Mai, în mod tradițional o lună abia așteptată pentru Hollywood, reprezentând debutul sezonului estival, când sunt lansate cele mai importante block-bustere și când se așteaptă cele mai mari încasări. Asta a început odată cu succesul surpriză reprezentat de Fălci, cu jumătate de secol în urmă. Astăzi însă vara pare a reprezenta tot mai mult un sezon de pagubă și eșec pentru Hollywood. Este o tendință atât de pronunțată, încât nici măcar șefii studiourilor și structurile lor de presă nu o mai pot ascunde.
Pentru 2024, luna mai nu începe bine. Publicul nu s-a îngrămădit să vadă The Fall Guy cu Ryan Gosling și Emily Blunt, dar eșecurile The Garfield Movie și, mai ales, Furiosa: A Mad Max Saga în weekendul trecut, vacanța de Ziua Eroilor, a băgat cu adevărat spaima în studiouri. E drept, cele două filme au fost campioane la încasări în cele trei zile, dar aceste încasări (31, respectiv 32 de milioane de dolari) pălesc comparativ, de exemplu, cu anul trecut, când The Little Mermaid a dominat același weekend cu încasări de 118 milioane de dolari. Per total, încasările de Ziua Eroilor de anul acesta sunt cele mai slabe din ultimele patru decenii. Făcând raportul investiții/ încasări, The Garfield Movie s-ar putea să scape mai bine din această poveste. Pentru Furiosa însă nu pare a exista un scenariu în care filmul să nu piardă o sumă foarte mare.
Vara care urmează este plină de blockbustere de la care se așteaptă mult, cum ar fi Bad Boys: Ride or Die, Inside Out 2, A Quiet Place: Day One și Twisters (da, o continuare la filmul Twister, din 1998). Toate acestea însă, comentează BBC, au un aer de „nu, nu merg să le vad la cinema, aștept să apară pe streaming“. Singurul blockbuster ce pare a fi capabil să atragă vara asta oamenii în săli este Deadpool & Wolverine, în iulie. Dar în afară de asta, spune BBC, „această adunătură de continuări și prequel-uri inutile și nesolicitate de nimeni nu oferă nimic ce ar putea fi definit drept un must-see“. Ceea ce lipsește este un film-eveniment care să atragă atenția – și asta parțial din cauza grevelor actorilor și scenariștilor de la Hollywood.
Însă nici grevele de anul trecut, o explicație încercată deja de studiouri și presa arondată lor, nici apatia publicului după pandemie nu explică dezastrul. Anul trecut, criza a fost escamotată cumva de presă, mascată de succesul mondial al filmelor Barbie și Oppenheimer. Dar chiar și atunci, era evident că fenomenul Barbenheimer a fost o excepție, nu o soluție pe termen lung pentru problemele industriei.
Adevărul este că sistemul de producție intensivă bazat numai pe francize blockbuster, realizate într-un sistem economic marcat de irosirea resurselor financiare, este în prezent complet epuizat, doborât și de ascendența (nejustificată în termeni economici ai streamingului – practic, doar serviciul Netflix pare profitabil). Blockbustere vor continua să fie lansate, dar, subliniază BBC, „nu există nici un indiciu că cineva la Hollywood știe cum să aducă filme de succes în cinematografe în mod regulat. Clima s-a schimbat. Așa cum ar spune personajele din Twisters, Hollywood a semănat vânt și acum culege furtună“.
Și mai este o explicație pentru toate aceste eșecuri, una pe care marile studiouri se chinuie să nu o recunoască. Ea este evidentă în cazul filmului Furiosa. Până acum, motivele pentru care acest film derivat din seria Mad Max se anunță a fi un eșec usturător par evidente. În primul rând, a fost lansat prea târziu, la nouă ani de la succesul Mad Max: Fury Road, entuziasmul publicului s-a cam răcit între timp. În al doilea rând, în toți acești ani, Hollywoodul a schimonosit orice franciză de succes pe altarul ideologiei. Studiourile, conduse de executivi ideologizați, refuză să accepte că publicul, așa cum o dovedesc încasările, s-a săturat de „feminizarea“ (printre altele) a acestor francize, cândva atât de iubite. Tactica studiourilor a fost să tragă pe linie moartă personajele pe care un public (majoritar masculin) venea să le vadă film de film, să le înlocuiască cu femei puternice cu comportament macho („girl boss“) sau să pună în poziții de inferioritate aceste personaje masculine. S-a pornit, în cazul uriosa (dar nu numai), de la premiza că fanii Mad Max ar fi interesați de aventurile unui personaj secundar din franciză. A fost un nou calcul greșit, Furiosa nu pare a atrage în săli nici măcar publicul feminin și feminist pe care îl speră comisarii de la Hollywood.
Dimpotrivă, toată lumea vorbește acum despre ce bun ar fi un nou film Mad Max avându-l în rolul principal pe același Mel Gibson. Un personaj pe care ideologii Hollywoodului încă nu s-au săturat să îl deteste.