Au fost totusi doua exceptii notabile in dispozitia criticilor. Cea dintii priveste un disc al excelentei case cehe Supraphon (SI3994-2), inregistrarea in premiera mondiala a unor fragmente pina acum inedite, din opera lui Martinu, Julietta. In lipsa de locuri, s-ar spune, discul a fost in mod ciudat premiat la categoria Recital, desi este vorba de un concert in toata regula, sustinut de Orchestra Filarmonica Ceha sub bagheta lui Sir Charles Mackerras, binecunoscut ca promotor mondial si de mare succes al muzicii cehe. Simpatiei si respectului de care se bucura printre criticii britanici li s-au adaugat cu siguranta faptul ca solista concertului a fost mezzosoprana ceha Magdalena Kozena, printre ale carei calitati, alaturi de voce, se afla si aceea de a fi sotia cunoscutului dirijor Sir Simon Rattle. Glumind s-ar putea spune: un premiu cu cintec…
Cea de-a doua exceptie o constituie casa de discuri franceza Harmonia Mundi al carui intreprinzator patron, Bernard Coutaz, a primit un premiu special pentru activitatea sa. Un premiu meritat, nu numai pentru ca editorul este un aparator convins al caselor independente de discuri, dar si fiindca, in anul aniversar Haydn si Haendel, a publicat inregistrari absolut incintatoare (din punct de vedere muzical si grafic) ale creatiilor celor doi compozitori. Gindul ma duce spre editia de cvartete a lui Haydn cu Jerusalem, respectiv Casals Quartet, si la un set de 4 discuri, cu arii compuse de Haendel pentru solistii lui favoriti (Cuzzoni, Durastanti, Senesimo si Montagnana). Ariile isi gasesc o interpretare din cele mai alese gratie sopranei Lisa Saffer, regretatei mezzosoprane Lorraine Hunt, contra-tenorului Drew Minter si bassului David Tomas, toti acompaniati de plina de avint Philharmonia Baroque Orchestra sub bagheta lui Nicholas McGegan.
Revenind la premiile “Gramophone” 2009, Harmonia Mundi a fost recompensata intii la categoria de muzica instrumentala baroca pentru un disc Purcell, Integrala Fanteziilor, interpretata de grupul Fretwork. In paranteza fie observat ca, in ultima instanta, promovarea este tot pentru un compozitor britanic, si el aniversat, si pentru un grup de sase interpreti londonezi. Si cel de-al doilea premiu primit de Harmonia Mundi este tot pentru un grup britanic, de solisti vocali, Stile antico si discul lor cu muzica vocala timpurie Song of Songs. Nimeni nu contesta, ca si in cazul formatiei Fretwork, calitatea exceptionala a interpretarii grupului Stile antico, deja evidentiata in anii precedenti printr-un premiu al celui mai bun disc al anului in Franta, un premiu al criticii discului in Germania si o nominalizare pentru Grammy Awards in Statele Unite.
Surpriza premiilor “Gramophone” o constituie insa distinctia acordata unui foarte tinar cvartet francez, Ebene, format din patru instrumentisti de clasa (Pierre Colombet si Gabriel Le Magadure – vioara, Mathieu Herzog – viola si Raphael Merlin – violoncel). CD-ul lor cu cvartetele de Debussy, Ravel si Faure a fost declarat Disc al Anului 2009. Cei patru, care au inceput prin a publica discuri Haydn si Bartok, in 2006-2007, la casele franceze Mirare si Harmonia Mundi, au semnat relativ recent un contract cu Virgin Classics care, in mod ciudat, a distribuit discul astazi premiat doar in Marea Britanie. Pe restul pietei europene, discul a aparut abia luna trecuta.
Cvartetul Ebene merita fara discutie sa fie urmarit, promitind sa devina unul din marile grupuri de muzica de camera ale secolului. Un cunoscut critic german, Joachim Kaiser, lauda inregistrarea lor cu Quintetul de coarde de Schubert spunind ca nu a ascultat o interpretare live mai frumoasa. Or, competitia e la nivel inalt, daca ar fi sa amintim numai inregistrarea legendara a Quintetului de la Festivalul de la Prades (in 1952, un disc Sony), cu Pablo Casals si prietenii sai, Isaac Stern, Alexander Schneider, Milton Katims si Paul Tortelier…
Ebene si-a inceput cariera internationala in urma cu doar patru ani, dupa ce cvartetul a cistigat dificilul Concurs ARD de muzica de camera de la Munchen si, la scurta vreme, trei premii, pentru cea mai buna interpretare si al audientei, din partea Fundatiei Karl Klinger. De atunci, presa vorbeste numai la superlativ, despre discul premiat acum afirmindu-se ca este “o inregistrare superba, o interpretare de virtuozitate, de o mare inteligenta” (“The Independent”), “un spectacol sublim croit, de o concentrare intensa si cu fler” (“Sunday Times”), “o interpretare cu un rar grad de subtilitate expresiva, sonoritati impletite, si bucurie ce electrizeaza” (“Times”). O rar intilnita unanimitate si excitatie printre criticii muzicali…
Ar mai fi de notat discurile recompensate la categoria Reeditari istorice, un set de 22 de discuri, Compozitori in persoana (EMI) si inregistrarea Troienilor lui Berlioz, cu Rafael Kubelik la pupitrul orchestrei Operei Covent Garden (Testament).
In sfirsit, de amintit ca Angela Gheorghiu este si ea indirect premiata, in fruntea distributiei setului EMI, cu Madama Butterfly, la categoria Opera, in compania orchestrei Accademia Nazionale di Santa Cecilia, condusa de Antonio Papano.
P.S.: Luna aceasta promite, de altfel, o buna promovare a artistilor romani, gratie turneului de recitaluri Enescu-Brahms, in marile sali de concerte europene, organizat de Institutul Cultural Roman, cu Remus Azoitei si Radu Stan, ca si a manifestarilor romanesti de la Frankfurt carora, in avanpremiera, “Frankfurter Allgemeine Zeitung” le-a acordat doua pagini in ultimul sau supliment cultural.