Prigojin, cartea pentru copii
Se știu multe despre Evgheni Prigojin, însă nimeni nu l-ar vedea pe acesta în postura de autor de cărți pentru cei mici. Și, cu toate acestea, semnătura fostului șef al grupului Wagner apare pe coperta unei cărți pentru copii. Cartea se numește Indraguzik și este povestea unui băiețel care trăiește împreună cu familia lui în imensul candelabru al unui teatru. Într-o zi, Indraguzik cade din candelabru, iar restul cărții prezintă aventura întoarcerii lui în casa lui de lumină, întâlnindu-l pe drum și pe Marele Indraguzik, alter-egoul lui din lumea „normală“. De fapt, cartea este imaginată de Polina și Pavel, copiii lui Evgheni Prigojin care, în prefață, explică faptul că a scris povestea pentru ei. De asemenea, Progojin a realizat și ilustrațiile volumului de 90 de pagini. Cartea însă este o afacere privată, nu a fost lansată în librării. Ea a fost trasă într-un tiraj de numai 1.000 de exemplare, scrie „Moscow Times“, în 2003, ca un cadou făcut de grijuliul tată fiicei sale, cu ocazia zilei ei de naștere, și oferită cadou amicilor lui Prigojin. Astăzi, fiul lui Evgheni se pare că face parte din armata privată a lui Putin, Wagner, iar fiica este proprietara unui hotel de lux din Moscova, iar despre carte puțină lume știe, ea fiind foarte greu de găsit.
IA Popstar
Casa Warner Music Central Europe va scoate primul disc al unui popstar virtual, Noonoouri, un influencer digital care are deja 400.000 de urmăritori pe Instagram și a participat la campanii de modă pentru Dior, Balenciaga și Valentino. În noua lui carieră, de star pop, Noonoouri, care este un avatar de Metaverse creat de artistul Joerg Zuber, va avea vocea unui muzician real, DJ-ul și producătorul german Alle Farben, voce ce a fost alterată și „personalizată“ prin diverse tehnici de Inteligență Artificială. Drepturile de autor și veniturile generate vor fi împărțiite între Farben, Warner și Zuber. Warner lansează acum primul single ale popstarului virtual, Dominoes. Debutul muzical al lui Noonoouri, comentează „Forbes“ este „o progresie naturală a unor tendințe de folosire a diverselor tehnici digitale în industria muzicii“ prin care performanța umană reală este tot mai mult înlocuită cu o versiune artificială. „Forbes“ remarcă faptul că mai ales tinerele generații par a accepta tot mai mult celebritățile și influencerii virtuali, care „devin tot mai mult o parte a peisajului digital“. Nu e de mirare muzicienii au început să se teamă de ascensiunea IA și de concurența pe care aceasta ar putea să le o facă. În Anglia, sindicatul Musicians Union cere parlamentului să creeze legi care să apere drepturile de autor ale muzicienilor, care cer să fie plătiți atunci când munca lor este folosită la antrenarea AI-urile. În fine, având în vedere popularitatea Noonoouri, este interesant de remarcat că acest avatar este „activ din punct de vedere politic“, fiind, nimic de mirare, un susținător al cauzelor vegane, antirasiste și a drepturilor LGBT. „Ceea ce duce la întrebarea dacă este sau nu posibil ca un avatar generat de computer să fie eficient din punct de vedere al activismului și propagandei“, scrie „Forbes“. „Aceste întrebări încă nu au primit răspuns, dar e sigur că fenomenul influencerilor virtuali nu va dispărea prea curând, mai ales că o nouă generație care devine acum adultă nu a cunoscut deloc lumea de dinainte de internet. Pentru ea, hotarul dintre online-ul virtual și lumea reală este mult mai puțin distinct decât pentru cei care au prins și lumea de dinaintea noului secol.“