Remarcabil mi se pare insa ca, la acest inceput de sezon muzical, numele instrumentistilor romani sint vizibile pe piata internationala a discului, chiar daca nu, asa cum mi-ar fi facut placere, prin intermediul unor CD-uri publicate in Romania sau Moldova. In paranteza fie spus, nu inteleg de ce casele de discuri autohtone, cea a radioului, nu dau dovada de “fler” in a publica primele artisti romani cu viitor si care nu sint inca legati cu contracte de casele occidentale…
Alaturi de Kopatchinskaja si Mihaela Ursuleasa, prima “recolta” a toamnei are pe firmament discuri cum e cel al pianistului Eduard Stan (pe care vi l-am semnalat deja), al violonistei Sarah Nemtanu, de la Paris (Naïve), al pianistului Matei Varga (recital Enescu, la Naxos), al clavecinistei Alina Rotaru, stabilita in Germania (Carpe Diem Records) si, mai ales, unul cu totul remarcabil, de muzica de camera, semnat de violonistul Ilian Girnet si de pianista Alina Bercu, la casa olandeza Fuga Libera (FU G567).
Un prilej de a insista din nou asupra talentului muzicienilor pe care ii da actualmente R. Moldova. Ilian Girnet este un produs al scolii de la Chisinau, unde a studiat cu profesorul G. Buinovschi la Liceul “Ciprian Porumbescu” si cu prof. B. Dubosarski la Academia de Muzica, absolvita in 2006. Este in acelasi timp, s-ar putea spune, un continuator al scolii ruse de vioara, dupa ce a absolvit cursurile Academiei Sibelius din Helsinki, in clasa pedagogului Alexandr Vinnitki, elev reputat al lui David Oistrah. Iar filiatia se aude cu usurinta si frapeaza de la bun inceput…
Girnet putea fi auzit deja pe discuri ale concursurilor la care a fost finalist, produse de Casa Radio din… Bulgaria (2001), intr-o selectie a solistilor Concursului de la Zeelenberg, editata in Olanda si, mai ales, pe ultimul set de discuri al laureatilor Concursului Reine Elisabeth, editia 2009, cu admirabila interpretare a concertului de Sostakovici, care i-a adus un mult laudat premiu al treilea.
Discul aparut la casa independenta Fuga Libera, sponsorizat de filiala belgiana a Bancii Paribas, este asadar cea dintii inregistrare aparte si, cum anunta livretul, si o carte de vizita a violonistului moldovean, ce si-a ales-o drept partenera pe mai tinara pianista din Romania, Alina Bercu, destinata si ea, dupa toate aparentele, unei cariere promitatoare.
Inutil sa va vorbesc despre calitatile acestui disc, ce imi aminteste, prin claritate, caldura, tehnica, tinuta, clasicism, de David Oistrah si care trebuie, simplu, ascultat. Programul este cum nu se poate mai clasic si incitant pentru comparatii cu alte interpretari si ele clasice: Sonata (Duo) in la major de Schubert, Sonata pentru vioara solo, in re minor, op. 27 No. 3 a lui Eugene Ysaye (cu a ei dedicatie pentru George Enescu) si cea de-a treia Sonata in re minor, Op. 108 de Johannes Brahms.
Echilibrul, intelegerea intre cei doi tineri parteneri este admirabila, la fel ca si nuantele pe care le cultiva in muzica lui Schubert si Brahms, cel dintii cu o piesa de prima tinerete, cel de-al doilea cu un opus compus la sfirsitul vietii, cu pagini lirice alternind cu altele nervoase, dramatice. Sentimentul este ca, fara sa forteze nota, asa cum o face pe un disc recent Deutsche Grammophon, Anne Sophie Mutter acompaniata de Lambert Orkis, Ilian Girnet urmeaza linia de echilibru a unor mari maestri ai muzicii de camera brahmsiene, intre care imi vin repede in minte Nathan Milstein, David Oistrach, Gioconda de Vito sau Josef Suk…