Un set remarcabil de discuri in memoria sa, inregistrarile facute pentru Philips intre anii 1955-1975*, a aparut recent si ar putea fi unul din cadourile cele mai frumoase de Craciun pentru orice meloman.
Numele lui Syzmon Golberg le este probabil cunoscut unora dintre dumneavoastra, daca nu altfel, macar in calitate de partener, la o virsta inaintata, al lui Radu Lupu, in inregistrari magistrale ale sonatelor de vioara de Mozart si Schubert (Decca). Discografia violonistului, fara sa fie abundenta, cuprinde in reluarile pe discul compact, citeva inregistrari faimoase din perioada interbelica. Asa sint, datind din 1934, Trioul pentru coarde si Cvartetul, Op. 22, ale lui Hindemith, cu trioul compozitorului (la Koch Schwann) si trio-ul de coarde beethovenian Op. 8, cu Emanuel Feuremann la violoncel (Pearl). Li se adauga sonate de vioara de Mozart, inregistrate in compania pianistei Lili Kraus in anii 1935-1937 (Toshiba EMI), Duo-urile lui Mozart pentru vioara si viola avindu-l ca partener pe Paul Hindemith (1934;1940), citeva sonate, intre care cea a Primaverii si Kreutzer de Beethoven, cu Frederick Riddle la pian (1938) (Music & Arts). Din anii razboiului, 1940 si imediat de dupa, 1947 si 1951, au fost publicate benzi cu concerte de vioara de Bach, Haydn si Mozart, inregistrate la Londra, cu Orchestra Philharmonia dirijata de Walter Susskind (EMI Japonia; Testament). Tot din anii ’50, cei de maturitate ai violonistului, Music & Arts a publicat inregistrari ale trioului pe care Goldberg l-a format la Festivalul de la Prades, cu Pablo Casals si cu Rudolf Serkin la pian.
Calitatile lui Szymon Goldberg sint rezumate, probabil cel mai bine, in paginile dictionarului New Grove: „un maestru al viorii al carui ton era cald si pur, cu un sens al stilului si gust muzical ce excludeau afectarea virtuozitatii. Interpretarile lui puneau in evidenta rafinamentul, intimitatea si o intensitate nobila”. Violonistul, nascut in 1909, intr-un mic oras din Polonia, a atras atentia Wandei Landowska si, sprijinit de ea pentru a studia la Berlin, a devenit la virsta de zece ani elevul marelui profesor Carl Flesch. Maestrul il definea in memorii drept „de departe cel mai stralucitor elev” al sau.
A fost atit de remarcabil si remarcat, incit la 16 ani a devenit concertmaestru al Filarmonicii din Dresda, pentru ca apoi, la 20 de ani, Wilhelm Furtwangler sa-l numeasca noul concertmaestru al Filarmonicii din Berlin. Avea sa ramina timp de cinci ani in fruntea filarmonicii berlineze, epurat apoi, in calitate de evreu, imediat dupa venirea nazistilor la putere. Exilat din Germania in 1934, Goldberg avea sa colinde Europa si Extremul Orient, in calitate de solist si in duo cu pianista de origine ceho-ungara Lili Kraus. Destinele lor s-au impletit ulterior in bine si in rau, fiindca aflati fiecare in turneu in Java, au fost luati prizonieri odata cu invazia japoneza a Indoneziei si au petrecut perioada razboiului in lagare de internare. Sansa a facut ca Lili Kraus sa capete conditii ceva mai bune, dupa ce a fost recunoscuta de un ofiter japonez ce o ascultase la Tokyo. Szymon Goldberg a avut si el sansa in masura in care Stradivarius-ul sau, Liegnitz din 1711, ramas in posesia unei vecin, violonist amator, i-a fost inapoiat imediat dupa incheierea razboiului.
Si el, si Kraus s-au stabilit ulterior in Statele Unite, unde au facut o cariera de succes, Goldberg in calitate de profesor si artist in rezidenta al Scolii si Festivalului de la Aspen (unde a fost si membru al Quartetului Festivalului). Din 1955, timp de 22 de ani, a devenit apoi dirijorul si primul solist al Orchestrei de camera olandeze, pe care a transformat-o intr-una din formatiunile de mare clasa internationala ale vremii. Profesor la Universitatea Yale, la Julliard School of Music, Curtis School of Music din Philadelphia, solist si dirijor al unor mari orchestre (BBC, Cleveland, Chicago, Boston etc.), Goldberg avea sa-si traiasca ultimii ani din viata, pina la moartea sa in 1993, in Japonia. Sotia sa, pianista japoneza Mikoyo Yamane-Goldberg, disparuta in 2006, i-a mentinut vie memoria si ei ii este dedicat setul de discuri Inregistrarile Philips, de la care au pornit notele de fata.
Cei care vor sa-l reasculte au la dispozitie opt discuri de inregistrari deosebit de frumoase, intre care domina trei cu lucrari de Bach (concertele de vioara si cele brandenburgice) si un al patrulea cu Anotimpurile lui Vivaldi. In calitate de dirijor, Syzmon Goldberg conduce altfel Orchestra de camera olandeza, in programe exclusive Haydn si Mozart. Un posibil cadou minunat de Craciun, va spuneam.
*Szymon Goldberg. Netherlands Chamber Orchestra. The Philips Recordings. Retrospective 93407 (2007) 8 CD Box
P.S.: – Trebuie sa aduc o corectie scrisorii aparute in numarul 156 al „Suplimentului”, despre setul de discuri dirijat de Constantin Silvestri. Folosind atunci concertografia lui Octavian Lazar Cosma si neinitiat in relatiile matrimoniale ale artistilor romani, ma intrebam daca Emilia Petrescu este aceeasi persoana cu Emilia Cironeanu. Pentru cei la fel de nestiutori ca mine, este aceeasi! Un argument in plus in favoarea editarii, cindva, in secolul al XXI-lea daca se poate, a unui dictionar serios al artistilor lirici. Si sa adaug o surpriza, Marea Missa de Mozart a fost deja reeditata pe discul compact, inaintea editiei Electrecord, de una din acele putin cunoscute intreprinderi particulare ce transfera de pe LP-uri, inregistrari intrate in domeniul public. Casa se numeste Bearac Reissues, iar discul este vindut pe Internet cu zece euro.