Streamingul forțează tinerii muzicieni să producă un flux continuu de muzică.
Renunțând tot mai mult la vechiul model al lansării de discuri la anumite intervale, industria muzicală preferă acum să arunce pe piață piese sau albume unul după altul, o cantitate uriașă de muzică care, grație tehnologiei, nu se mai cumpără la magazin, ci se ascultă pe serviciile de streaming. Era un mod de lucru valabil acum câțiva ani, mai ales pentru tinerii artiști independenți, acum devine interesant și pentru marile staruri pop. În 2019 este foarte obișnuit să vezi că trupe precum Foals sau Big Thief lansează două albume în același an. La fel, în liga superioară, Ariana Grande a lansat albumul Thank U la doar șase luni de la lansarea albumului Sweetener.
Practic, spun specialiștii, s-a ajuns din nou la un „model de consum bazat pe hituri“ pe măsură ce lansarea de LP-uri a devenit, grație dezvoltării tehnologiei și a ritmului de consum, tot mai desuetă. „Ne-am întors în anii ’50 sau ’60, când oamenii scoteau pe bandă rulantă single-uri, sperând ca măcar unul dintre ele să aibă succes“, spune Jamie Oborne, managerul trupei The 1975.
În prima jumătate a anului 2019, vânzările în streaming au reprezentat 80% din veniturile industriei muzicale, ceea ce a schimbat prioritățile. „Astăzi, vânzările săptămânale – care au fost mai demult principala sursă de interes a marketingului – sunt luate în continuare în calcul, dar lansarea unui disc în sine este mult mai puțin importantă decât crearea unui flux continuu de videoclipuri, de remixuri și de conținut muzical nou“, spune Paul Trueman, manager al casei de discuri Awal.
Această nouă cerință a creat un nou fel de presiune pentru artiști. Ei sunt siliți să producă suficient material pentru a intra constant în playlisturi sau care să fie comentat pe social media pentru a nu se pomeni, de exemplu, aruncați la „fundul“ listei săptămânale Spotify’s New Music Friday. Este un mod de lucru foarte obositor și stresant pentru artiștii pop.
„Trebuie să lansezi constant piese noi“, spune popstarul german Kim Petras. „Pentru un tânăr artist este un mod uimitor de a-ți câștiga fani. Lansarea de cântece este aproape ca o emisiune TV, lunară sau săptămânală. Eu așa reușesc să rămân în atenția oamenilor și, în același timp, e și un mod de a-ți face fanii să simtă că sunt conectați cu tine.“
Departe de a se plânge, nu puțini sunt tinerii artiști care se bucură de acest mod de a lansa melodia înainte ca aceasta „să se învechească pentru ei“. Unii, precum trupa Big Thief, sunt atât de prolifici, încât au terminat de compus albumul din 2017 chiar înainte de lansarea celui din 2016. „Nu vrei ca piesele noi să prindă miros de vechi“, comentează bateristul James Krivchenia. „Până ajungi să înregistrezi o piesă nouă, vrei să fii sigur că gândurile și emoțiile celui care au compus piesa încă există acolo, că persoana respectivă nu a trecut la un alt episod al vieții.“ Big Thief a creat simultan două albume în 2019 pe care le lansează, totuși, separat. Dar, chiar și așa, industria muzicală cere și mai mult de la ei. Mai demult, casele de discuri au presat artiștii să renunțe la a mai compune albume lungi, nedorind să plătească melodiile în plus. În era streamingului, acest lucru a dispărut.
Probabil, comentează „The Guardian“, am intrat într-o eră în care ciclul tradițional al unui album nu se mai potrivește cu o lume în care atât creatorii, cât și consumatorii vor ca lucrurile să se petreacă mult mai repede. Yannis Philippakis, vocalistul grupului britanic Foals, preferă acest lucru și compară crearea unui album cu scrierea unui roman: „Este ca o sarcină care durează foarte mult“.