In zilele noastre, seriale inspirate din serii „literare“ cunosc un enorm succes (vezi, de exemplu, Urzeala tronurilor), iar multi scriitori, in cautare de noi procedee narative, sunt atrasi de serialele TV. Televiziunea de astazi insa este un adevarat magnet pentru multi scriitori care incearca sa se lanseze in aceasta noua aventura ca scenaristi. Unii adaptandu-si propriile romane, altii scriind scenarii originale.
Precursorii acestei tendinte sunt, fara doar si poate, Michael Crichton si Stephen King. La inceputul anilor ’90, Crichton, in culmea succesului cu Jurassic Park, statea in culisele popularului serial Spitalul de urgente. In acelasi timp, Stephen King, grijuliu cu adaptarile romanelor sale, superviza miniserii bazate pe cartile The Stand (1994) si The Shining (1997), dupa care adapta serialul horror danez al lui Lars Von Trier, Kingdom Hospital. Recent, King a scris cateva episoade ale adaptarii romanului sau, The Dome.
La vremea cand incepeau sa lucreze in domeniu, King si Crichton erau deja consacrati in librarii. Astazi, alti scriitori devin cunoscuti gratie micului ecran. De un mare succes s-a bucurat in ultimul an serialul True Detective care, vreme de opt episoade, i-a reunit pe Matthew McConaughey si Woody Harrelson in rolul unor detectivi din sudul american. Revelatia serialului, spun multi, este insa Nic Pizzolatto, creatorul seriei, un scriitor tanar din New Orleans. True Detective este, de fapt, adaptarea celui de al doilea roman al sau.
„Serialul TV nu este literatura“
Pe vremea cand King si Crichton treceau pe micul ecran, televiziunea inca nu devenise mediul „respectabil“ de astazi, cand serii precum Familia Soprano, Mad Man sau Breaking Bad au ridicat foarte sus stacheta artistica.
Prin urmare, nu mira pe nimeni faptul ca multi scriitori dau navala sa se afirme si ca autori de seriale. Un exemplu spectaculos il constituie Salman Rushdie care lucreaza, pentru postul Showtime, la The Next People, un serial SF despre disparitia omenirii. Jonathan Franzen a incercat sa adapteze pentru HBO propriul sau roman, The Corrections. Serialul ar fi trebuit sa beneficieze de o distributie remarcabila, dar, in cele din urma, HBO a renuntat la proiect din cauza „dificultatii de adaptare“, preferand… True Detective. Intre timp insa, Bret Easton Ellis si regizorul Rob Zombie au batut palma pentru a realiza o mini-serie despre Charles Mason.
De asemenea, Jennifer Egan, recent premiata cu un Pulitzer, a fost solicitata de HBO pentru a-si adapta romanul A Visit from the Goon Squad (proiect oprit momentan), iar Michael Chabon lucreaza cu Daren Arobofsky la Hobogoblin, o serie despre un grup de falsificatori si magicieni care se aliaza contra lui Hitler.
De ce aceasta fascinatie a televiziunii? Fiindca astazi serialele TV au depasit cinematograful si fiindca ele sunt din ce in ce mai asemanatoare cu romanele in constructia lor narativa, este de parere Salman Rushdie, intr-un interviu acordat publicatiei „The Observer“. „Serialele sunt cel mai bun lucru dintre cele doua lumi, literara si cinematografica. Poti munci la o adevarata productie de cinema pastrand, in acelasi timp, controlul asupra operei tale literare“, explica Rushdie.
Altii au o parere diferita. Eric Overmeyer, scriitor si scenarist TV (Lege si Ordine, The Wire), crede ca „serialul TV nu este literatura, iar autorul de serial nu exista, e numai un coautor printre altii“. Richard Russo, laureat al premiului Pulitzer pentru Empire Falls (adaptat ca miniserie de HBO), se intreaba insa: „Daca serialul TV nu este literatura, el nu poate fi totusi o forma de arta?“.