„Azilurile noastre vor fi foarte rock’n’roll.“ Citatul îi aparține unui artist tatuator de la un târg de specialitate din Australia.
Printre standuri se plimbă oameni apropiați de bătrânețe, pentru care tatuajele erau la fel de obișnuite ca tricourile de pe ei. Pe vremea primei lor tinereți, erau un semn de rebeliune. Dar lumea în care au îmbătrânit a transformat tatuarea pielii într-un gest banal.
Sunt pe pieptul (și deasupra sprâncenei) lui Justin Bieber. Lady Gaga are 25. Ariana Grande are 36 de tatuaje. Unul dintre ele spune, din greșeală, „grătar“ în japoneză. Le întâlnești pe scenă, în filme, în cafenele, în sălile de fitness, la supermarket, la restaurante, în pensiuni care acceptă cupoane de vacanță. Considerate pe vremuri specifice celor mai periculoși criminali, tatuajele au devenit omniprezente și aproape nespectaculoase.
În 2014, angajații Starbucks anunțau o mare victorie în fața „corporației“: în sfârșit li se dădea voie să își arate tatuajele. Până atunci, persoanele tatuate pe braț erau obligate să poarte îmbrăcăminte cu mânecă lungă, pentru a nu deranja clienții. Pe 20 octombrie 2014, printr-o decizie mult comentată, Starbucks a trimis un e-mail intern în care era anunțată o schimbare a codului vestimentar. În el scria în mod explicit că se permite afișarea tatuajelor. S-a întâmplat după o mobilizare masivă a angajaților, petiții și proteste, iar în final modelul s-a adoptat și în numeroase alte lanțuri de cafenele.
Deși erau dintotdeauna populare, probabil că acel gest a fost momentul în care tatuajele au devenit prea banale pentru a mai fi un subiect sensibil.
Tatuajele erau asociate, până nu demult, cu lumea criminală. În 1896, un criminalist italian, Cesare Lombroso, scria că infractorii, la fel ca sălbaticii, nu simt aproape deloc durerea, de vreme ce majoritatea dintre ei se lăsaseră străpunși de ace cu cerneală pentru a se afișa cu desene pe piele. Dar lucrurile s-au mai schimbat de atunci.
48% dintre italieni au cel puțin un tatuaj, majoritatea două sau mai multe. Suedia și Statele Unite sunt pe locurile doi, respectiv trei, în ierarhia „țărilor tatuate“, cu peste 45 de procente fiecare dintre ele. Desenele pe piele diferă în funcție de gen, dar nu așa cum v-ați aștepta: în majoritatea țărilor, proporția femeilor tatuate este mai mare decât cea a bărbaților. În țări precum Marea Britanie, Israel și Grecia, diferența este chiar una foarte mare. Rusia este singura țară (din 18 studiate) în care bărbații (39%) dețin superioritatea statistică în acest domeniu față de femei (27%).
Dar informația care surprinde este aceasta: tinerii au mult mai puține tatuaje decât oamenii „în floarea vârstei“. În studiul din care am extras datele de mai sus, realizat în 2018, doar 32% dintre participanții cu vârste între 14 și 29 de ani aveau tatuaje, în comparație cu 45% dintre adulții cu vârste cuprinse între 30 și 49 de ani. Procentul celor de peste 50 de ani este apropiat de cel al tinerilor – 28%.
Caractere orientale, fluturași, delfini, brățări, mesaje – acestea ar fi cele mai populare tatuaje la nivel mondial. Cu o precizare: populare, dar din ce în ce mai puțin speciale.