„Mozart ar fi fost un bun cubanez“ i s-a spus cornistei din Berliner Philarmoniker la prima vizită în Havana, când a întrebat ce caută un bust al compozitorului în zona istorică a orașului. După ce Sarah Willis a descoperit și o scenă clasică excelentă în orașul înțesat de portretele lui Fidel, s-a întrebat ce s-ar întâmpla dacă ai combina muzica tradițională cubaneză cântată pe străzi și în taverne cu cea mozartiană. Rezultatul e acest disc, o dezlănțuire de bucurie. Mozart și Mambo.
Fiesta la întâlnirea dintre două lumi
Nu e deloc o impietate că Sarah Willis, cea mai cunoscută cornistă din lume astăzi, a pus pe disc împreună cu Havana Lyceum Orchestra, dirijată de José Antonio Méndez Padrón, muzica lui Mozart alături de piese mambo, salsa și son cubano, genul sincretic atât de iubit în toată lumea datorită Buena Vista Social Club. Nici măcar reinterpretarea latino a unui rondo din cel mai cunoscut concert pentru corn al lui Wolfgang Amadeus n-are nimic îndoielnic. Fiul favorit al orașului Salzburg a fost de altfel un compozitor cu mult umor, căruia îi plăcea să râdă, mai ales de convențional. Mozart nu s-ar fi supărat să-și audă Mica serenadă cântată mambo la corn și saxofon cu un ansamblu zgomotos de percuție în spate. E multă veselie în această muzică, o sărbătoare la întâlnirea dintre două lumi, o simți de la primul la ultimul minut și realizezi, odată cu starea de bine care te cuprinde în audiție, că cei care au înregistrat discul s-au simțit excelent de la prima repetiție.
Muncă grea, albumul înregistrat în ianuarie 2020 a fost completat și de un concert live la Havana, plus de un film documentar realizat de Magdalena Zieba-Schwind și produs de 3B Produktion, difuzat de Deutsche Welle pe 27 iunie. Sarah și orchestra din Havana ar fi trebuit să fie acum într-un turneu european, anulat însă din cauza pandemiei coronavirus. „Acest proiect a fost unul dintre punctele culminante din viața mea și sunt foarte fericită să îl împart cu voi“, spune Sarah Willis în bookletul de prezentare al CD-ului, fiind decizia ei ca un procent din vânzările albumului să constituie un fond din care se vor achiziționa instrumente noi pentru membrii Havana Lyceum Orchestra.
Sarah, cornul și Havana
Sarah Willis e dansatoare de salsa și un om cu mult simț al umorului. A intrat în Filarmonica din Berlin în 2001, fiind prima femeia din secțiunea de alămuri a orchestrei germane, și în scurt timp a devenit cea mai cunoscută doamnă din lume care cântă la corn, un instrument despre care în unele locuri de pe planeta Pământ încă se mai crede că e rezervat doar domnilor.
Hornisten der Berliner Philharmoniker e, datorită ei, o pagină cu mii de like & share, interpreta fiind un foarte bun om de televiziune pe lângă dragostea pentru muzica clasică și o super carismă pe care o valorifică în cursuri online și masterclassuri în toată lumea, dar și într-o serie de interviuri celebre pentru Sala de Concerte Digitale a filarmonicii berlineze, plus în Sarah’s Music, un program de televiziune săptămânal produs de Deutsche Welle. Este și realizatoarea Horn Hangouts, interviuri cu muzicieni celebri transmise în direct pe site-ul ei și arhivate pe YouTube, în care pe lângă întrebări inteligente, ponturi despre tehnica instrumentală și pledoarii pentru muzica clasică, a reușit să-i facă pe Placido Domingo și Anna Netrebko să sufle într-un corn.
E născută în Maryland, S.U.A., a crescut în Tokyo, Boston, Moscova și Londra. A început să cânte la corn de la vârsta de 14 ani și a absolvit Royal College of Music. Am văzut-o la București în Festivalul Enescu în concert cu Berliner Philarmoniker și m-am bucurat să văd tineri corniști din orchestrele bucureștene cerându-i autografe la pauză.
Sarah Willis a vizitat pentru prima dată Havana în februarie 2017, pe când lucra la Miami cu New World Symphony Orchestra. Voia să danseze salsa live la Havana, dar la sosire a fost invitată să dea câteva cursuri de corn muzicienilor locali. Spre surprinderea ei, zeci de oameni din toată țara au venit la atelierele sale, toți foarte pasionați și foarte mulți capabili să cânte la un standard înalt. Instrumentele lor erau însă într-o stare groaznică – instrumentele de alamă ale unei orchestre trebuie să aibă o condiție tehnică ireproșabilă pentru a putea să țină bine știma unei partituri. Așa a încolțit ideea de a face ceva pentru acești instrumentiști din Cuba, țara cunoscută pentru iubirea sa de mambo și salsa, dar unde există un adevărat entuziasm pentru repertoriul clasic european.
