Dacă Forma apei, ultimul film al lui Guillermo del Toro, va câștiga câteva dintre cele mai importante premii la Oscarurile de anul acesta, unde s-a clasat cu 13 nominalizări, aceste distincții vor fi trecute automat în contul așa-zisei culturi geek care în ultimii zece ani a început să se bucure de respectul pe care îl merită.
Ignorată cu dispreț vreme de decenii, această cultură a „tocilarilor“ pasionați de SF, benzi desenate și jocuri video a devenit mainstream. Iar Guillermo del Toro este un cineast <i>geek</i> prin întreaga lui filmografie, care adună laolaltă povești cu stafii, monștri (pe care îi îndrăgește în mod deosebit), creaturi din benzi desenate sau imaginarul apocaliptic nipon.
Deja foarte lăudat pentru fantezia Labirintul lui Pan (considerat cel mai reușit film prezentat la Cannes în 2006), mexicanul del Toro vine acum cu o versiune modernă a mitului Frumoasei și Bestiei, grefat pe un clasic al filmelor cu monștri, totul pe fundalul de paranoia, spionaj și segregare al anilor ’50. Un cocktail atât de bine făcut, încât i-a adus cineastului mexican câteva premii, printre care și Globul de Aur.
„La începutul carierei mele, cultura pop nu era recunoscută la adevărata ei valoare“, spune del Toro într-un interviu pentru „Premiere“. „Prejudecățile și disprețul erau teribile și asta a făcut ca opere majore să nu se bucure de recunoaștere. Vorbesc despre anii 1995-1997, epocă situată înainte de recunoașterea, pe scară mare, a benzilor desenate, a culturii pop și a animației. Azi, cultura pop o duce bine-mersi. Chiar prea bine, s-ar putea spune“.
Guillermo del Toro a fost acuzat de plagiat (la fel ca Spielberg pe vremea lui E.T.), dar punctul real de plecare al Formei apei este unul dintre „monștrii clasici“ ai Studiourilor Universal, Creatura din Laguna Neagră.
La vârsta de 6 ani, del Toro era fascinat de scena în care omul-amfibie, „creatura“ din film, înota spre picioarele protagonistei Julie Adams. I s-a părut o scenă atât de romantică încât a fost convins că cei doi vor rămâne, fericiți, împreună. A fost șocat când a văzut că finalul a fost altul. „Am hotărât ca, într-o bună zi, să corectez acest final“, explică del Toro.
Patru decenii mai târziu, mexicanul o face, numai că între timp povestea de dragoste dintre frumoasă și bestia acvatică s-a îmbogățit cu mai multe nuanțe.
„Apa nu este fără formă“, explică del Toro. „Apa ia forma recipientului în care este turnată. Dintre cele patru elemente, el este, de departe, cel mai puternic. Este esența vieții și a morții și, mai ales, reprezintă dragostea, este imaginea ei: ia toate formele, face să cedeze toate barierele. Pentru a explica și mai mult titlul, creatura din film este «forma» pe care apa a ales să o ia. Întruparea ei“.
Forma apei, de Guillermo del Toro, a intrat în această săptămână în cinematografele românești.