Totul a inceput de la campania „Adopta un S“. M-a facut sa zambesc, prima data cand am vazut-o, la inceputul lunii aprilie: S-ul incadrat intr-un triunghi ca logo-ul lui Superman, dar mai colorat, mai jucaus si mai simpatic. Campania, ce a avut ca obiectiv incurajarea utilizatorilor sa scrie cu tastatura romaneasca si pe internet, a fost facuta ca la carte, mai ales ca cei din spatele acestei idei sunt o agentie de comunicare – Kinecto. Probabil ca cea mai reusita parte a campaniei este o serie de videoclipuri in care scriitori precum Florin Iaru, Cezar Paul-Badescu si Marius Chivu citesc cateva fragmente din cartile lor, fara diacritice.
Puteti incerca si voi:
— Ce stii tu despre Isus? zimbi tinarul.
— Usual stuff. Nu ma prea intereseaza istoria. Imi place mai mult geografia. Tie?
— Ce anume imi place: istoria, geografia, Iisus?
— Si, si! dadu fata din umeri, coborind privirea pe ecranul laptopului.
— Cred ca imi place Isus, spuse tinarul dind din umeri, era un fel de hipiot.
(din Marius Chivu, Sfirsit de sezon)
„Adopta un S. Pentru ca Smecher“ („shmecher“ pentru cititorii de pe internet; „jmecher“, daca e sa fie cu adevarat internet). Reclama ii invita pe oameni sa devina si ei „eroi ai diacriticelor“, la intreaga strategie de comunicare fiind adaugate si cateva benzi desenate despre subiect, cu supereroi.
Campania este, cu siguranta, simpatica si cuceritoare. Am urmarit-o totusi de pe margine, cu o mutra de spectator jignit de competitia in sine. Parca s-a mers prea departe ducand aceasta problema in inalta sfera a campaniilor, cot-la-cot cu Salvati Delta Dunarii sau „6% pentru educatie“.
Deodata, cei care foloseau diacritice pe internet erau cei „buni“, iar restul erau cei care nu iubeau cu adevarat limba romana cea frumos curgatoare. A-ti afisa diacriticele pe internet s-a transformat, cumva, intr-un act de cultura, care il plaseaza in mod automat pe utilizator pe o treapta superioara celorlalti, asa cum se intampla cu mentionarea in treacat a ultimei carti de filosofie citite sau un check-in intr-o tara exotica.
Discutiile infiripate in jurul subiectului au creat dihotomii ne-necesare. Daca nu scrii cu diacritice, esti impotriva lor. Daca esti impotriva lor, practic esti un agramat. Daca esti un agramat, urasti limba romana.
Ironia face ca stilul si tonul campaniei sa se fi adresat acelui tip de public cultivat, care apreciaza cuvintele frumoase si reclamele istete – poate exact oamenii care nu aveau nevoie de educatie in privinta folosirii diacriticelor pe internet.
A doua lovitura de gratie a diacriticelor a fost anuntul de saptamana trecuta cum ca se pot inregistra domenii de internet .ro care contin literele a, a, i, s, t. Milioanele de nemultumiti care erau fortati sa mutileze limba scriind www.iasi.ro in loc de mult-mai-firescul www.iasi.ro vor avea in curand satisfactie. Desigur, pot aparea confuzii din cauza ca proprietarul site-ului branza.ro (de exemplu), ar putea fi diferit de cel al lui branza.ro.
Dar poate uneori nu este important sa ajungi pe ce site iti propui, important este sa iei nota 10 la ortografie.