Documentul este intitulat Raport privind starea culturii si educatiei in Romania, precum si planul de masuri pentru dezvoltarea culturii si educatiei nationale in urmatoarele doua decenii. El a fost realizat in anii 2011-2012 de un colectiv de cercetatori si inalti functionari din Ministerul Culturii din Romania si se justifica astfel:
“La inceputul acestui an [2010 – n.n.], pe 15 ianuarie, cu ocazia Zilei Culturii Nationale, presedintele Republicii Romania, domnul Traian Basescu, a afirmat inca o data importanta pe care o au cultura si educatia, care, dupa cum a spus Domnia Sa, «cladesc deopotriva o natiune puternica si demna. Avem o datorie fata de cultura romana, fata de valorile care ne-au format si pe care trebuie sa le transmitem generatiilor viitoare». Domnia Sa a mai spus ca «Romania trebuie sa puna in valoare creatia marilor sai clasici, a tuturor celor care au contribuit si continua sa contribuie la expresia identitatii poporului roman». Aceste cuvinte, percepute de catre noi, romanii, ca un far calauzitor, ne-au determinat sa elaboram acest raport privind starea culturii si educatiei si, in lumina indicatiilor venite de la domnul presedinte, sa trasam liniile de evolutie si dezvoltare a culturii si educatiei nationale pentru urmatoarele doua decenii.”
Urmeaza citeva sute de pagini incarcate cu cifre, grafice, tabele si pagini de text scris in limbaj administrativ traditional, care, comparate cu informatiile si datele reale pe care le avem deja despre aceasta perioada istorica din istoria Romaniei, dovedesc in ce masura ruptura de realitate devenise o constanta a administratiei tarii si permit avansarea citorva ipoteze asupra degradarii climatului institutional din acea tara.
Un capitol de real interes il constituie insa cel ce contine planul de masuri preconizat de functionarii ministerului pentru deceniile 2010-2030. Printre altele, acolo se prevede imbunatatirea calitatii educatiei, ridicarea gradului de competitivitate al elevilor si studentilor romani pe plan international si modernizarea bazei educationale. In realitate, dupa cum stim tot din datele existente pentru acea perioada, invatamintul in Romania era cel mai neperformant din intreaga Uniune Europeana. Situatia s-a rezolvat in timp, odata cu migratia cadrelor didactice specializate in alte tari de pe glob, inclusiv unele destinatii exotice, precum Guatemala, Sudan sau Burkina Fasso, si cu reducerea numarului de elevi din scolile tarii. Ultimul studiu de teren, efectuat in anul 2025, arata ca rata analfabetismului ajunsese cea mai ridicata din Europa. Ulterior s-a renuntat la astfel de studii, dar este cunoscut faptul ca prim-ministrul Romaniei din ultimul guvern liber ales al tarii, M. Colac, avea dificultati sa citeasca un text scris in limba romana.
Dar, dupa cum spuneam, lucrurile s-au rezolvat odata cu emigrarea masiva a populatiei si cu inchiderea accelerata a institutiilor de invatamint, urmate de depopularea si desfiintarea tarii.
O ultima ironie a istoriei sta inscrisa chiar pe coperta dosarului ce contine Raportul privind starea culturii si educatiei in Romania…, unde o mina jucausa a scris cindva “sa mori tu mincatias?”. Conform gramaticii limbii romane, in propozitia respectiva lipsesc doua cratime, dar probabil ca la acea ora in Romania nu mai exista nimeni care sa stie unde si de ce sa le puna.