Săptămâna trecută au fost date publicității primele imagini din noua adaptare franceză a romanului Cei trei muschetari, care va ajunge pe marile ecrane din toată lumea anul viitor și, în cea mai mare parte, publicul a fost impresionat de ceea ce a văzut. Un public care, astăzi, bombardat până la saturație de supereroi, ar putea redescoperi astfel, în stil mare, eroii populari de altădată. Iar Alexandre Dumas tatăl, părintele acestor eroi, vine să dea o mână de ajutor, spun în efortul lor de a „redinamiza francizele“ și de „a salva cinemaul francez de plictis“.
La peste 110 ani de la prima transpunere cinematografică, Cei trei muschetari continuă să inspire a șaptea artă (până acum a fost adaptat de câteva zeci de ori), dar noua producție este o afacere sută la sută franceză. La origine, ideea noii adaptări i-a aparținut lui Dimitri Rassam, tânăr producător francez de origine libaneză, fiul cunoscutei actrițe Carole Bouquet și al producătorului Jean-Pierre Rassam, văr cu Thomas Langmann, alt producător celebru, care a câștigat un Oscar pentru The Artist (2011). Înainte de a se fixa pe romanul lui Dumas, Rassam spune că era în căutarea „unui subiect de film care să producă un eveniment pe marile ecrane“ și este de părere că Cei trei muschetari, încă de la primele adaptări realizate în Franța, cu un secol în urmă „a fost răspunsul nostru la blockbusterele americane“.
Noua adaptare este construită pe soluția industrială americană: două filme, lansate în același an și turnate concomitent – Cei trei muschetari: D’Artagnan, cu premiera pe 5 aprilie, și Cei trei muschetari: Milady, pe 13 decembrie. În rest, totul este francez: regizorul Martin Bourboulon (Eiffel), scenariștii Matthieu Delaporte și Alexandre de La Patellière și un casting ce reunește majoritatea celor mai populari actori din Hexagon. Dacă noul d’Artagnan, actorul François Civil, este mai puțin cunoscut la nivel mondial, Vincent Cassel va fi Athos, Romain Duris – Aramis, Pio Marmaï îl va juca pe Porthos, Louis Garrel pe regele Ludovic, în vreme ce celebra Eva Green și-a asigurat rolul negativ central, cel al faimoasei Milady.
Restul efortului este și el complet francez, de la un buget considerabil la dorința de a turna totul în Franța, în decorurile naturale și istorice în care se petrece acțiunea romanului. Este aproape un film cu o misiune, cea de a revitaliza cinematograful popular francez, pe care mulți îl văd doborât sub loviturile blockbusterelor americane.
Acesta este „Obiectivul Recucerire“, pe care îl vizează Jérôme Seydoux, miliardarul șef al studiourilor Pathe, a cărui viziune, expusă la finalul lunii septembrie în revista „Le Film Français“ a provocat polemici în țară care au virat repede spre discuții ideologice. Seyodoux deranjează când, arătând numărul extrem de mic de spectatori de cinema, este de părere că filmele din ultima perioadă sunt „sărace“, „slabe“, „nu foarte bune“. Obiectivul lui este realizarea de filme care să atragă cu adevărat oamenii în săli. „Trebuie să evoluăm, nu să așteptăm totdeauna ca Moș Crăciun, ca statul să vină să ia decizii magnifice. Publicul nu vrea să meargă la cinema ca să se enerveze“, își explică el punctul de vedere.
Iar aici Dumas, cu extraordinara lui operă, poate fi de mare folos. „Dumas este practic inventatorul comediei de acțiune“, este de părere Dimitri Rassam. „Îmi place această idee de a redinamiza marile francize. De exemplu, Batman devenise kitsch înainte de a fi preluat de Christopher Nolan. Păstrând proporțiile, asta vrem să facem cu Cei trei muschetari, să folosim patrimoniul național cu ambiția de a fi moderni, dar fără a-i trăda spiritul.“
Astfel, noua adaptare este, în viziunea scenariștilor Matthieu Delaporte și Alexandre de La Patellière, o relectură a romanului, accentuând anumite aspecte ale acestuia și estompând altele. Rămâne de văzut cât de mult din spiritul și litera originalului se va schimba pe altarul modernității. Dar, deocamdată, acest blockbuster francez a atras atenția în întreaga lume și, cu mult înaintea premierei, s-au semnat acordurile de distribuție la nivel mondial.
Nu e de mirare că producătorii pregătesc un „val Dumas“ care să înfrunte supereroii americani. Dacă cele două filme vor avea succes, un al treilea va fi realizat. El se va numi Masca de fier și se va baza pe cea mai cunoscută parte a romanului Vicontele de Bragelonne, cel care închide trilogia lui Dumas. În același timp, cuplul Delporte – La Patellière scrie deja două seriale derivate. Unul va fi Milady, un prequel dedicat acestui personaj complex și fascinant, al doilea se va numi Muschetarul negru, al cărui erou numit Hannibal se va inspira din povestea reală a lui Aniaba, un african din Coasta de Fildeș care a devenit „cu adevărat primul muschetar negru, în epoca lui Ludovic al XIV-lea“.
Și nu numai, fiindcă Matthieu Delaporte și Alexandre de la Patellière rămân la Dumas pentru un film pe care îl vor scrie și regiza împreună, o nouă adaptare a Contelui de Monte Cristo, deja prevăzut să fie lansat în octombrie 2024. „E rezultatul logic al experienței noastre cu Cei trei muschetari, ce ne permite să abordăm un proiect atât de mare“, explică scenariștii. „Este un thriller, un film de aventuri, o poveste romantică, cu o limbă formidabilă. Monte Cristo, erou din vremea lui Napoleon, este părintele spiritual al lui Zorro și Batman, răzbunătorii mascați.“