Filmul este o afacere riscantă din punct de vedere financiar, dar uneori un astfel de pariu poate avea un mare succes. Regizorii riscă uneori și realizează filme cu bugete proprii, fie fiindcă nu găsesc altă finanțare, fie că vor mult mai multă independență artistică.
Kevin Costner s-a bucurat recent de un mare succes cu popularul serial Yellowstone, dar în prezent este foarte îngrijorat de ceea ce se va întâmpla cu proiectul lui de suflet, Horizon: An American Saga. Aceasta este o serie de filme de cinema, un western în patru parți, a cărui parte întâi va debuta la finalul lunii iunie, urmată de o a doua, în august.
Este un proiect foarte personal pentru Costner, care nu numai că a renunțat la Yellowstone pentru a i se dedica, ba chiar l-a finanțat din propriul buzunar cu suma de 38 de milioane de dolari, ipotecând o proprietate importantă pentru a face rost de acești bani. Este un pariu riscant, iar în prezent, scrie presa americană, Costner este destul de neliniștit cu privire la succesul lui, mai ales după ce prima parte a filmului a fost cam „demolată“ de presă atunci când a fost prezentată recent la Cannes. O sursă apropiată de actorul și regizorul în vârstă de 69 de ani spune că acesta a fost chiar avertizat că așa se va întâmpla și că e destul de supărat pe industria de film de la Hollywood pe care nu o simte deloc de partea lui în această inițiativă, dimpotrivă. Costner speră însă că milioanele de fani ale lui Yellowstone vor asigura, totuși, succesul lui Horizon, dar „The Hollywood Reporter“ anunță că primele estimări arată că cel puțin prima parte va debuta mult sub așteptări.
Megalopolis aproape megaloman
Mai multe motive de îngrijorare are probabil Francis Ford Coppola care riscă o uluitoare sumă de 120 de milioane de dolari din propria avere cu proiectul lui de suflet, Megalopolis.
Coppola, autor al unor filme extrem de importante precum Nașul și Apocalypse Now, a dorit mereu să lucreze cât mai departe de marile studiouri și, în ultima perioadă, a finanțat din propriul buzunar proiecte mai mici precum Tetro sau Twixt. De cealaltă parte, se pare că marile studiouri nu privesc cu ochi buni aceste inițiative independente venite chiar din partea unui mare cineast. În ultimul an, presa arondată acestora a scris articole nu foarte flatante despre Megalopolis, insinuând că acesta va fi un mare eșec. Înainte de lansarea filmului la Cannes, „The Guardian“ a sărit chiar calul publicând un articol în care cineastul octogenar era acuzat, fără dovezi concrete, că ar fi avut un „comportament necorespunzător“ pe platourile lui Megalopolis.
De asemenea, Coppola a găsit foarte greu un distribuitor american pentru Megalopolis, pe care toți îl consideră un film complet non-comercial.
Cariere demarate, cariere resuscitate
Lansat cu The Sixth Sense, M. Night Shyamalan și-a văzut cariera în anii următori afectată progresiv de filme care n-au mai reușit să convingă nici publicul, nici critica. Dar regizorul a avut parte de o revenire cu The Visit, după care a continuat acest trend de filme apreciate cu Split (2016), Glass (2019) și Old (2021), filme pentru care Shyamalan a făcut rost singur de finanțare. O decizie ce s-a dovedit înțeleaptă: aceste producții, care, împreună, au consumat un buget combinat de 60 de milioane de dolari, au înregistrat încasări de 600 de milioane de dolari.
Peter Jackson, autorul epopeilor adaptate din romanele lui Tolkien, nu a fost mereu un regizor de blockbustere, abonat la bugete faraonice. Unul dintre cele mai apreciate filme de tinerețe ale lui Jackson este deliranta comedie horror Bad Taste (1987), un film realizat cu un buget insignifiant, de numai 25.000 de dolari. Un film la care Jackson a muncit patru ani, în weekenduri (în restul săptămânii fiind angajat), în care și-a distribuit prietenii și în care a jucat chiar și el. Acest efort s-a dovedit a fi exact ce trebuia pentru ca Peter Jakson să se poată remarca și pentru a demara o mare carieră cinematografică.
