Numai in prima zi de la lansare, albumul Astérix chez les Pictes s-a vindut numai in reteaua Fnac in peste 20.000 de exemplare, spulberind astfel recordul inregistrat de trilogia sado-maso 50 Shades of Grey. Asta inseamna, calculeaza 20 minutes.fr, un album vindut la fiecare 5 minute! Nimic anormal: rareori in istorie a fost un album BD atit de asteptat de cititorii sai. Astfel, noul Astérix a beneficiat de o lansare record: un tiraj global de 5 milioane de exemplare (dintre care 2 numai pentru piata franceza), in 15 tari si traduceri in 23 de limbi.
Aceasta lansare in forta are o miza uriasa, fiindca celebrul personaj de benzi desenate trece acum intr-o noua viata. Astérix chez les Pictes este primul album din serie care nu este semnat de creatorii personajului – René Goscinny (mort in 1977) si Albert Uderzo.
„Nu am intentia de a-l omori pe Astérix“
Dupa moartea scenaristului Goscinny, in 1977, aventurile lui Astérix au fost continuate de desenatorul Albert Uderzo, care si-a asumat si sarcina scrierii textelor. Seria a rezistat astfel multa vreme, cu un succes de public crescind, in ciuda unei calitati tot mai scazute a albumelor. Recent, Albert Uderzo, trecut de 80 de ani, si-a anuntat retragerea, luind hotarirea spectaculoasa (si rarisima in BD-ul european) de a permite personajelor sale sa ii supravietuiasca, pasind stafeta unei alte generatii de creatori.
„Astérix a cunoscut trei vieti“, explica Isabelle Magnac, sefa Editurii Albert-René, fosta detinatoare a drepturilor asupra seriei. „Prima a fost cea in care aventurile sale erau realizate de creatorii personajului, a doua cind seria a fost realizata numai de Albert Uderzo si, in fine, a treia, cea in care scenariile sint scrie de Jean-Yves Ferri, iar desenele sint realizate de Didier Conrad.“
Cind Albert-René a fost cumparata de Hachette, noul editor a primit autorizatia scrisa de la Albert Uderzo si de la Anne Goscinny (fiica lui René) de a continua aventurile micului gal. Decizia a provocat furia lui Sylvie Uderzo, aflata intr-un conflict juridic cu tatal ei, dar, in cele din urma, si ea a vindut partea ei Editurii Hachette.
Noua echipa care realizeaza Astérix a fost aleasa cu grija maxima de Uderzo. „Nu am intentia de a-l omori pe Astérix“, explica acesta intr-un interviu acordat ziarului „Le Figaro“.
Un pariu cistigat
Pina acum, pariul pare a fi cistigat. Primele reactii de dupa publicarea lui Astérix chez les Pictes sint foarte bune. Sub pana si pensonul echipei Ferri-Conrad, micul gal pare sa isi fi regasit tineretea si prospetimea, absente din ultimele albume ale seriei. „Ai spune ca scenariul e scris de Goscinny“, se entuziasmeaza un cititor. Criticii, in marea lor parte, sint multumiti, desi exista si circotasi, cum e Eric Mettout de la „L’Express“.
Astérix este un fenomen editorial iesit din comun. „Ce decalaj intre tirajul de 6.000 de exemplare al primului album din serie, in 1961, si penultimul, L’Anniversaire d’Astérix et Obélix, scos in numai 1,1 milioane“, comenteaza ziarul „Le Figaro“.
Cu citeva exceptii, Astérix a reusit sa cucereasca intreaga planeta, fiind banda desenata franco-belgiana cea mai vinduta din lume – 350 de milioane de albume, cu 100 de milioane mai mult decit Tintin. Este, de asemenea, si seria cea mai tradusa, ea fiind publicata in 107 limbi si dialecte, fara a lua in calcul editiile pirat. Poate parea straniu, dar, dupa francezi, nemtii sint cei mai mari amatori de Astérix, in Germania aventurile micului gal fiind vindute pina acum in peste 120 de milioane de exemplare, iar ultimul album a fost lansat in 1,5 milioane de exemplare. Succesul lui Astérix este atit de mare dincolo de Rin incit expresia „Die spinnen, die Römer!“ (echivalentul german al lui „Romanii astia sint nebuni!“) a intrat in limba de zi cu zi.
„Multi dintre adultii generatiei mele au crescut cu aventurile lui Astérix si au transmis aceasta pasiune copiilor lor“, explica istoricul Kai Brodersen, autor al unui studiu stiintific despre micul gal, citat de „Le Monde“.
In restul lumii, Astérix sta foarte bine – 23 de milioane in Anglia si Olanda, 24 de milioane in tarile de limba spaniola… Doar in Statele Unite Astérix nu a avut succes, desi micul gal – considerat un simbol al rezistentei franceze in fata mondializarii – a aparut pe coperta revistei „Time“.
De asemenea, Astérix reprezinta un business ce trece dincolo de albume. Exista numeroase obiecte publicitare, dar si un parc de distractii ce primeste aproximativ 2 milioane de vizitatori pe an, filme de animatie si, mai ales, adaptarile la cinema care se claseaza si ele, din 1999 incoace, in clasamentele filmelor cu cele mai mari incasari.