaust, spre o mare catastrofă umană. Va fi un final amar, chiar și pentru multe dintre personajele mele, dar este singurul mod în care pot să finalizez seria.“