Vin Diesel nu a ascuns faptul că personajul lui preferat este banditul spațial Richard B. Riddick, eroul seriei cu același nume. După ce The Chronicles of Riddick s-a dovedit un eșec financiar în 2004, studiourile Universal au renunțat la a mai face un al treilea film. Diesel însă, hotărât să îl realizeze, a făcut o înțelegere cu studioul și s-a silit să asigure din buzunar cea mai mare parte a bugetului, punându-și propria casă drept garanție. „Dacă nu terminam filmul, aș fi ajuns pe drumuri“, spunea mai târziu actorul. Din fericire, Riddick (2013) s-a dovedit un succes considerabil de casă.
Când vine vorba despre Orson Welles, toată lumea preferă să vorbească despre Citizen Kane, trecând sub tăcere alte titluri din filmografia acestuia. Unul dintre acestea, „rușinos de neglijat“ este Othello (1951), film pe care Welles l-a realizat cu mare greutate, mai ales că Hollywoodul își pierduse încrederea în capacitatea lui de a genera un hit comercial. Welles, scrie „The New York Times“, s-a încăpățânat să realizeze Othello, chiar cu bani din buzunarul propriu, acceptând roluri bine plătite în alte filme pentru a face rost de fondurile necesare. Filmul a câștigat în 1952 Marele premiu la Cannes, dar a fost ignorat în SUA, unde nu și-a găsit distribuitor vreme de trei ani de la premieră.
Independenții și banii lor
Astăzi, Kevin Smith este un cineast prolific și foarte apreciat. Acum trei decenii, pentru a realiza Clerks, filmul care i-a lansat cariera, Smith a fost nevoit să facă rost de bani cheltuindu-și toate economiile și fiind chiar silit să își vândă colecția personală de benzi desenate, un mare sacrificiu pentru un geek.
Alt cineast, Richard Linklater, unul dintre cei mai importanți și mai originali realizatori indie din ultimele decenii, a debutat și el la fel ca Smith, riscând enorm cu împrumuturi și cărți de credit stoarse la maximum pentru a finanța Slackers, un film care, după lansare, a atins imediat statutul de cult.
Cei mai de succes
Când a realizat Războiul stelelor, Lucas nu a riscat fonduri personale. Cum nimeni nu credea că filmul va avea succes, regizorul a reușit să obțină de la studiouri toate drepturile asupra acestui film, asupra continuărilor și, mai important, asupra produselor derivate care i-au adus o imensă avere. Dar, în 1978, când era clar că toată lumea aștepta o continuare, Lucas s-a văzut pus în mare dificultate de a face rost de banii de buget pentru Imperiul contraatacă.
După negocieri dificile cu studioul 20th Century Fox, Lucas a decis să scoată el din buzunar cele 30 de milioane necesare, stabilindu-și de la început partea leului din eventualele beneficii, dar asumându-și un risc enorm. Era și un risc fără precedent, fiindcă până atunci nimeni nu mai finanțase un asemenea proiect din fonduri proprii. Pariul nu numai că a fost câștigat, ba chiar l-a trimis pe Lucas direct în stratosfera celor mai importanți jucători de la Hollywood.
La capătul celălalt al spectrului s-ar putea situa Oren Peli, regizorul lui Paranormal Activity. Potrivit ziarului „The Guardian“, filmul a avut un buget infim, de doar 15.000 de dolari, finanțat în totalitate de Peli, a fost filmat chiar în casa regizorului, iar munca la el a durat doar șapte zile. Paranormal Activity a sfârșit prin a face peste 200 de milioane de dolari la box-office-ul mondial, devenind un adevărat fenomen și câștigând de peste 1.000 de ori bugetul său. Asta înseamnă că, în termeni de încasări, Peli este cel mai de succes regizor autofinanțat din istoria filmului.