„O zi cu Celibidache” se intituleaza programele in memoria lui ce vor putea fi ascultate pe postul de radio Bayern 4 Klassik. Radioul clasic de la Stockholm va transmite zilnic, incepind din 14 august, amintiri si concerte din anii 1965-1972, cu Celibidache la pupitrul Orchestrei Simfonice a Radiodifuziunii Suedeze. Canalul muzical de televiziune prin satelit Classica va redifuza un documentar din 1995, intitulat Sergiu Celibidache – un Maestru la Munchen, si un concert cu simfonia a 6-a de Bruckner. Un alt concert documentar, Celibidache in repetitie cu Bruckner, va fi difuzat de postul de televiziune Arte, o inregistrare a simfoniei a 5-a de Ceaikovsky va fi prezentata pe canalul televiziunii germane ZDF theaterkanal, iar ARD, canalul public german, va relua capodopera lui Brahms, Un Requiem German, cu Filarmonica din Munchen. Nu se poate spune ca aniversarea dirijorului roman este uitata.
La Munchen, luni, va avea loc un concert memorial, in interpretarea Orchestrei de tineret a Filarmonicii muncheneze (Junge Muncher Philarmonie), sub bagheta lui Mark Mast. Fostul elev al lui Celibidache, intendent al Fundatiei omonime, Mark Mast, va dirija o suita simfonica Taschengarten (Gradina de buzunar), anuntata in prima auditie. Este singura dintre compozitiile lui Sergiu Celibidache totusi bine cunoscuta, dupa ce maestrul a inregistrat-o pe un LP, cu orchestra simfonica de la Stuttgart, in beneficiul UNICEF, iar inregistrarea a aparut in anii trecuti si pe discul compact.
Am avut placerea sa stau de vorba cu dirijorul Mark Mast, care ne-a acordat un interviu pentru Radio Europa Libera, si l-am intrebat, intre altele, de ce la concertul comemorativ nu se interpreteaza o piesa intr-adevar inedita a lui Sergiu Celibidache. Mark Mast imi reamintea ca, desi Celibidache a compus toata viata, maestrul si-a tinut ascunse compozitiile. Ele sint in continuare pastrate de familia Celibidache, care a cerut expres ca Taschengarten sa fie piesa cintata in sala de concert. Partiturile nu au intrat in patrimoniul Fundatiei. Mark Mast spera sa poata conduce in concert, la o data inca nefixata, o alta suita, cea intitulata Haz de necaz. In paranteza fie spus, Celibidache mi-a vorbit, pe cind se afla imobilizat cu o fractura, pe patul de spital, in ultimul lui an de viata, despre aceasta suita buclucasa, ce include o miscare in care isi batea joc de Ceausescu, si despre ezitarile lui de a o dirija in prima auditie chiar in Romania.
Iar in Romania? Mark Mast mi-a spus ca este probabil ca anul acesta sa aiba loc un Festival Celibidache la Iasi, ca ar fi in curs negocieri cu cabinetul primului-ministru, pe baza unui concept si program stabilite de familie impreuna cu el si puse pe hirtie inca din aprilie. Daca nu exista inca sponsori germani, importante ar fi pentru Mark Mast vointa si dorinta politica manifestate in Romania de a avea acest festival intr-un oras de importanta culturala a Iasului. Cind ar putea avea loc acest festival? Dirijorul spera ca in luna octombrie, cind se va afla oricum la Iasi pentru concerte cu Filarmonica Moldovei si il considera un necesar gest „simbolic” de a-l readuce pe Celibidache acasa. Personal, nu prea inteleg de ce o avea nevoie familia Celibidache de primul-ministru pentru a se organiza un concert omagial, dar fie.
A-l readuce simbolic acasa pe Sergiu Celibidache este important, desigur, dar, am observat, in cei zece ani de existenta ai Fundatiei muncheneze pe care o conduce, ea nu a reusit sa capete vizibilitatea la care aspira. Din ce motiv? Este o problema de mijloace financiare, imi raspunde Mark Mast, iar Fundatia nu a reusit sa obtina bugetul si sponsorizarile necesare proiectelor mari cu care a pornit la drum. Ar ramine in continuare doar un centru institutional, cu speranta de a se dezvolta in urmatorii zece ani, poate, spera dirijorul, cu ajutorul studentilor si al celor inspirati de Celibidache. Orasul Munchen a fost o mare dezamagire, afirma Mark Mast, festivalurile din 2002 si 2004 trebuind sa se desfasoare exclusiv din bugetul Fundatiei, fara alti sponsori, fara un interes real din partea autoritatilor culturale ale orasului.
Una dintre explicatii ar fi atitudinea lui Celibidache insusi, care, in timpul vietii, a fost atit de ferm in a refuza orice marturii, documentare sau sonore, incit odata disparut nimeni nu mai considera gestul necesar. Si totusi, cum se explica faptul ca o Fundatie a carei menire este sa adune si sa publice marturii nu a realizat nici un proiect, nu are un fond documentar, nu a publicat nici un studiu, nici un disc in zece ani? Lipsa bugetului pentru asa ceva, mi-a raspuns Mark Mast, explica totul. Bugetul anual al Fundatiei este doar de 6.000 de euro. Familia spune ca a facut ce a fost in puterea ei, a creat Fundatia al carei bun mers nu ar mai fi de responsabilitatea ei. Dar a cui, oare? Pentru familie, responsabilitatea ar reveni acum lumii muzicale, oficialitatilor orasului, sponsorilor, explica Mark Mast, reamintindu-mi si ca toate contractele privind publicarea de discuri sint in mina familiei si ca fundatia nu are nici o prerogativa sau drept. „In ce ma priveste, imi spunea Mark Mast, fac tot ce este posibil sa ramin dedicat Fundatiei, fiindca in ultima instanta sint dirijor. De la inceputul anului 2003 conduc Fundatia ca pe un hobby, non-profit, neplatit”… No comment.
Mark Mast, nascut in 1963, numeste doi dirijori care i-au marcat viata, Leonard Bernstein, pe care l-a cunoscut in 1987 si a carui energie multicreatoare l-a ajutat sa-si concilieze propriul conflict, chemare, intre jazz si muzica clasica, si Sergiu Celibidache. Director general muzical o vreme la Eisenach, in Turingia – mi-a povestit dirijorul – a ajuns, gratie unui fagotist iesan, sa fie invitat la Iasi de Orchestra Filarmonica. Dupa un prim contact in noiembrie trecut, dupa o saptamina de muzica impreuna – in cursul careia a apreciat dedicatia muzicienilor ieseni si in special talentul si sunetul „fantastic” al compartimentului corzilor –, Mark Mast a avut placerea sa fie numit prim dirijor invitat al Filarmonicii Moldova. Un prieten cistigat pentru Romania, pentru familia ei muzicala, cu sau fara un Festival Celibidache afacere de familie si prim-ministri.