Astfel, nu e de mirare ca anul trecut s-a aflat ca intreaga statiune austriaca Hallstatt a fost “clonata” in secret in China de Sud, in Huizhou. Primarul austriac Alexander Scheutz a fost incintat si, in cele din urma, a semnat un acord de schimburi culturale cu orasul-copie chinez. Atii insa nu sint incintati.
Recent, atitudinea chineza fata de proprietatea intelectuala a enervat cind s-a aflat ca Wangjing Soho, un proiect realizat la Beijing de arhitecta Zaha Hadid, este copiat de “arhitecti pirati” in Chingqing, un megaoras aflat in sudul Chinei. Atit Hadid, cit si Pan Shiyi, presedintele miliardar al imperiului Soho, au amenintat cu procesul. “Piratii”, firma Chongqing Meiquan, au replicat ca ceea ce fac ei este inspirat de particularitatile reliefului de pe malurile riului Yangtse si au lansat sloganul “noi nu vrem sa copiem, noi vrem sa depasim”.
In alte cazuri de arhitectura copy/paste, situatia plagiatorilor este clar usurata de faptul ca arhitectul original este fie necunoscut, fie a murit de multa vreme. Astfel, linga Shanghai, in Tianducheng, un turn Eiffel de 108 metri inaltime se inalta peste o piata Champs-Elysees. In Chengdu este recreat Dorchester-ul britanic, iar in Shanghai este reprodus Thames Town, cu tot cu militarii din garda reginei. Exista, de asemenea, numeroase “Case Albe” in multe orase chinezesti. Toate aceste cazuri de “duplitectura” sint atent documentate in cartea Original Copies: Architectural Mimicry in Contemporary China de Bianca Bosker.
Dar chinezii nu se opresc numai la cladiri: in prezent, in nordul Chinei, in Tianjing, este construita o replica a Manhattan-ului peste locul in care a existat un sat pescaresc din secolul al XV-lea. Ambitia proiectului? Sa devina, la terminarea lui, in 2019, “cel mai mare centru financiar al lumii”.
Intr-un articol publicat de revista “Foreign Policy”, arheologul Jack Carlson sustine ca aceasta frenezie a furtului arhitectural practicat de chinezi nu are numai un scop comercial. “Nu sint simple nebunii, ci afirmatii monumentale ale primatului global chinez”, spune Carlson. El citeaza scrierile unuia dintre primii istorici chinezi, Sima Qian, unde se arata ca prima dinastie domnitoare chineza, Qin, obisnuia sa faca acelasi lucru cu regatele cucerite, comandind replici ale palatelor dusmanilor cuceriti, construite in partea de nord a capitalei.
Altii, sustine “The Guardian”, vad mai relaxat aceasta problema. “Intreaga istorie a arhitecturii este plina de oameni care copie. Pe vremuri, copiatul era privit ca un lucru bun. Trebuia sa copii Antichitatea, iar din asta apareau lucruri noi”, spune Sam Jacob de la firma FAT Architecture.
Si Zaha Hadid, aminteste “The Guardian”, a avut initial o alta reactie, atunci cind a aflat ca proiectul ei este clonat ilegal, afirmind ca ar fi incitant sa vada mutatii inovative la viitoarele constructii copiate.
Dar, dupa ce avocatii ei au intrat in actiune, Hadid a adaugat: “E bine sa iei apa din aceeasi fintina, dar nu din aceeasi galeata!”.