Netflix este liderul streaming-ului, cu 140 de milioane de abonați în întreaga lume, dar acest succes are ca preț o costisitoare cursă de realizare de programe originale, în fața unei concurențe tot mai înverșunate, scrie „Culture Box“.
În ultimii ani, Netflix și-a continuat evoluția de succes, înregistrând numai în ultimele trei luni ale anului precedent 8,8 milioane de noi abonați ceea ce face ca, la sfârșitul primului trimestru din 2019, totalul acestora să urce la 148 de milioane.
Aceste cifre și date inedite despre audiență apar într-o scrisoare pentru investitori pe care Netflix, de obicei foarte discret cu astfel de informații, a făcut-o publică la final de ianuarie.
Numărul mare de abonați din afara Statelor Unite este, spun specialiștii, rodul imenselor investiții făcute de Netflix în producții locale, precum Versailles în Franța sau Dark în Germania. Cum Netflix este destul de reținut în a da publicității prea multe cifre, unii analiști estimează că numai în 2018 rețeaua de streaming a investit peste 12 miliarde de dolari în producții de seriale, dar și de filme, precum Bird Box, film cu Sandra Bullock care, lansat la finalul lui 2018, a fost văzut de peste 80 de milioane de spectatori.
Această strategie pare mult prea costisitoare, dar a produs rezultate. Producțiile Netflix au primit aprecieri din partea criticii, dar și premii, precum recompensele la Globurile de Aur câștigate de Roma lui Alfonso Cuarón, nominalizată și la Oscar. „Succesul de la Globul de Aur a revitalizat încrederea acționarilor în această strategie centrată pe conținut, iar buna publicitate ar trebui să ajute la creșterea numărului de abonați“, estimează analiștii de la firma Canaccord.
Conform datelor Netflix, cele mai populare produții difuzate de gigantul streaming-ului anul trecut sunt:
– Bird Box, regizat de Susanne Bier, urmărit în peste 80 de cămine în primele patru săptămâni de la lansare;
– You, o serie thriller, despre care Netflix spune că a fost urmărită de peste 40 de milioane de abonați;
– Sex Education, comedie britanică cu tineri, urmărită și ea de peste 40 de milioane de abonați;
– Elite, a producție originală spanoolă, urmărită de peste 20 de milioane de abonați din întreaga lume.
Numai că Netflix are acum numeroși concurenți în arena streaming-ului, care vin și ei cu multe producții de succes, precum Hulu (Handmaid’s Tale), Amazon (The Marvelous Mrs. Maisel, recompensată la Globurile de Aur) sau HBO (Urzeala tronurilor). În curând, supremația Netflix va fi amenințată și de doi nou-veniți, WarnerMedia și Disney (mai nou și NBCUniversal) care se lansează, la rândul lor, în piața streaming-ului video.
În fața unor asemenea concurenți, spune „Culture Box“, Netflix trebuie în continuare să cheltuie enorm pentru a-și păstra clienții și a atrage alții noi.
Investiția în conținut va continua „la scară mare“, a anunțat Ted Sarandos, responsabil cu conținutul video al Netflix, într-un interviu acordat după publicarea ultimelor cifre ale companiei. Pentru a compensa aceste cheltuieli însă, Netflix a anunțat o ușoară creștere a tarifelor în Statele Unite. Este o scumpire pe care, spune un specialist citat de „BBC News”, abonații o vor accepta fără probleme.
„Marele motiv de îngrijorare este că există concurenți internaționali puternici precum Amazon sau Disney care n-au să se lase ușor întrecuți și care au și puterea financiară de a contraataca în forță. Astfel, bătălia pentru atenția publicului este abia la început“, afirmă George Salmon, analist al firmei Hargreaves Lansdown, citat de BBC.
Însă nu numai aceşti concurenţi pun probleme Netflix pe viitor. „În scrisoarea către acționari există un pasaj foarte sincer, care arată unde se găsește adevărata competiție“, se arată într-o analiză BBC. «Pasajul acela arată că problema e mai degrabă la cei care urmăresc videoclipuri și joacă Fortnight decât la rivalii HBO. În documentul Netflix se scrie așa: «Când YouTube a căzut complet vreme de o oră, în octombrie, conectările pe Netflix și vizionările au crescut accelerat». Exact asta face ca prezicerea viitorului pentru Netflix să fie atât de interesantă, nu activează atât de mult în industria divertismentului, ci în arena, mai mare, a captării atenției online“.
Deocamdată, însă, în ciuda unor întrebări pe care și le pun acționarii, Netflix o duce bine când vine vorba despre numere. Șefii rețelei au anunțat o creștere de 27% a cifrei de afaceri, la 15,8 miliarde de dolari pe tot anul 2018 și un beneficiu net de 1,2 miliarde.