In primul rand, s-a terminat pentru ca este toamna. Dar s-a mai terminat si intr-un mod mai subtil, nu neaparat ca fenomen de masa, ci mai degraba ca o nisa care devine din ce in ce mai populara: turistii care vor sa ii evite pe ceilalti turisti.
De cativa ani, am un ritual al meu de fiecare data cand vizitez un loc nou. Calatoresc pana intr-o statie de autobuz/metrou la intamplare, incerc sa merg pe jos pana la statia urmatoare fara sa ma folosesc de harta si mananc pranzul intr-un restaurant care imi iese drum. Obiceiul acesta imi aduce, de fiecare data, genul ala de amintiri dragi din excursie, mai emotionant decat atunci cand am incercat sa vad Mona Lisa printre alti 100 de turisti, mai autentic decat o fotografie cu panorama orasului in spate.
Non-turismul nu este ceva nou. Deja stie toata lumea ca restaurantele din centrele oraselor turistice sunt „capcane“ si ca trebuie evitate. Deja expresia „e plin de turisti“ inseamna ceva rau despre locuri. Turistii din valul nou prefera sa se simta „localnici“.
Acesta este unul dintre cei mai importanti factori care au contribuit la succesul AirBnb – o platforma prin care localnicii isi pot oferi camere sau intregi apartamente spre inchiriere. Uneori, gazdelor le place sa isi adopte musafirii, sa ii cheme la masa cu ei in sufragerie, sa poarte conversatii lungi in noapte si sa le recomande lucruri de facut sau de vazut in oras.
Vara aceasta, AirBnb a lansat programul „City Hosts“, care ofera tururi si experiente ghidate mai putin obisnuite, realizate de localnici. Turul celor mai bune cluburi cu gazda, vizite la ateliere de bere din cartier combinate cu lectii de fabricare a berii artizanale, turism pe bicicleta sau experiente inedite de arta culinara. Programul este lansat doar in cateva orase pilot.
O aplicatie de Android postata din greseala, apoi imediat retrasa la sfarsitul lunii august, a aratat noi planuri ale Airbnb in directia non-turismului: aplicatia combina recomandari ale localnicilor cu posibilitatea de a rezerva cazare si chiar – se pare – de a cumpara bilete de avion.
Obsesia calatorilor de a nu proceda ca toata lumea a nascut si idei mai neobisnuite. „The Economist“ scria, saptamana trecuta, despre un nou tip de turism – cel al locurilor urate. Destinate turistilor plicitisiti de ideea de „a face muzee si monumente“, tururile aparute peste tot in Europa pun accentul pe urat, dezolant, secret. Un asa-numit „safari urban“ este organizat de un artist local in Charleroi, unul dintre cele mai dezolante orase belgiene: se viziteaza statii de metrou abandonate, se escaladeaza un munte de reziduuri si cladiri acoperite de grafitti. In Austria, turistii plictisiti de prea mult Mozart si palate imperiale, pot alege turul „Viena urata“ – care ii poarta pe langa constructii de beton si de sticla din peisajul urban actual al orasului.
Una dintre destinatiile cu un recent succes este Molenbeek – districtul bruxellez celebru in presa pentru gazduirea teroristilor care au planificat atacurile recente din Paris. De atunci, cererile de tururi ghidate prin cartier au crescut de zece ori. Turistii, se pare, au fost surprinsi sa descopere o comunitate vie, cu copii care se joaca in strada, cafenele cu batrani in poarta, si nu un ghetou pe unde misuna toata ziua persoane suspecte cu bombe pe sub haine.
Exista totusi un element comun pentru ambele forme de turism: toate activitatile sunt atent documentate cu selfie-uri si fotografii de grup. Vara s-a incheiat, dar nu asta este vestea cea mai proasta. Pregatiti-va sufleteste pentru albumele foto din concediu ale colegilor vostri.