In urma cu 40 de ani, scrisorile au fost suficiente pentru a sustine cauza Star Trek-ului, serial care fusese intrerupt din cauza ratingurilor slabe dupa doar doua sezoane. Twin Peaks a primit citeva episoade extra in urma cererilor de la telespectatori, iar Family Guy a „reinviat“ pe baza vinzarilor masive de DVD-uri. De atunci, campaniile au devenit mult mai creative.
In anul 2007, producatorii serialului Jericho au primit prin posta 20 de tone de alune, insotite de comunicate de presa si campanii publicitare organizate de fani. A functionat. Alunele faceau referire la o replica din ultimul episod, iar in urma efortului coplesitor, realizatorii au decis sa investeasca pentru inca un an in realizarea serialului.
Sosete vs SWOT
Dupa un model similar, au mai fost folosite sticlute de condimente (pentru serialul Roswell), seminte de floarea-soarelui (pentru The 4400 – rontaiala preferata a unuia dintre personaje), batoane de ciocolata (pentru Veronica Mars) sau sosete (dupa numele lui Sock, din The Reaper) – trimise masiv si organizat de o comunitate care isi dorea cu orice pret sa continue povestea personajelor preferate. De cele mai multe ori, puse fata in fata cu bilanturile contabile, cifrele de audienta si analizele SWOT, sosetele esueaza. Serialele sint anulate. Dar, in numele celor citeva exemple de succes, fanii nu se dau batuti niciodata.
In urma cu citeva zile, s-a inregistrat o noua reusita: serialul Chuck, difuzat de NBC timp de doi ani, a fost salvat de la disparitie. Chuck este un serial de spionaj, dar care are acel amestec perfect de drama, umor si dragoste ce determina publicul sa se ataseze de un personaj si sa ii cunoasca, incet-incet, toate reactiile, filosofia de viata si zonele vulnerabile ca un prieten bun care li se dezvaluie treptat.
Si cine ar lasa un prieten bun sa plece pur si simplu, oricit ar fi de frumos episodul lui de adio?
Adunati prin retele sociale, Twitter, Facebook si tot ce are mai bun Internetul, „prietenii“ lui Chuck au actionat acolo unde durea mai tare: in buzunarele sponsorului. In ziua ultimului episod, au cumparat masiv sandviciuri Subway, lasind in cutia de reclamatii numeroase rugaminti de reluare a serialului. Apoi, au mai urcat o treapta strategica, facind donatii masive pentru site-ul Asociatiei Americane pentru Inima, o fundatie dedicata prevenirii si vindecarii bolilor de inima. Legatura cu un serial TV? Asociatia este cel mai mare beneficiar al donatiilor din partea firmei Subway, producatorul sandviciurilor care sponsorizeaza serialul. Astfel, fanii au incercat sa demonstreze ca sint extrem de hotariti si de creativi in eforturile de a-si salva serialul preferat.
In urma cu doua saptamini, NBC a anuntat ca este de acord sa reia serialul, declarind ca aceasta campanie a fanilor a pus bazele unui parteneriat inovativ intre public, producatori si sponsori.
Bucuroasa, Christina Applegate, cunoscuta la noi din serialul Familia Bundy, a initiat si ea o petitie pe Internet pentru a-si salva propriul serial, Samantha Who? Campaniile de reluare a unor seriale vor deveni in curind ca o procedura standard de respiratie gura-la-gura. Dar cind doar de gura fanilor nu se prea mai face nimic, va fi interesant de urmarit ce vor primi prin posta producatorii TV la anul.