Când s-a anunțat la începutul lunii mai că noul director șef al Orchestrei Simfonice a Radiodifuziunii Vest Germane (WDR) de la Köln a fost ales Cristian Măcelaru, ca succesor al renumitului finlandez Jukka-Pekka Saraste, care condusese orchestra timp de nouă ani, directorul WDR, Tom Buchow, se mândrea declarând: „Cu Cristian Măcelaru am reușit să câștigăm un dirijor remarcabil și foarte cerut la scară mondială. Suntem încântați că acest artist din noua generație ia în mâinile sale viitorul cu Orchestra Simfonică WDR, care și-a câștigat în ultimii ani o reputație și o recunoaștere remarcabile la scară internațională“.
Orchestra simfonică de la Köln, dirijată odinioară și de Sergiu Celibidache – vezi setul de cinci discuri cu înregistrările unor concerte radiodifuzate din anii 1957-1958, apărut la casa Orfeo în 2009 – este bine cunoscută pentru cooperarea ei pe perioade de lungă durată cu dirijori de renume: Christoph von Dohnányi, israelianul cu origini basarabene Gary Bertini și Semion Bychkov, sub care a dezvoltat un repertoriu foarte exigent (și înregistrări) de mare calitate, între altele cu integrale ale simfoniilor de Mahler și Șostakovici. Colecționarilor mahlerieni le sunt cunoscute, pe de altă parte, concerte absolut remarcabile ale acestei orchestre cu mari dirijori ca Dmitri Mitropoulos, Otto Klemperer sau Rudolf Barshai (de la care a rămas o admirabilă integrală a simfoniilor șostakoviene).
Ales de un comitet de selecție din rândurile orchestrei, în strânsă cooperare cu Intendentul și Directoratul Radioului landului Renania de Nord-Westfalia, Cristian Măcelaru a primit un contract inițial pe o perioadă de trei ani, care începe din august 2019. Pentru managerul Orchestrei Simfonice WDR, Siegwald Bülow, „Cristian Măcelaru îndeplinește toate condițiile pe care le-am fixat pentru viitorul nostru dirijor-șef. Este extrem de dotat și competent, versatil în repertoriu, îndreptat către public, cu idei inovatoare și pline de viață“.
Salutat pe pagina WDR cu formula „Bun venit!“, televiziunea germană i-a făcut un scurt portret în care l-a prezentat ca originar dintr-o familie cu zece copii, toți deveniți muzicieni, și ca dirijor format în Statele Unite. „Sunt originar din România, dar în prezent trăiesc în Germania“, declară el în clipul canalului televiziunii vest-germane (WDR), implicit publicitar. „Venirea mea în Germania am gândit-o ca pe o întoarcere la rădăcini, fiind din Europa, din această parte a lumii, și revenirea în Germania are pentru mine semnificația unei reîntoarceri acasă.“
„Am iubit întotdeauna Kölnul pentru felul său vibrant, pentru senzația de energie pe care o dă, plin de oameni veniți din toate colțurile lumii, cu diversitatea sa culturală… Îmi place și că municipalitatea se străduie să includă aici pe toată lumea.“
„Despre un concert eu vorbesc ca despre o oglindă, fiindcă ceea ce publicul aduce la un concert este propria experiență de viață, pe care o face resimțită, iar muzica o reflectă înapoi spre el. Responsabilitatea noastră ca muzicieni, ca artiști, este să avem grijă ca oglinda să fie curată.“
Departe de a-și renega originile românești, născut la Timișoara și astăzi revenind relativ des la pupitrul orchestrelor românești, Cristian Măcelaru rămâne un produs de succes al școlii muzicale americane, unde s-a format întâi ca violonist la Rice University, la Houston, studiind concomitent dirijatul cu Larry Rachleff, și s-a împlinit și evidențiat la pupitrul unor mari orchestre, între care în cariera lui a dominat cea din Philadelphia, pe care a dirijat-o de peste o sută de ori, fiind timp de trei ani și dirijor în reședință. Laureat al Premiului de dirijat Sir Georg Solti, apreciat și la pupitrul celor mai mari orchestre europene, Cristian Măcelaru este așteptat să împlinească la Köln speranțe majore. O directoare a Radioului, Valerie Weber, spunea despre el că „pe de o parte, are o inimă plină de spiritul european al muzicii clasice, în timp ce pe de alta, în America a învățat să nu piardă niciodată din vedere publicul“.
Întrebat ce înseamnă muzica pentru el, Cristian Măcelaru răspunde: „Este o imensă parte din ceea ce sunt și ceea ce mă definește. În plus de limba vorbită, muzica îmi creează ocazia de a comunica cu ceilalți și de a-mi exprima emoțiile. Acesta ar fi răspunsul simplu“. Răspunsul mai complex, spune dirijorul, este că „muzica reprezintă esența însăși a lucrului. Imediat ce aleg calea de exprimare prin muzică, experiența pentru public devine deosebit de complexă. Aproape automat apar, se nasc, niveluri suplimentare de comunicare“. Ca răspuns la o întrebare despre relația dintre comunicarea muzicală și spiritualitate, Cristian Măcelaru este de părere că „muzica ne lărgește conștiința mai mult decât orice altă artă. […] Spus altfel, muzica ne conectează la univers în cele mai bune momente“.
„Pentru mine, a dirija muzica semnifică să dai viață unei interacțiuni directe între public, muzicieni și dirijor. Slujba mea este să fac orchestra capabilă să transmită muzica în forma ei cea mai simplă, în esența ei primordială. Pentru mine este important să scot în evidență întrebările existențiale puse de compozitorii din toate generațiile. Noi, artiștii, acționăm ca mediatori între lucrări și experiențele trăite de public. În această privință sunt întotdeauna în cea mai bună companie și deloc singur pe podium.“
Despre prima sa stagiune la Köln, Cristian Măcelaru spune: „Orchestra Simfonică WDR și cu mine ne vom lua ascultătorii într-o călătorie ce ne va permite să experimentăm toate variațiile existenței noastre. În concertul inaugural, sarcina mea este să fac publicul să trăiască lumile emoționale și intelectuale ale lui Gustav Mahler. Sunt convins că publicul de la concert se va regăsi în multe locuri din lucrările lui Mahler. Trebuie să descopăr calea de a face clară publicului diversitatea acestor lumi emoționale“.
FOTO 1 și 2: Markus Schlaf/macelaru.com