— Lasă-mă, frate, cu prostiile, cu cultura, cu festivalurile, cu știința, cu cercetarea și cercetătorii! România nu are acum nevoie de așa ceva, nu trebuie să dea bani pe prostii. Trebuie să facem ceva să fim în rând cu lumea, pe urmă mai vedem noi cu e cu știința și cultura.
— Dar de ce are nevoie România acum?
— De-autostrăzi.
— OK. Și de mai ce?
— Și de străzi asfaltate.
— Și altceva?
— Stadioane de fotbal mai moderne. Mă rog, lucruri importante, cum ar fi drumurile, să audă lumea și să vină la noi.
— Și de ce crezi tu că nu avem așa ceva?
— Că nu sunt bani, frate. N-ai bani, nu faci nimic… Tu ce crezi?
— Păi, într-adevăr, nu faci nimic fără bani. Dar cred că putem cheltui mai cu cap banii pe care îi avem.
— Cap, necap, n-ai lovele îndeajuns, nu-ți iese nimic.
— Vrei să facem niște calcule? Cu cifre reale.
— Hai. Deschide Google și caută cifrele.
— Cât a costat frunza lu’ Udrea, campania pentru brandul de țară?
— Niște milioane.
— Mai precis, peste douăzeci de milioane de euro… Știi cât au costat toate filmele românești care au luat marile premii la cele mai importante festivaluri de film din lume?
— Cât?
— Sub cinci milioane de euro.
— Lasă-mă, frate, cu filmele românești, că nu a auzit chiar toată lumea de ele.
— Poate, dar sigur s-a auzit de ele de o sută de ori mai mult decât de frunza lu’ Udrea.
— M-amețești, mă bagi în cultură și m-amețești.
— Păi, hai să te bag în știință, atunci. Vrei?
— Bagă?
— Știi cât a costat stadionul de fotbal National Arena?
— Niște zeci de milioane.
— Mai exact, peste două sute cincizeci de milioane de euro… Știi cât a costat investiția în Palas Mall din Iași?
— Habar n-am.
— Cam tot atât cât National Arena.
— Bun, dar nu înțeleg unde bați.
— Ai, te rog, răbdare. Știi cât costă un kilometru de cale ferată reabilitată la noi? O sută patruzeci și șase de kilometri reabilitați au costat trei sute de milioane de euro. Reabilitați, nu construiți.
— Mă rog, mult.
— Știi cât costă o campanie electorală în România?
— Da, asta am auzit: vreo patruzeci de milioane de euro.
— Oficial. Neoficial, se cheltuiește mai mult de-atât… Dar un kilometru din autostrada Turda-Gilău, știi cât a costat?
— Cât?
— Douăzeci și opt de milioane de euro. Însumat, cincizeci și doi de kilometri din autostrada Turda-Gilău au costat un miliard o sută nouăzeci și șase de milioane de euro…
— Frate, nu mă ameți? Ce legătură are asta cu știința? Ce legătură are asta cu brandul de țară, cu țara noastră?
— Păi, cam are. Racheta Falcon Heavy — cea mai puternică mașinărie din lume și din istorie, care e acum în drum spre Marte, lansată săptămâna asta — a costat MAI PUȚIN decât PATRU KILOMETRI din autostrada Turda-Gilău. Adică nouăzeci de milioane de dolari. Cum ar arăta și unde ar fi România dacă în loc de oricare dintre acestea — de un sfert de stadion, de un sfert de mall, de reabilitarea a cincizeci de kilometri de cale ferată –, dacă în loc de PATRU KILOMETRI DE AUTOSTRADĂ, ar fi făcut cu nouăzeci de milioane de euro, cu cap, cu știință, un drum către planeta Marte, în cea mai mare și cea mai puternică mașinărie din istoria omenirii? Fă un calcul!