Havana are un festival Mozart anual, iar Lyceum, orchestra celui mai important colegiu de muzică cubanez, este afiliată la Universitatea Mozarteum din Salzburg.
Când doamna Willis s-a întors în Cuba în toamna lui 2017 pentru un festival, a atras atenția asupra acestei tradiții culturale în programul ei de televiziune la Deutsche Welle și a decis că trebuie să strângă neapărat bani pentru ca muzicienii din Havana Lyceum Orchestra din să poată cânta pe instrumente noi. Așa s-a născut proiectul Mozart y Mambo.
Mâini lipicioase pentru o muzică minunată și nebună
Povestea înregistrării a avut parte de multe provocări, de la obținerea vizelor pentru inginerii de sunet și echipa de televiziune germană, lipsa aerului condiționat, gândacii din dressing room-ul transformat în cabină de sunet și până la problemele instrumentiștilor care soseau la repetiții cu multe ore înainte, deoarece nici unul dintre ei nu-și permite să locuiască în capitală.
Temperatura din Havana a fost însă principalul inamic al acordajului instrumentelor, sesiunile de înregistrări desfășurându-se doar noaptea târziu. „Cel puțin umiditatea nu a fost la fel ca vara, dar era încă destul de fierbinte și noaptea la Oratorio San Filipe Neri, ceea ce a făcut să fie destul de complicat pentru mine – spune Sarah Willis –, aveam mâini permanent lipicioase și îmi era greu să țin cornul fixat pe buze.“
Mozart y Mambo, rezultatul acestui „proiect minunat, interesant și oarecum nebun“, în cuvintele doamnei Willis, a fost lansat pe 10 iulie 2020 la Alpha Classics. Nu se simt mâinile lipicioase și nu are pasaje glissando în afara partiturii, albumul incluzând Concertul pentru corn în Mi b Major KV 477 și alte două lucrări mai mici de Wolfgang Amadeus Mozart. În completare, muzică tradițională cubaneză, aranjată pentru orchestră și corn de José Antonio Méndez Padrón, profesorul și dirijorul Orchestrei Liceului Havana și două piese care combină cele două genuri, aranjamente inteligente care valorifică temele solistice la corn, pe ritmurile sincopate și pline de viață ale Cubei.
Orchestra sună extraordinar de bine, ce atmosferă în Qué rico el mambo pe care puteți dansa, ca și pe Rondo alla Mambo, a treia mișcare din Concertul KV 447 transformată în mambo, cu improvizație și backing vocals, dar și cânta pe El manisero, cu un minunat solo de trompetă Harold Madrigal Frías, și Dos Gardenias para ti, de la Ibrahim Ferrer și Buena Vista Social Club, pe care solistul, Yuniet Lombida Prieto, saxofonistul orchestrei, a insistat ca Sarah Willis să o cânte cu versuri înainte de înregistrare, spre a-i înțelege mai bine sensul.
Bucurați-vă de acest disc, unul perfect pentru o vară fierbinte, un disc despre care Sarah Willis insistă că e un efort de echipă, ea însăși e la bază un muzician de tutti în orchestră, nu o solistă. „E unul dintre momentele speciale și punctele culminante ale vieții mele. Dacă ascultați acest disc veți simți că muzicienii cubanezi nu doar cântă muzică. Sunt muzică. Ei trăiesc și respiră muzica. Am învățat multe de la ei!“
Sarah Willis/Havana Lyceum Orchestra & José Antonio Méndez Padrón
înregistrare ianuarie 2020, Alpha Classics în Oratorio San Filipe Neri, Havana, Cuba
W.A.Mozart – Concert Movement pentru corn în Mi b Major, KV 370b
Dámaso Pérez Prado – Qué rico el mambo (aranjament Joshua Davis)
W.A.Mozart – Rondo în Mi b Major, KV 371 for Horn and Orchestra
Edgar Olivero – Sarahnade mambo (după Eine Kleine Nachtmusik, KV 525)
W.A.Mozart – Concertul pentru corn în Mi b Major KV 447: I. Allegro; II. Romance – Larghetto; III. Allegro
Joshua Davis & Yuniet Lombida Prieto – Rondo alla mambo (după a treia mișcare din Concertul KV. 447)
Isolina Carillo – Dos gardenias para ti (aranjament Jorge Aragón)
Moisés Simons – El manisero (aranjament Jorge Aragón)