Inainte de a decide sa se stabileasca in UK, Beatrice E. a participat la mai multe workshopuri sustinute de artisti si de mari profesori de actorie, platite din salariul ei de actor in Romania, si a aplicat de mai multe ori la master. Concomitent, si-a perfectionat accentul, incercand sa scape de nuantele acelea specifice unui nativ din Estul Europei, pe care britanicii le sesizeaza. I-au trebuit cativa ani si o multime de probe eliminatorii pana cand a fost acceptata la Drama Studio London. Cu taxa, desigur, pentru ca in Marea Britanie, desi exista un sistem bine pus la punct de burse si imprumuturi guvernamentale sau bancare de sprijin, studiile superioare se platesc. Iar taxele nu sunt tocmai mici. La examenele de absolvire, universitatile invita agenti, nu chiar foarte interesati de noii intrati in bransa. E foarte greu sa impui un absolvent intr-o piata artistica abundenta. Aici ceea ce conteaza e cererea, raporturile dintre cerere si oferta sunt dure, iar pentru a prinde un contract, caci totul e pe contract (pe rol), iti mai trebuie, pe langa talent, si putin noroc. Obtinerea unei diplome e doar o etapa, nimic mai mult. Pregatirea e continua, caci trebuie sa fii in cea mai buna forma, din toate punctele de vedere.
Lui Beatrice E. i-a luat doi ani pana sa-si gaseasca un agent. Nimeni nu se incarca cu actori despre care stie ca vor avea dificultati in a le gasi angajamente. Agentul este veriga dintre artist si scena sau platourile de filmare. Persoana cu multe conexiuni in bransa, el e mereu la curent cu proiectele si agendele caselor de casting si, pentru ca veniturile sale reprezinta procente din valoarea contractelor, de regula 15 la suta, e in perpetua stare de alerta profesionala. Directorii de casting sunt o alta profesiune care intermediaza lumea actorilor si cea a productiei artistice. Pentru a reusi, e nevoie de contact permanent cu lumea teatrala si cinematografica.
Beatrice E. lucreaza si acum zilnic cateva ore bune pentru a progresa ca artist, din toate punctele de vedere. Face voice coaching, pentru a-si dezvolta calitatile vocale. Agenta, o fosta actrita care acum se ocupa de impresariere, a sfatuit-o sa se orienteze spre televiziune si film, spre roluri de straine care vorbesc engleza cu accent specific (rusoaice, frantuzoaice, americance etc.). Pentru a reusi accentele, ia lectii, contra cost, cu profesori specializati, direct de acasa, de langa Londra, pe Skype, pentru a economisi timp. Cand a acceptat s-o reprezinte, agenta i-a spus foarte ferm ca sansele de-a prinde un rol in teatru sunt infime si ca pragmatic e sa se specializeze pe nisa sugerata. O ajuta si fizicul, e satena deschis, are ochii verzi, conformatie filiforma.
Etapa eliminatorie o reprezinta CV-ul, portofoliul de fotografii artistice si demo-urile
In fiecare zi, Beatrice lucreaza, chiar mai mult decat in facultate, pentru a-si dezvolta gama de aptitudini si a-si adauga la CV elemente care sa o distinga din miile de aspiranti la un rol. Cand agenta reuseste sa o impuna pe o lista de auditie, alaturi de alte sute de candidati, etapa eliminatorie o reprezinta CV-ul, portofoliul de fotografii artistice si demo-urile cu ce a mai facut si ce poate face. Din aceste cateva sute spre o mie de candidati pentru un rol, doar cativa sunt acceptati la proba efectiva, in care, cu cateva ore inainte, ti se dau liniile generale ale scenariului, trasaturile personajului si niste fragmente de text. In acest interval scurt, trebuie sa memorezi replicile (macar in liniile lui generale, caci textul il ai la indemana, dar daca silabisesti, te-ai ars) si, mai ales, sa faci o propunere de personaj. Sa fii creativ, sa ai memoria antrenata, sa te concentrezi sunt reguli primare pentru a putea macar spera ca vei impresiona regizorul. Agentul are tot interesul sa fii placut, chiar daca nu iei rolul, pentru ca vei intra pe o posibila lista de asteptare, iti cresti vizibilitatea, iar agentului ii creste cota, la randul lui.
Din ce traiesc tinerii acestia pana obtin un contract? Cel mai cautat day job e chelneria, care ofera un program flexibil. Se intampla frecvent ca agentul sa te sune si sa-ti spuna ca ai un casting peste patru ore sau maine. Si trebuie sa fii pregatit sa te duci, trebuie sa fii la maximum de potential. Si sa gasesti un coleg care sa-ti tina locul sau sa poti demisiona fara sa-i incurci foarte tare pe angajatori. Din fericire pentru Beatrice, sotul ei e IT-ist, deci problema financiara nu exista. Acum asteapta raspunsul pentru un rol in film, despre care inca nu poate vorbi. Confidentialitatea e parte a agreement-ului.
Bianca B. face scurtmetraje, dublaje in filme, pentru marele si micul ecran. In secvente in care protagonista trebuie sa fie filmata din spate sau de la distanta, Bianca ii tine locul. Tanara e convinsa ca asa va fi remarcata, ca, o data, interpreta titulara va fi indisponibila si ea ii va lua locul. Dar n-a renuntat nici la scena. Acum se pregateste pentru rolul Duniasha din Livada de visini, regia William Wilkinson, la Loft Theatre in Leamington Spa. Rolul l-a luat prin auditie, intrucat, cum nu are inca un agent, e cu ochii pe toate site-urile de specialitate. A mai facut si studii, Identity School of Acting, unde a deprins metode bazate pe Stanislavski, Michael Cehov, Grotowski, Rudolf Laban etc. Isi cauta un impresar, nu spera la unul renumit, e greu sa intri pe listele lor, e realista si crede ca unul comercial, care se ocupa mai ales de reclame si videoclipuri, e, in cazul ei, solutia buna. Bianca B. e de patru ani in UK, dar crede in steaua ei norocoasa si face totul pentru a-si implini visul. Adica lucreaza zilnic pentru a progresa profesional si e in continua competitie pentru un contract.