In sine, Gala UNITER are multe minusuri, criticate de ani de zile de o parte a breslei critice si actoricesti. Avind insa avantajul de a fi singurul eveniment care acorda premii pentru lumea teatrului romanesc, adeseori criticile trec drept simple circoteli sau exprimari ale frustrarii. Iar UNITER-ul se confunda cu figura charismaticului Ion Caramitru, amfitrion al Galei inca de la prima editie, fiind greu de imaginat ce se va intimpla cu aceasta asociatie profesionala dupa ce acesta se va retrage (greu de crezut, dar Caramitru a ajuns la virsta de 71 de ani).
Citeva lucruri despre mutarea Galei la Iasi. Consiliul Judetean Iasi a reusit performanta de a investi 180.000 de lei si de a fructifica sub raportul imaginii un eveniment care a costat, per ansamblu, aproape un milion de lei. Mai mult, a asigurat o organizare care, potrivit multora dintre oaspetii din Bucuresti, a fost ireprosabila. Nu doar in sala lucrurile au stat bine, ci si pe televizoare: TVR s-a achitat cu bine de sarcina transmiterii in direct a Galei, punind in evidenta superba Sala Mare a Nationalului, recent redata in folosinta, poate cea mai frumoasa sala de teatru din tara. Multe bile albe pentru Iasi, un eveniment de o asemenea anvergura fiind o adevarata gura de oxigen.
Mai mult decit atit, pentru un TVR in cadere libera din punctul de vedere al audientei, un record de aproape doua puncte de rating, cit a inregistrat transmisiunea in momentul de virf, e o alta bila alba, semn al interesului publicului pentru un eveniment care este totusi unul de nisa.
Au fost insa si citeva lucruri deranjante, care tin de specificul evenimentului. In primul rind, lungimea. Sa prelungesti dupa miezul noptii un eveniment plin de speech-uri de multumire si de prezentare, cu putine momente artistice, e o cruzime destul de mare pentru publicul din sala, 700 de persoane. Macar cei din fata televizoarelor au sansa de a tine o telecomanda in mina. Prezenta Fanfarei de la Chetris a fost o bita in balta consistenta, indeosebi ideea de a-i posta pe „rapsozi“ si la iesirea din teatru, de ziceai ca-i ultima editie a Galei si oaspetii sint condusi acasa pe ritmurile unui mars funebru.
Gala nu a avut nici un ritm, iar regia lui Cristian Hadji-Culea (cui i-o fi venit ideea geniala de a-i incredinta o asemenea misiune??) a lasat enorm de dorit, de parca ar fi facut regie de eveniment legat la ochi. Nevoia de bani pentru premii duce la prezenta pe scena a tot felul de directoare si directorasi de PR si marketing din diverse companii, specialisti in debitat platitudini si ridicat in slavi patronul. Mai aveam putin, la un moment dat, si ma mutam in Bucuresti numai ca sa beneficiez de cea mai cool apa de la robinet din galaxie, daca era sa ma iau dupa promo.
Oricite declaratii amabile ar fi fost la adresa Nationalului iesean, cifrele nu mint: in 21 de ani, un singur premiu (cel mai bun actor, obtinut de Florin Mircea), sapte nominalizari si… cam atit. Juriul UNITER nu a fost nici macar in acest an „marinimos“ cu teatrul iesean, singurele premii fiind pentru intreaga activitate.
P.S. Un premiu cu totul si cu totul special ar fi trebuit sa primeasca primarul Iasului, actorul Gheorghe Nichita, pentru teatrul facut in urma Galei, cind a declarat, nici mai mult, nici mai putin, ca, daca nu-l suna Caramitru sa-l invite, nu ar fi stiut ca evenimentul se va tine anul acesta la Iasi. As fi dispus sa il cred cu o singura conditie: Nichita sa fie ferit de consilieri de ziare si televiziuni locale si sa primeasca in fiecare dimineata, in loc de o monitorizare, exclusiv „Curierul de Iasi“, cu articole gen „Primarul, inima puternica, vesnic tinara a Iasului“ sau „Sub semnul dorintei de a dezvolta conlucrarea prieteneasca intre orasul Iasi si UNITER, ieri a inceput vizita oficiala de prietenie a domnului Ion Caramitru la Palatul Roznovanu“.
Palmaresul Galei UNITER 2013 (selectiv)
Teatrul National Maghiar de Stat din Cluj a fost unul dintre marii cistigatori ai Galei UNITER din 13 mai, fiind destinatarul a trei premii de interpretare, pentru spectacolul Hedda Gabler.
Juriul care a acordat premiile UNITER 2013 a fost format din criticii de teatru Florica Ichim si Ludmila Patlanjoglu, regizoarea Sanda Manu, scenografa Viorica Petrovici si actorul Adi Carauleanu, director artistic al Teatrului „Vasile Alecsandri“.
Premiul pentru cel mai bun spectacol: Calatoriile lui Gulliver, la Teatrul National „Radu Stanca“ din Sibiu.
Premiul pentru cea mai buna regie: Alexandru Dabija, pentru regia spectacolului Doua loturi, la Teatrul National Bucuresti (TNB).
Premiul pentru cel mai bun actor in rol principal: George Costin, pentru rolul Maiorul din spectacolul Familia Tót, la Centrul Cultural pentru UNESCO „Nicolae Balcescu“ din Bucuresti.
Premiul pentru cea mai buna actrita in rol principal: Imola Kézdi, pentru rolul din spectacolul Hedda Gabler, la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj.
Premiul pentru cel mai bun actor in rol secundar: András Hatházi, pentru rolul Judecatorul Brack din spectacolul Hedda Gabler, la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj.
Premiul pentru cea mai buna actrita in rol secundar: Enikõ Györgyjakab, pentru rolul Doamna Elvsted din spectacolul Hedda Gabler, la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj.