Există seriale care continuă neîncetat de decenii. Ce face publicul să revină an după an la ele?
Anual, numai în SUA se produce o cantitate uriașă de seriale TV. De exemplu, în 2022 au fost lansate 599 de seriale noi, după care, un an mai târziu, din mai multe motive, numărul a scăzut la 481. Dintre acestea, cea mai mare parte sfârșesc prin a fi anulate rapid și uitate. Alte seriale însă au un asemenea succes, încât continuă ani la rând, iar câteva, foarte puține, găsesc formula de a rămâne în atenția publicului chiar vreme de decenii.
E greu de aflat care este formula acestei longevități, calitatea seriei în sine nu e singurul factor – mărturie stau serii foarte apreciate din ultimii ani, de exemplu, care au fost anulate după numai câteva seriale.
Dar cele cu adevărat longevive arată că o serie, uneori, poate atinge milioane de telespectatori nu doar într-un moment dat, ci poate să își exercite „magia“ asupra mai multor generații, arătând că unele dintre ingredientele folosite de realizatori au darul de a rezona cu publicul.
Iată câteva dintre cele mai lungi serii TV care au reușit să facă exact acest lucru.
Seriale de animație: The Simpsons – 34 de sezoane. A început în 1987 ca un scurt scheci în cadrul programului The Tracey Ullman Show, înainte de a atinge uriașul succes de astăzi. Longevitatea a făcut ca aprecierea pentru scenariștii săi și felul în care aceștia au comentat evenimentele curente de-a lungul vremii să ducă la ideea că seria, de foarte multe ori, a reușit să prezică multe din lucrurile care aveau să se petreacă în realitate peste ani. Similar, South Park, mai puțin politic, dar și mult mai puțin recomandat copiilor, continuă cu succes de 27 de sezoane.
Televiziune pentru copii: Sesame Street – 54 de sezoane. A fost creat în 1968 cu ajutorul celor de la The Jim Henson Company și continuă să educe copiii americani din anii ’60 încoace, vreme de peste 5.000 de episoade.
Late Night: Emisiunea The Tonight Show – 70 de sezoane. Aceste emisiuni de divertisment și comedie programate seara târziu au, în general, succes, multe dintre ele continuând după ani de zile, de exemplu Saturday Night Live (49 de sezoane) și The Late Late Show (29 de sezoane). The Tonight Show este atât de longeviv, încât și-a schimbat prezentatorul-vedetă de șase ori: Steve Allen, Jack Paar, Johnny Carson, Jay Leno, Conan O’Brien și gazda actuală, Jimmy Fallon.
Soap Opera: General Hospital – 61 de sezoane. Este cel mai longeviv soap din istoria televiziunii americane și este urmat, în categoria lui, de Guiding Light și Days of Our Lives, difuzate zilnic de 57 de ani încoace.
Seriale de comedie: Last of the Summer Wine – 31 de sezoane. Aceasta e o producție BBC care s-a terminat în 2010. În SUA, echivalentul ar putea fi It’s Always Sunny in Philadelphia, care a debutat în 2005 și a avut 16 sezoane până acum.
Dramă: Law & Order – 23 de sezoane. Atenție, este vorba despre serialul original, care continuă neîntrerupt de la debutul său din 1990. Între timp, succesul lui i-a permis creatorului seriei, Dick Wolf, să construiască o întreagă franciză de serii secundare.
Reality-TV: Survivor – 46 de sezoane. Primul reality-show din istorie se spune că ar fi An American Family, o serie de 12 episoade produsă de postul PBS, care a filmat o familie americană obișnuită. Apoi serii precum The Real World (33 de sezoane) au dus lucrurile la alt nivel. Dintre nenumăratele serii de gen, însă, niciuna nu a cunoscut longevitatea lui Survivor.
Cum reușesc unele emisiuni să continue?, se întreabă site-ul BBC Culture: „Să ții captive audiențe vreme de ani sau decenii nu e ușor și este aproape imposibil să prezici cu exactitate dacă un serial va avea succes. Dar, uitându-ne la cele care au rezistat cu adevărat, este clar că un indicator al longevității este capacitatea seriei de a evolua și de a oferi ceva nou de-a lungul timpului“.
În cazul The Simpsons, spune jurnalistul John Ortved (care a scris cartea The Simpsons: An Uncensored, Unauthorized History), faptul că e o serie de animație i-a oferit mai multă libertate creativă, personajele nu îmbătrânesc și pot aborda, fără să se schimbe, „problemele timpurilor moderne, oricare ar fi acelea“.
„Comedia evoluează“, spune Ortved. „Se transformă. Se întâmplă acest lucru, explică el, pentru că trebuie să rămână relevantă.“ În același timp, scrie jurnalistul, The Simpsons poate asigura confortul pe care îl oferă familiaritatea cu care s-a obișnuit publicul, cea a personajelor, a universului creat, un element crucial pentru a te asigura de aprecierea spectatorilor. În cazul serialelor de tip reality, lucrurile par a sta exact invers, câștigând tocmai prin faptul că personajele se schimbă de la un sezon la altul.
„În toate genurile“, arată BBC, „ceea ce determină telespectatorii să revină poate diferi în mod semnificativ, de la dramatismul intens al unei telenovele la confortul fețelor neschimbătoare ale lui Bart și Lisa, la ultima distribuție de vedete tinere și frumoase din reality-TV“. Dar comentariile culturale bune, dramatismul, emoțiile și umorul vor fi întotdeauna ingredientele pe care telespectatorii și le doresc.
„Indiferent dacă o faci la modul shakespearian sau cinematografic“, spune John Ortved, „dacă poți să abordezi cu succes teme universale în serial, atunci obții ceva cu adevărat ceva profund“. Profund și, cel mai probabil, de lungă durată.