Vanzarile de carti de colorat pentru adulti sunt unul dintre marile motive pentru care „printul“ o duce foarte bine in ultima vreme. Sunt zeci si sute de titluri puse in vanzare, exista canale YouTube unde pot fi vizionate filme cu oameni colorand si filme in care sunt discutate chestiuni legate de colorat. De asemenea, potrivit site-ului Quartz, apar chiar subculturi bizare: petreceri de colorat carti, carti de colorat care contin numai injuraturi, precum si aplicatii de colorat pentru telefoanele mobile. Dar cum aceasta „manie“ se manifesta mai ales in print, chiar si producatorii de creioane de colorat au inceput sa fie mai fericiti atunci cand vad cifrele vanzarilor. De exemplu, cei de la Faber-Castell au declarat ziarului „The Independent“ ca la fabrica lor din Stein, Bavaria, a inceput sa se lucreze in mai multe schimburi pentru a face fata cererii.
Aceasta moda a coloratului pare ca isi are originea in activitatea ilustratoarei Johanna Basford (cunoscuta in cercurile de profil drept „regina coloratului“), care a avut un urias succes in 2013, cand cartea ei, Secret Garden, a devenit bestseller.
In scurta vreme, noua moda a prins extrem de bine in randul americanilor supra-stresati si supra-munciti. In 2015, cartea de colorat a dovedit ca este o foarte buna afacere, vanzarile sarind de la 1 la 12 milioane de „unitati“. „Terapeutica fara a fi o terapie, indemnand la meditatie fara a fi meditatie in sine, creativa fara a insemna creatie, artistica fara a fi arta“, asa descriu cei de la Quartz noua activitate favorita a adultilor.
De la un „fenomen“ american, moda a trecut si in Europa. In 2014, in Franta, Editura Hachette, care a inaugurat repede o colectie de gen, raporta vanzari de 1,2 milioane de exemplare, fiecare titlu nou fiind scos pe piata in tiraje medii de 40.000-50.000 de exemplare. Iar cei de la Marabout au vandut cartea Johannei Basford in 300.000 de exemplare.
Marea „smecherie“ a vanzarilor acestor produse nu tine nici de arta, nici de literatura: ele sunt privite ca o activitate practica menita sa combata stresul de care se plang adultii occidentali. Totodata, este in mare masura considerata o forma de „terapie prin arta“, astfel incat American Art Therapy Association a scris un comunicat pentru a sublinia ca aceste carti „nu trebuie confundate cu serviciile profesioniste ale unui terapeut cu licenta“.
Americanii se considera extrem de stresati, sustin cei de la American Psychological Association. Sunt foarte preocupati de problemele legate de serviciu si de cele financiare. De aceea, ei sunt interesati de orice activitate (de la impletit la carti de colorat) care sa ii desprinda de o realitate perceputa ca fiind „hiper-conectata“ si de munca istovitoare. Aceasta cerere, scrie Quartz, a dus la aparitia unei profitabile industrii care ofera relaxare do it yourself de orice fel.
Cartea de colorat este foarte buna in acest scop, conform Quartz. „Fiindca este pe hartie, ea ofera o evadare din fata ecranelor. Iar marea atractie pentru adulti este ca are o parte «creativa». Este foarte atragatoare pentru cei care vor sa fie creativi, dar nu se considera artisti“, a declarat Nadia Jenefsky, terapeut din New York.