Dar nu despre toate acestea vroiam sa va vorbesc. Curiozitatea m-a dus din nou la Ierusalim, pe un drum cunoscut, la Music House, pe strada Keren Hayesod, unul dintre magazinele cu cele mai bune selectii de discuri clasice si de jazz pe care le-am cunoscut. Si nimic nu e mai placut cind gasesti, ca acolo, un vinzator care stie totul despre inregistrarile de muzica clasica si isi face o placere din a te ghida si a sta de vorba cu tine.
Din cauza taxelor mari, discurile sint indeobste scumpe in Israel, aproape un lux, iar selectia celor importate este esentiala pentru a-i decide pe melomani sa cumpere. Tara de muzicieni si melomani, cineva ar spune de orchestre intregi de rusi imigrati cu solisti cu tot, Israelul, in mod paradoxal, nu are o industrie dezvoltata a discului clasic. Scolile de muzica israeliene formeaza si exporta mai curind mari talente si, in privinta aceasta, se aseamana mult cu Romania. Cu deosebirea, esentiala cred, ca muzicienii lansati in lume sint toti re-chemati sa cinte pe scenele israeliene, ca sint cunoscuti acasa si respectati chiar si atunci cind se metamorfozeaza in figuri controversate politic, asemenea dirijorului Daniel Barenboim.
Evreii originari din Romania au, evident, aportul lor, iar printre ei, eu unul tin cu deosebire la fostul concert-maestru al Filarmonicii bucurestene, la Avi Abramovici. Cum imi place in mod special muzica de camera, m-am bucurat si adesea delectat cu inregistrarile celor doua cvartete, de mare succes international in acest moment, pe care le-a format la Conservatorul Academiei Rubin de Muzica si de Dans din Ierusalim. Este vorba de Jerusalem String Quartet si de Aviv Quartet. Cel dintii, alcatuit din trei tineri originari din Rusia si unul nascut in Israel, s-a lansat in 1996, pentru a cistiga apoi premii prestigioase europene, si a devenit astazi unul dintre obisnuitii marilor sali de concerte, de la Wigmore Hall la Londra, la Concertgebouw din Amsterdam. Inregistrarile lor, la compania franceza Harmonia Mundi, sint usor de gasit si tratate elogios de critica muzicala.
Aviv String Quartet, format in 1997, exista in actuala formatie din 2002, cu doi tineri nascuti in Rusia, cu altista si violoncelista in Israel, si a urmat o cale paralela, incununata cu premiul intii si cel al criticii la pretentiosul concurs de muzica de camera de la Bordeaux. Aviv isi cauta inca drumul pe piata muzicala si, daca nu ma insel, singurul lor disc cu distributie internationala este inregistrarea, la casa Naxos, a celor trei cvartete, op. 14 de Franz Anton Hoffmeister. M-am bucurat cu atit mai mult sa gasesc la Ierusalim trei discuri elegante, dintr-o integrala a cvartetelor de Sostakovici, in curs de aparitie la casa israeliana Dalia Classics.
Daca melomanilor romani le este cunoscut mai ales numele lui Avi Abramovici, merita amintit ca fiul sau Michael este un meritoriu pianist. Formatia lui a inceput cu Doina Soave la Scoala de muzica „George Enescu”, la Bucuresti, pentru a continua la Conservatorul Academiei Rubin, apoi la cel din Tel Aviv cu Arie Vardy si Victor Derevianko si la Manhattan School of Music. Nu ii cunosteam discurile asa ca m-am bucurat sa-i gasesc la Ierusalim unul dintre primele, din 1994, aparut la Meridian, casa britanica. Michael Abramovich cinta impreuna cu violonistul Ittai Shapira, sonatele de Debussy, Janacek si Richard Strauss, iar interpretarea lor e mai mult decit meritorie.
Cautarile mele la Ierusalim au fost insa incununate de placerea gasirii unui set de 12 discuri, aparut anul acesta la casa Helikon Records si al carui titlu spune totul: The Israel Philharmonic Orchestra 70th Anniversary. Essential Recordings. Istoria Orchestrei Simfonice a Palestinei, formata in 1936 prin eforturile violonistului Bronislaw Huberman, caruia i s-au alaturat, intre altii, dirijorii Arturo Toscanini, William Steinberg si Hermann Scherchen, este povestita de editorul selectiei, Yaron Karshai, intr-un admirabil livret, plin de fotografii ale artistilor si de articole de presa. Editorul a retinut, din pacate, numai inregistrari sub numele Orchestrei Filarmonice Israeliene, oficial incepute din 1954 de dirijorul Paul Kletzki. Din prima decada a selectiei, orchestra poate fi ascultata sub bagheta lui Josef Krips, George Solti, Jean Martinon si Istvan Kertesz. Din anii ’70 a inceput – si nu s-a incheiat inca – era lui Zubin Mehta, dirijorul mult iubit de israelieni. Alaturi de el, setul aniversar ii include pe Rafael Kubelik, Leonard Bernstein, Carlo Maria Giulini, Lorin Maazel si Kurt Masur. Din pacate, editorii nu au primit drepturile sa ilustreze si arta lui Sergiu Celibidache, amintit in livret, si el faimos in Israel inca din anii ’50.
In sfirsit, dintr-un set ce face, indiscutabil, bucuria colectionarilor melomani nu lipsesc, fireste, marii solisti, pianistii Pnina Saltzman, Artur Rubinstein, Julius Katchen, Radu Lupu, violonistii Isaac Stern, Itzhak Perlman, Pinchas Zukerman, Shlomo Mintz, altistul Daniel Benyamini sau violoncelistul Janos Starker…