Two Lovers este o schimbare, cred, buna in filmografia lui James Gray, care in urma cu doi ani daduse rateu cu Noaptea e a noastra/We Own the Night, o drama de familie-plus-thriller care nu avea decit o singura secventa intr-adevar memorabila – o urmarire auto. De asta data, James Gray a reusit un film mult mai coerent si mai unitar, chiar daca, din nou, miza nu e prea mare. Dar ce conteaza? Daca e sa raminem cu ceva din film, atunci e faptul ca avem de-a face cu o lume pe care nu o vedem prea des la cinema. Two Lovers iti da senzatia unui interior sufocant, modest, desenat in culori la fel de sterse ca si aspiratiile celor care il populeaza. Sau cel putin asa il vede Leonard, care a avut o tentativa de suicid pentru ca l-a lasat logodnica si care, dupa ce a stat o vreme la spital, a revenit in casa parintilor (mama e Isabella Rossellini!). De fapt, Leonard poate oricind – tinzi sa intelegi din jocul lui Joaquin Phoenix – sa cada intr-un comportament (auto)distructiv, chiar daca devine aproape vizibila lupta lui de a ramine in granitele normalitatii. Aflat la a treia colaborare cu James Gray, Joaquin Phoenix face, dupa parerea mea, cel mai bun rol din cele trei, poate pentru ca spatiul lui de manevra e acum mult mai mare, intre „nebunie“ si normalitate fiind un cimp de lupta de proportii infinite. Poate si constiinta de sine a actorului a crescut intre timp. Desi foloseste vedete, stie sa le atenueze stralucirea Cert e ca mediul si personajele sint credibile, iar James Gray pare sa nu aiba probleme in recrearea societatii evreiesti din New York. Nu cea pe care o stim din filmele lui Woody Allen, cu intelectuali vag bovarici, ci cea din Brooklyn, cu proprietari de spalatorii care duc o viata mult prea putin glamour si care nu tintesc mai departe de cartierul lor si de tihna familiei. „Modesta“ dilema a eroului se pune intre doua femei: o tinara impodobita cu toate calitatile, mai ales aceea ca e fiica unui posibil partener de afaceri al tatalui, si o vecina misterioasa si labila, cu atit mai dezirabila cu cit sufera pentru un barbat insurat. Meritul lui Gray este ca, desi foloseste vedete, stie sa le atenueze stralucirea. Gwyneth Paltrow nu are nimic dintr-un star, e o biata fata nici mai frumoasa, nici mai urita decit altele. Gray (poate ajutat si de nume…) nu merge pe extreme. Lumea lui e modesta, e gri (grey), e un pic trista (in Manhattan se ajunge la ocazii), e un pic prafuita si demodata. Parintii lui Leonard (tatal, care s-a mutat din Israel, e interpretat de cunoscutul actor israelian Moni Moshonov) sint un pic de moda veche, dar isi iubesc baiatul si nu i-ar viri pe ascuns prafuri in ceai. Fata cu care vor sa-l insoare nu e nici hida, nici rupta din soare, iar faptul ca e interesata sincer de Leonard nu face din ea nici victima (nu sintem in Tennessee Williams), nici vreo scorpie. Grija lui Gray de a pastra o zona de normalitate neingradita – nu exista miscari bruste in acest film care pare facut de un european – ii permite la final o lovitura de gratie, una care contrazice prejudecatile relatiilor adultere si care ti-ar aminti vag de pilda despre lucrurile rele care se petrec cu un scop bun, daca nu ti-ar da de inteles si ca aceasta zona de gri contine si multe compromisuri, inclusiv afective. Two Lovers pastreaza parca asumat un „low profile“. Acest lucru e, pina la urma, un avantaj. Daca nu te plictiseste cum o facea We Own the Night e in primul rind pentru ca nu suna fals. Nu e un film de Oscar, nu e un film de premiat la Cannes, dar e un film de la care nu pleci si care poate dezvalui, intr-o tesatura care aduce cu cinepa, substraturi neasteptate. James Gray are suflet de rus. (Da, am verificat acum: bunicii lui erau emigranti rusi.) Iubire la New York/Two Lovers. Regia: James Gray. Cu: Joaquin Phoenix,
Filmul aduce putin cu o mita, da. Cu o maidaneza de ghena dintr-un New York modest, sa zicem Brooklyn, de unde acest Thomas O’Malley, care e Joaquin Phoenix (Leonard), se iteste cu capacul lazii de gunoi in cap si o spioneaza pe blonda Duchess (Gwyneth Paltrow – Michelle), care se tine dupa o lichea de motan de rasa (Elias Koteas), ce o duce la Opera, dar nu pare dispus sa-si lase si nevasta pentru ea.
Gwyneth Paltrow, Vinessa Shaw, Isabella Rossellini