Suferințele buchiniștilor
Celebrii negustori de cărți de pe malurile Senei trec prin tot soiul de probleme în ultima perioadă, de când autoritățile pariziene s-au gândit să îi mute din locurile tradiționale, ca nu cumva să „deranjeze“ încasarea de venituri așteptată odată cu viitoarele Jocuri Olimpice. În fața valului de proteste, primăria a ordonat un audit a celor 600 de chioșcuri de vânzare de cărți care ar trebui să fie mutate, dintre care o sută sunt într-o „stare proastă“ și vor trebui renovate. Buchiniștii, scrie „Le Figaro“, care subliniază fragilitatea acestor chioșcuri, ca element important în refuzul de a elibera malurile Senei, consideră că mulți dintre buchiniști nu vor putea supraviețui săptămânilor de inactivitate impuse de demontarea, renovarea și remontarea spațiilor de lucru. „Documentul pregătitor“ al primăriei menționează scoaterea chioșcurilor „noaptea, pentru a limita disconfortul, între 13 și 18 iulie“, cu mai bine de o săptămână înainte de ceremonia de deschidere de pe Sena, la 26 iulie, un plan nerealist, spune Jérôme Callais, președintele Asociației Culturale a Chioșcurilor de Cărți din Paris. „Vom fi afectați pe toată durata Jocurilor“, a subliniat el, temându-se de „o lună lungă de inactivitate, minimum, fără compensări financiare din partea autorităților“. Buchiniștii sunt o adevărată instituție în capitala Franței, unde sunt plasați pe malurile Senei, „singurul râu din lume care curge printre două rafturi cu cărți“. Zona lor, unde sunt instalate 900 de chioșcuri în care, se estimează, există 300.000 de cărți vechi și un uriaș număr de timbre, jurnale și alte obiecte, este sit UNESCO și a inspirat apariția unor alte zone de același gen în Ottawa, Beijing sau Tokyo.
Disney și-a construit propriul dușman
Făcându-l să plece, în 2017, pe fondatorul și fostul șef al studiourilor Pixar, John Lasseter, în urma unor nedovedite acuzații de tip #MeToo, Disney a comis o gravă eroare, cu consecințe severe. În primul rând, fără Lasseter și supuse doar ideilor „de la centru“, studiourile Pixar au înregistrat o serie de eșecuri artistice și comerciale. Mai nou însă, Lasseter a construit și marea concurență: studioul de animație Skydance, unde a început să atragă multe nume sonore ale animației, printre care apreciatul regizor Brad Bird (The Incredibles, Ratatouille, The Iron Giant). Recent, Skydance Animation a semnat un important contract cu Netflix pentru a realiza filme de animație ce vor fi distribuite exclusiv de gigantul streamingului. Primul dintre acestea va fi Spellbound, urmat de Pookoo și de viitorul film al lui Brad Bird, Ray Gunn.
Țara sefistelor
China raportează o tot mai mare creștere a numărului autoarelor de literatură SF, așa cum s-a văzut la o mare convenție de gen ce a avut loc în orașul Chengdu. China, scrie presa occidentala, este considerată o țară relativ conservatoare din punct de vedere social și, sub conducerea lui Xi Jinping, spațiul de exprimare a feminismului s-a restrâns și mai mult în ultimul deceniu. Cu toate acestea, în domeniul science-fiction în ultimii ani a explodat numărul autoarelor, spune Regina Kanyu Wang, autoare și editoare nominalizată la două prestigioase premii Hugo în cadrul convenției Worldcon de anul acesta. „Liu Cixin (autorul celebrei trilogii Problema celor trei corpuri, n.red.) este extraordinar, îl iubim cu toții. Dar există atâtea alte stiluri în afara celui al lui Liu Cixin“, adaugă ea. Chen Qiufan, unul dintre cei mai cunoscuți autori de science-fiction din China, subliniază că, în general, acest gen nu era luat în serios și era considerat „scris și citit doar de băieți“. Astăzi există „un public mult mai mare și mai diversificat“, afirmă el, estimând că proporția bărbați-femei a cititorilor săi este de aproximativ 50/50.
Expoziția cenzuraților
Muzeul Artei Interzise din Barcelona invită publicul să descopere aproape 200 de creații care au fost contestate în trecut din motive religioase, sociale sau politice. Această nouă instituție culturală spaniolă „s-a născut din dorința de a fi un spațiu al libertății creative și un laborator pentru a aborda cenzura în artă“, se afirmă în manifestul dat publicității de către organizatori. Sunt expuse aici aproape 200 de lucrări din ultima sută de ani, printre care opere semnate de Picasso, Fabián Chairez, Klimt, Warhol sau Ai Weiwei. Scopul declarat al acestei colecții este de a sensibiliza publicul cu privire la cenzura din artă, „deoarece aceasta persistă uneori prea mult până și în țările democratice“.
Un Beatle literar
Studioul francez Gaumont a anunțat viitoarea adaptare cinematografică a cărții High in the Clouds, un volum din 2005 cu care muzicianul Paul McCartney a debutat într-o neașteptată carieră de autor pentru copii. Scrisă în colaborare cu Geoff Dunbar și Philip Ardagh, High in the Clouds este de multă vreme dorită pentru a fi adaptată în film, dar acest proiect nu s-a concretizat încă, în ciuda faptului că sir McCartney s-a implicat și el, promițând mai multe cântece inedite pentru coloana sonoră. Noul film, o versiune animată cu un buget de 28 de milioane de dolari, va vedea lumina ecranelor în 2026, iar coloana sonoră va fi realizată de McCartney și Michael Giacchino (Ratatouille).
Arma anti-critici
În urma unui articol publicat de revista „Rolling Stone“, CEO-ul canalelor HBO și MAX, Casey Bloys, a recunoscut public că a folosit o „armată de troli“ cu conturi false pe rețelele de socializare pentru a îi ataca pe cei care critică filmele și serialele produse de HBO și MAX. Totul s-a aflat după ce o fostă angajată Sully Temori l-a dat în judecată pe Bloys, pe care îl acuză de hărțuire. Conform acesteia, Bloys redacta răspunsul față de critici și îi ataca pe aceștia folosind tot arsenalul din retorica ideologiei woke.