S-a prins toata lumea ca internetul este important. De cand cu prezidentialele, cand analistii, de la inaltimea scaunului lor de analisti, au fost luati prin surprindere de „alegerile decise pe Facebook“, au priceput mai toti ca asta cu internetul e interesanta. Mai toata lumea a avut pagini de Facebook, cativa candidati au avut doar cont personal de Facebook.
Pana aici, aproape nimic gresit. Doar ca nestiind cum sa procedeze altfel, majoritatea au tratat aceasta inventie pe nume Facebook tot ca un fel de „sa fie multe bannere pe stadion“. In loc de chestii firesti, au publicat comunicate de presa. In loc de lucruri interesante, au investit multi, multi bani in reclama, pentru ca fiecare „comunicare“ sa fie vazuta de toata lumea. In loc de dialog, s-au sters comentariile nu civilizate, doar negative.
Asta au inteles ei din Facebook.
#hashtag-uri
Niste consultanti sau niste baietasi care stiu ei cum sta treaba cu internetul si-au anuntat candidatii ca trebuie din cand in cand sa scrie niste lucruri precedate de semnul diez in fata. Teoria e buna. Se creeaza un fel de comunitate spontana in jurul acelui hashtag, se pot crea miscari, se poate uni un intreg glob in jurul unui singur hashtag. Doar ca #unii #candidati #au #inceput #sa #vorbeasca #asa #pentru #ca #asa #au #priceput #ca #se #face. A existat totusi si un nivel superior de competenta: folosirea unui hashtag pe post de slogan. Pentru ca, nu-i asa, daca nu repeti din doua in doua minute sloganul pe Facebook, degeaba faci marketing politic.
Asta au inteles ei din hashtag-uri.
Postacii
In mod incredibil, in aceasta lume continua sa existe postaci politici. In cazul in care nu stiti ce este aceasta specie homo sapiens nu-chiar-sapiens, va spun eu: niste persoane care isi creeaza conturi false de pe care, toata ziua, stau si spun chestii de rau pe paginile contracandidatilor celor care ii platesc. Argumentele sunt foarte fine, de exemplu: part, chelule, uite ce camasa ai, hai mai taci.
Asta au inteles ei din dialog.
Video si live video
De mai mult de jumatate de an, exista posibilitatea sa transmiti video in direct pe Facebook. Transmisiile pot fi folosite inteligent, ca sa ti-i apropii pe oamenii care te urmaresc, ca sa le oferi ceva dincolo de coperta oficiala. Artistii folosesc Facebook live ca sa arate momente din spatele scenei; actorii ca sa isi filmeze pisicile; politicienii occidentali ca sa vada lumea cum se pregatesc de momentele electorale. Ai nostri au transmis conferinte de presa. Fragmentele video, majoritatea, doar niste clipuri electorale, cu posturi studiate si ridicole, cu mult dat din manute, pentru ca scrie undeva intr-un manual ca atunci cand dai din maini pari hotarat.
Asta au inteles ei din conexiunea cu oamenii.
Fotografii si selfie-uri
Oamenii posteaza fotografii, si ar fi bine, deci, sa o faca si politicienii. Motiv pentru care au fost angajati fotografi profesionisti, care au surprins momente precum: candidati imbratisand copii, candidati inmanand diplome sau medalii, candidati vorbind cu batrani pe banca deoarece le pasa de ei, candidati oferind flori total dezinteresat, candidati tinand discursuri. Pentru nivelul de avansati, au existat selfie-uri facute „spontan“, cu numerosi sustinatori in spate, in asa fel incat sa reiasa clar ca sunt multi si sunt o echipa.
Asta au inteles ei din autenticitate.
Asa s-a facut campania electorala. Niste oameni care nu au inteles nimic din ceea ce le tot spunem de cativa ani. Din fericire pentru noi, sunt doar „niste“, nu sunt toti. Eu ii stiu pe acei candidati din Romania care deja au inteles si au aparut. Sper sa ii stiti si voi de-acum. Pentru ca e sambata, campania electorala s-a incheiat, iar in sambata dinaintea votului opiniile sunt interzise.