An Education
Filmul lui Lone Scherfig (cineasta daneza lansata cu filme Dogma) e tras dupa scenariul lui Nick Hornby (High Fidelity, Totul despre baieti/ About a Boy), care la rindul sau s-a inspirat din memoriile unei jurnaliste britanice pe nume Lynn Barber. Intr-un moment critic al vietii sale, aceasta a asternut pe hirtie, ca pentru a se elibera, evenimentele unei perioade ramase tabu in familia sa, cea in care – in liceu fiind (anul 1961) – a avut o dezamagire amoroasa din partea unui barbat mai in virsta. Na, si ce-i original/memorabil in asta? Nu exista femeie care sa nu fi trait o dezamagire sentimentala in tinerete. Raspunsul tine de alinierea mai multor talente – ale lui Lynn Barber, Nick Hornby si Lone Scherfig –, care au reusit sa faca dintr-o poveste personala, banala una universala si plina de umanitate, in care fiecare se poate regasi si in care un eveniment de maturizare oglindeste atit de frumos intreaga viata. E o placere sa vezi acest film in care replicile curg firesc, actorii sint naturali, iar regia e discreta pina la a parea inexistenta. E un film fara figuri, dar bien a son aise. Scenariul e fara cusur, actorii sint bine distribuiti si eficienti in fiecare detaliu, imaginea e aerisita si originala fara a fi calofila, muzica de bun gust, umorul de calitate s.a.m.d. Un singur moment am avut impresia ca se scutura putin caruta: deznodamintul, reluarea haturilor propriei vieti in miini vin prea brusc si trec prea repede, ca intr-un film american.
Sa ne intelegem, filmul pare oricum, numai american nu. Nu simti nici reteta filmului comercial, nici pe cea a filmului independent, ci entuziasmul in sensul cel mai etimologic al termenului, momentul de gratie care e, pentru fiecare dintre noi, cel in care trecem un prag. Cred ca de aceea filmul place atitor oameni. Elementele imediate – regia, dialogurile, scenariul, interpretarea – comunica atit de bine incit creeaza tesutul viu din care se deschide portalul spre experienta de viata a fiecarui spectator, si filmul devine propriul lui bildungsroman. Probabil ca cei care fac cea mai buna priza cu filmul sint cei care au capatat o anume intelepciune a vietii, care au fost educati de ea cu bobirnace si palme peste ochi. E adorabil filmul!
Nowhere Boy
Pe cit de bun e O lectie de viata/An Education, pe atit de lesinat e John Lennon – Inceputul unei legende/ Nowhere Boy. Culmea, tot un film produs si interpretat de britanici – asta ca sa nu credem ca englezii au filmul in singe. Debutantul in lungmetraj Sam Taylor Wood adapteaza volumul de memorii ale Juliei Baird, sora vitrega a lui John Lennon. Mai aveam inca in memorie reusita revizitare a universului Beatles din Un cintec strabate lumea/Across the Universe, dar nu l-am regasit aici pe John Lennon. Desi tinarul Aaron Johnson ii seamana, scenariul e neinteresant chiar si daca ar fi tratat despre un om obisnuit. Tot filmul inainteaza cu picioare impleticite, impotriva unei inertii generale care vine nu doar dinspre poveste, dar si dinspre regie. E un film atit de lipsit de orice incit iti vine sa pleci dupa primele 10 minute.
Cop Out
De la Politai in misiune/Cop Out nu ca iti vine sa pleci dupa zece minute, dar ajungi aproape sa urasti cinema-ul si comediile de actiune care ti-au placut la un moment dat. Bruce Willis e ca intr-un film cu foste vedete care incearca sa reincalzeasca supa gloriei apuse si care se simt mai ridicole decit filmul. Kevin Smith m-a facut, de fapt, sa ma deplasez la acest film, pentru ca ma asteptam la un umor nonconformist mai apropiat de Dogma (n-am vazut Zack and Miri Make a Porno) decit de Paul Blart: Mall Cop. Am gasit o copie “chinezeasca” dupa Arma mortala/Lethal Weapon, cu glume proaste la tona, cu poante coprofile care sa dea pe spate tot prostul gust si mitocania cultivate de posturile romanesti de televiziune. Trist.
O lectie de viata/An Education, de Lone Scherfig.
Cu: Carey Mulligan, Peter Sarsgaard, Alfred Molina, Emma Thompson
John Lennon – Inceputul unei legende/Nowhere Boy, de Sam Taylor Wood.
Cu: Aaron Johnson, Kristin Scott Thomas, Anne-Marie Duff
Politai in misiune/Cop Out, de Kevin Smith.
Cu: Bruce Willis, Tracey Morgan, Kevin Smith, Jason Lee