În apărarea lui Waters
Tot mai mulți mari muzicieni sar în sprijinul lui Roger Waters după ce consiliul municipal din Frankfurt a anulat un concert din cauza așa-zisului „comportament consecvent anti-israelian“ al fostului membru al formației Pink Floyd. Acum, o petiție inițiată de actrița și comentatoarea politică americană Katie Halper vrea să convingă municipalitatea din Frankfurt să se răzgândească. Petiția a atras deja semnături din partea unor nume foarte sonore ale muzicii, foști colegi de generație cu Waters precum Brian Eno, Peter Gabriel, Eric Clapton, fostul baterist Pink Floyd Nick Mason, Tom Morella de la Rage Against The Machine sau Robert Wyatt, fondatorul grupului Soft Machine. În afară de muzicieni, petiția (care a strâns peste 10.000 de semnături) este susținută și de personalități din alte domenii, universitari precum Noam Chomsky sau Cornel West, actrițele Susan Sarandon și Julie Christie, regizorul Ken Loach sau actorul Alexei Sayle. „Critica pe care Waters o aduce felului în care Israelul tratează populația palestiniană se înscrie în lunga lui luptă pentru drepturile omului din întreaga lume“, susțin inițiatorii petiției. „Oficialitățile germane, organizatorii de concerte și platformele de muzică nu trebuie să cedeze în fața presiunii indivizilor sau grupurilor care mai degrabă vor să anuleze muzica lui Waters decât să discute problemele semnalate de acesta.“
Muzica interzisă
În Portugalia, 58 de studenți de la Institutul Național de Muzică din Afganistan (Anim), cu vârste cuprinse între 13 și 21 de ani, continuă să-și practice arta tradițională, care este interzisă astăzi în Kabul de către regimul taliban. „Aici ne putem salva muzica. Speranța noastră este să ne putem întoarce într-o zi în Afganistan și să arătăm că muzica noastră nu este moartă“, spune Ramiz, un tânăr muzician afgan în vârstă de 19 ani care și-a găsit adăpost, alături de alți colegi, în nordul Portugaliei, după ce a fugit din țară. Imediat după preluarea puterii, talibanii au interzis, printre altele, muzica nereligioasă. „Poporul afgan este privat de orice formă de acces la muzică: dreptul de a asculta muzică, de a învăța muzică, de a cânta muzică“, explică Ahmad Sarmast, directorul Anim. Muzica nereligioasă a fost ținta talibanilor încă de la revenirea lor la putere. Anul trecut, presa occidentală publica înregistrări video cu instrumente muzicale tradiționale arse de talibani în public, sub ochii muzicienilor. În octombrie 2021, doi bărbați au fost împușcați pentru că ascultau muzică la o nuntă.
Un remake de neimaginat
Studiourile Paramount Pictures și-au asigurat preventiv dreptul a reface unul dintre cele mai mari filme din istoria celei de a șaptea arte, celebrul Vertigo din 1958, poate cel mai personal film al lui Alfred Hitchcock. Filmul ar urma să fie scris de Steven Knight, creatorul seriei Peaky Blinders, iar rolul principal să fie interpretat de Robert Downey Jr., care este și producătorul acestui proiect. Este cel puțin un act de curaj de a realiza un remake al lui Vertigo. La momentul lansării, în 1958, filmul nu a avut mare succes de public, iar criticii au fost împărțiți în ceea ce îl privește. El a fost reevaluat în timp, urcând până pe locul 1 al „celor mai bune filme realizate vreodată“ în clasamentul realizat în 2012 de către Institutul Britanic de Film, în vreme ce într-un clasament recent „Variety“. Vertigo se clasează pe poziția a 32-a. Reputația Vertigo este atât de mare, încât cei mai mulți cu greu își amintesc că el se bazează pe un roman, D’entre les morts, de Boileau-Narcejac. Opera lui Hitchcock a fost deseori subiectul unor remake-uri. Gus Van Sant a realizat în 1998 un remake „cadru cu cadru“ al Psycho, iar Hitchcock însuși și-a refăcut, în 1956, thrillerul The Man Who Knew Too Much din 1934. De asemenea, mari regizori au fost puternic influențați de Hitchcock și Vertigo, precum Brian De Palma sau David Lynch și chiar Mel Brooks, care a parodiat opera hitchcockiană în High Anxiety.
Scenariștii artificiali
Writers Guild of America (WGA) aprobă folosirea scenariilor de film realizate cu ajutorul „inteligențelor artificiale“ (IA), cu condiția ca autorii umani ai textului să poate avea dreptul de a semna și de a fi remunerați. Cu aceste condiții, sindicatul scenariștilor americani este de acord ca membrii lui să se folosească în munca lor de instrumente digitale precum ChatGPT. Astfel, scrie „Variety“, un scriitor se poate folosi de ChatGTP pentru a scrie un scenariu sau, în alt caz, un producător ar putea da spre rescriere/ șlefuire unui scenarist un script generat de un IA, cu condiția ca scriitorul să poată semna acest scenariu. Propunerea WGA ar trata IA doar ca niște instrumente, nu ca creatori în adevăratul sens al cuvântului, și i-ar pune la adăpost pe scenariști de eventuale conflicte juridice cu producătorii de software. Această propunere a WGA a fost deja discutată într-o primă sesiune de negocieri cu Alianța Producătorilor de Film și Televiziune, confirmă „Variety“.
Cronica neagră
– Jorge Edwards (91 de ani). Diplomat, eseist și scriitor chilian, laureat al premiului Cervantes în 1999 și autor al romanului bestseller Persona non grata în care vorbește despre dezamăgirea pe care i-a produs-o revoluția din Cuba.
– Lance Reddick (60 de ani). Actor american cunoscut mai ales pentru rolurile sale din televiziune unde a jucat în serialele The Wire, Fringe și, mai recent, Bosch. A devenit foarte cunoscut la nivel mondial odată cu apariția în franciza de mare succes John Wick, în ultimul deceniu.