Celor doua mediumetraje din filmul colectiv, Legenda vinzatorilor de aer si Legenda soferului de gaini, li se adauga scurtmetrajul Curcanii nu zboara, pe care Mungiu l-a regizat mai de mult pentru proiectul-omnibus european Lost and Found si al carui titlu l-a schimbat acum in Legenda curcanului zburator. Mai lungi decit filmele din prima parte a Amintirilor din Epoca de Aur, Legenda vinzatorilor de aer si Legenda soferului de gaini sint si mai elaborate, depasind cadrul poantei si registrul comic specific filmelor din Amintiri din Epoca de Aur: Tovarasi, frumoasa e viata! Unul infatiseaza iubirea imposibila dintre un sofer de gaini, nefericit in casnicie (Vlad Ivanov) si o gestionara de restaurant, tinara si intreprinzatoare (Tania Popa). Din drumurile repetate ale soferului, atmosfera irespirabila din propriul camin si tentativele de a se apropia timid de gestionara, filmul decanteaza monotonia iubirii maritale (care nu e monotona doar sub comunism), indicind insa reperele gestuale ale afectivitatii din acea perioada, tradate, de pilda, de un carton de oua cadou (care facea minuni, mai ales inainte de Sarbatori).
Al doilea film (ambele sint regizate de Cristian Mungiu, desi acest lucru nu a fost facut public de echipa de regizori care isi asuma in bloc toate filmele) e un Bonnie si Clyde in varianta optzecista, in care tinerii interpretati de Diana Cavallioti si Radu Iacoban se lanseaza intr-o infractiune “pe picior mare”, furind de la mai multe familii borcane si sticle cu aer in ele (!) pentru analize. Filmul nu trateaza, de fapt, despre sticle si borcane, ci despre curajul raspunderii ca revelator al asumarii relatiei afective. Fata, care intra in combinatie cu elan si vine cu idei noi pentru ca vrea sa-si impresioneze noul partener, il lasa balta in momentul in care afla ca el nu e ingrijorat ca ar putea fi prins de politie. Tinarul are un “spate solid”, deci furtul de sticle si borcane era pentru el o distractie de timp liber, ca si dragostea probabil.
Legenda curcanului zburator
Despre Legenda curcanului zburator, pe care l-am vazut mai demult, tin minte ca avea mai degraba o localizare temporala vaga, referindu-se cel mult la inceputul anilor ‘90. Mai mult decit un film de dragoste, e unul despre maturizare, in care o tinara de la tara (Ana Ularu) vine la Bucuresti unde mama sa trebuie operata, trebuind sa-si ia adio de la prietenul ei, curcanul, care va fi dat plocon medicului.
Simburele filmului e diferenta dintre patrat si cerc pe care tinara a reusit sa o impuna ca evidenta curcanului dresat de ea, dar care e de fapt metafora pentru trecerea eroinei de la o etapa a vietii la alta. Imaginea Casei Poporului si a curcanului pus sa deosebeasca patratul de cerc e cea mai buna imagine care putea inchide seria legendelor urbane aduse pe ecran de regizorii romani pe care schimbarea de regim politic i-a prins in plina crestere.
Amintiri din Epoca de Aur: Dragoste in timpul liber. Regia: Ioana Uricaru, Hanno Hoefer, Razvan Marculescu, Constantin Popescu si Cristian Mungiu. Cu: Vlad Ivanov, Tania Popa, Diana Cavallioti, Radu Iacoban, Ana Ularu