Neinarmat, in salbaticie
Documentarul Grizzly Man este povestea unui naturalist amator, un aventurier care a trait neinarmat in salbaticie treisprezece primaveri, declarindu-se protectorul ursilor grizzly. Filmul lui Herzog despre Timothy Treadwell realizeaza portretul intim al unui om complicat, folosind in mare parte chiar filmarile acestuia, insa in forma bruta, cu lungi pasaje poetice de liniste – cele pe care Treadwell ar fi urmat sa le taie la montaj –, cind camera raminea pur si simplu deschisa, surprinzind doar tufe leganate si suierul vintului.
„Omul grizzly” traia in tinuturile salbatice din Alaska, fiind putin cunoscut, in ciuda dorintei sale de celebritate. Fondator al organizatiei Grizzly People, si-a dedicat viata ursilor grizzly, pe care ii considera in pericol din cauza braconierilor. Braconieri despre care cercetatorii sustin ca ar fi fost doar inventati de o minte bolnava, singurul rezultat al actiunilor lui Treadwell fiind moartea sa si a prietenei lui, plus a unuia dintre ursii pe care jurase sa ii protejeze.
Ramasitele lui Treadwell, alaturi de ale prietenei sale au fost gasite in 2003, in tabara din Rezervatia Naturala Katmai. Prietenul lor, ce venea sa ii duca in oras la final de sezon, avea sa vada din avion o carcasa umana din care se infrupta un urs. Printre ramasite, s-a gasit mina lui Treadwell, cu ceasul mergind, iar alte parti din corpuri aveau sa fie descoperite in burta ursului, ce a sfirsit impuscat.
Declaratii de dragoste
Herzog exploreaza in Omul grizzly nu numai misterele salbaticiei, dar mai ales ale naturii umane. Indragostit de viata in natura, Treadwell aproape ajunsese sa se creada un urs grizzly. Putea fi blind si fermecator, un copil de 46 de ani alergind pe pajisti, imbratisind vulpile si imbaindu-se cu ursii, dar totodata un suflet intunecat, bintuit de spaime si pus pe scandal cu autoritatile sau cu alti cercetatori, pe care ii lua drept braconieri.
Sint cutremuratoare declaratiile de dragoste, o dragoste aproape religioasa pentru ursi, si cocktailul aiuritor de e-motii – fericirea se amesteca cu orgoliul si minia, iubirea pentru animale cu ura fata de oameni, singuratatea cu paranoia. Herzog contureaza si frumusetea si intunecimea personajului, aratind tot ce se poate arata – de la momentele in care Treadwell isi aranjeaza parul sau bandana ca sa dea bine la propriile filmari, la lupte violente intre ursi filmate de la citiva metri si pina la imagini cu Treadwell mingiind excrementele calde ale unei ursoaice dragi, ridicind la rang de minune orice s-ar fi aflat in interiorul trupului ce a dat nascare unui ursulet, de la mingiierea labutei unui pui de urs mort la declaratia cutremuratoare de iubire facuta linga trupul rece, acoperit de muste, al unei vulpi.
Fara sfirsit
Ceea ce nu vrea sa arate Herzog este sfirsitul. Cind s-a produs atacul final, camera lui Treadwell ramasese aprinsa; desi capacul acoperea lentila, microfonul capta sonorul. Herzog a redat cumplitul moment filmindu-se din spate, ascultind caseta in casti, in prezenta unei bune prietene a lui Treadwell, Jewel. Scena, astfel realizata, spune probabil mai multe decit ar fi facut-o cele aproximativ sase minute de urlete ingrozitoare, timp in care Amie si-a vazut iubitul ucis de urs, a refuzat sa se salveze si a devenit urmatoarea victima. Groaza de pe chipul lui Herzog se vede oglindita pe chipul lui Jewel, filmat cind regizorul asculta ultima inregistrare.
Pe tot parcursul filmului, Herzog adauga propriile ginduri despre Treadwell. „M-am certat continuu cu Timothy Treadwell de-a lungul acestui film”, marturiseste regizorul pe site-ul sau. „Sint foarte diferit de el. Dar ne-am certat cu dragoste. Ca si cind m-as fi certat cu fratii mei; ii iubesc, dar ne certam din cind in cind. Nu pot spune ca il iubesc pe Timothy Treadwell, dar ma simt apropiat de el. Si de tragedia lui”.
Omul grizzly/ Grizzly Man (SUA, 2005)
Regia: Werner Herzog