În vara anului 2019, unul dintre marile evenimente a fost revenirea unui importantă grup de progressive metal, Tool, al cărui nou album s-a bucurat de un uriaș succes, în ciuda tendințelor actuale în muzică și a faptului că membrii formației s-au declarat, până acum, în favoarea versiunii „tangibile“ a muzicii lor și mai puțin a difuzării acesteia în streaming.
Succesul noului album Tool, Fear Inoculum, este incontestabil: toate piesele au intrat în Top 25 Billboard’s Hot Rock Songs, iar în septembrie formația număra 27 de milioane de ascultări pe servicii de streaming.
Succesul unei trupe de rock „de pe vremea lui tata“ în actualul climat muzical i-a făcut pe cei de la viberate.com să analizeze situația și să vadă cine și ce gen domină pe piața muzicală actuală, așa cum este ea prezentă pe internet.
Examinând 500 de artiști și măsurând popularitatea lor digitală pe social media precum Twitter și Instagram și pe servicii de streaming (Spotify, SoundCloud sau YouTube), ziariștii de la viberate.com au ajuns la concluzia că topurile popularității pe rețele sociale sunt dominate de muzicienii pop, care reprezintă 41,5% din clasament. În timp ce artiști precum Ariana Grande sau Taylor Swift ocupă poziții fruntașe, prima trupă de rock din clasament este Coldplay, abia pe poziția 33. Pe aceste rețele, popul este campion dincolo de orice îndoială, cu 14,8 milioane de follower-i pe Instagram, 10,1 milioane pe Twitter și cu 35,9 milioane de „interacțiuni“ pe YouTube.
Când vine vorba de streaming însă, lucrurile se schimbă. Fanii rock și metal preferă să asculte muzică pe Spotify sau SoundCloud, unde rockul depășește popul la follower-i cu 1 milion. La fel, muzica heavy metal este foarte populară și pe YouTube, cu 30 de milioane de „interacțiuni“.
„Aceste rezultate sugerează că fanii rock nu sunt atât de interesați de aspectul vizual al muzicii, pe care se bazează Instagram, și preferă să se concentreze pe melodii și pe formații ca întreg, ascultând în streaming albume întregi și susținând cu mare fidelitate trupe legendare precum AC/DC, Red Hot Chilli Peppers sau Guns N’ Roses“, scrie viberate.com. „De partea cealaltă, muzica pop pare a se adresa tuturor simțurilor pe intervale mai scurte, oferind o imagerie frapantă, coregrafie, divertisment și conținut social media care atrage milioane de fani“.
În ce privește Tool și succesul său, decizia de a își promova noul album pe rețelele de streaming s-a dovedit a fi salutară. „Iar Tool fiind una dintre «trupele pe care le ascultă tata»“, scrie viberate.com, „a reușit să împlinească una dintre cele mai mari fantezii ale unui tată: să arate copiilor că succesul înseamnă mai mult decât like-uri pe social media“.