Li se spunea „prietenii neînsuflețiți ai omului“. Așa am învățat la școală. Dar pentru generația mea și toate cele care au urmat după, expresia nu poate fi mai greșită.
Animalele de companie sunt, pentru mulți, cel mai prețios suflet de lângă ei. Am face aproape orice pentru ele. Mai nou, am cheltui oricât pentru ei. Piața produselor și serviciilor pentru animale este una dintre cele mai creative și mai profitabile nișe economice a momentului.
„Pretty Litter“ este un tip special de nisip pentru pisici. În America se livrează acasă, pe bază de abonament lunar, este ușor de curățat, controlează mirosul și încă ceva: nisipul se colorează diferit în funcție de sănătatea pisicii. Albastru înseamnă o infecție, roșu înseamnă inflamare a vezicii sau pietre, galben înseamnă pericol de acidoză. Costă o mică avere, dar le oferă proprietarilor liniște sufletească, pentru că pisicile ascund că sunt bolnave și oamenii își dau seama prea târziu că ceva este în neregulă.
Nisipul pentru toaleta pisicii este doar unul dintre numeroasele produse apărute recent și destinate animalelor de companie. Este o piață nouă, extinsă cu mult peste obișnuitele grăunțe speciale sau coliere anti-purici. Succesul lor se bazează pe faptul că relația omului cu animalele de companie a cunoscut o transformare puternică în ultimii 20 de ani, transformându-le într-un fel de bebeluși ai caselor fără copii.
Comparația poate părea exagerată, dar nu este. Au început să apară companii care oferă concedii de „miauternitate“ și „hamternitate“ atunci când angajații lor își cumpără sau adoptă un animal nou. De multe ori, atât proprietarii, cât și micii lor prieteni au nevoie să se acomodeze unul cu celălalt, așa că angajații pot primi câteva zile libere în acest scop. În sediul său din Seattle, Amazon permite prezența la serviciu cu un câine și are inclusiv un întreg etaj amenajat ca loc de joacă pentru câini.
Câinii și pisicile, de multe ori însoțiți de un certificat care atestă faptul că le acordă proprietarilor sprijin emoțional, au ajuns o prezență obișnuită în avioane, săli de judecată și universități. Chiar și în România, un profesor al Facultății de Psihologie din Cluj a ajuns la știri pentru că le-a permis studenților să își aducă prietenii necuvântători cu ei în amfiteatru.
Diferența de mentalitate față de acum câțiva ani este enormă. Un singur exemplu: una dintre cele mai de succes afaceri din domeniul animalelor de companie este cea a mâncării organice. Este o prăpastie mare între grăunțele speciale pentru animale, care păreau oricum o idee excentrică în anii ’90, la grija pentru fiecare ingredient din mâncare și dietele specializate.
Există numeroase afaceri care pariază nu doar pe bunăstarea animalelor de companie, ci inclusiv pe răsfăț și lux. O companie din Polonia este specializată în modă canină și vinde pulovere artizanale, împletite de mână, din lână merinos de cea mai bună calitate. Un pulovăraș costă 85 de euro. O păturică pentru culcușul canin costă 75 de euro. Există servicii de masaj, servicii de mâncare gătită, brățări smart de activitate fizică similare FitBit și chiar și un echivalent al AirBNB, serviciul de închiriere de locuințe, doar că pentru animale de companie.
Pe site-ul de produse lucrate manual Etsy, una dintre cele mai simpatice tendințe ale anului 2018 a fost vânzarea de accesorii de nuntă pentru câini și pisici: de la coliere și haine de nuntă până la ornamente pentru tort în care apare și prietenul cu blană. Așa e frumos la nuntă, a comentat un expert din partea site-ului, să te înconjori de toate iubirile vieții tale.