„În curând la cinema“ a devenit o expresie depășită în era COVID-19.
Efectele pandemiei asupra industriei cinematografice sunt devastatoare. Cu sălile de cinema închise, cu programul de filmări complet dat peste cap, cinemaul a primit o lovitură cumplit de grea, care ar putea schimba complet modul în care funcționează industria în anii care vin. Efectele se resimt inclusiv în visteriile bogatelor studiouri americane, forțate să își restrângă activitățile, să treacă la concedieri masive (Disney) și să modifice complet programul lansărilor.
Fixat în ultima decadă aproape exclusiv pe logica blockbusterelor (cea mai mare parte a filmelor lansate la cinema), Hollywoodul este forțat să amâne cu ani de zile lansarea unor filme-produse care ar fi trebuit să aducă grămezi de bani: Fast and Furious 9, Jurassic World: Dominion, Dune, The Batman și diversele filme pe care le pregătesc studiourile Marvel. Anunțul amânării premierei ultimului James Bond, No Time to Die, a avut și el consecințe dezastruoase: aproape imediat, lanțul de cinematografe Cineworld a anunțat închiderea temporară a celor 127 de săli din Marea Britanie și a celor 543 din SUA.
Aceste mișcări vin după ce Tenet, filmul lui Christopher Nolan, lansat la final de august cu misiunea „de a salva cinematografia“ prin aducerea publicului în săli a eșuat, forțând studiourile să ia măsuri drastice. Disney, pentru a nu risca, a lansat mult așteptatul (și dezamăgitorul) Mulan direct în streaming.
Toate aceste amânări vin la pachet cu costuri suplimentare care îngreunează și mai mult bugetele exagerate ale blockbusterelor, cu puține speranțe ca acești bani să fie recuperați. Marvel, de exemplu, până recent în fruntea lanțului trofic al Hollywoodului, s-ar putea pomeni într-o situație dificilă, cu premiere amânate ale unor filme cu un potențial mai mic de a atrage spectatori în săli.
Acest model costisitor impus de Hollywood industriei cinematografice mondiale, cel al filmelor cu bugete uriașe și încasări și mai uriașe, se dovedește aproape falimentar în condițiile pandemiei. În contrapartidă, absența blockbusterelor dă voie filmelor independente sau cu bugete rezonabile să aibă o nouă șansă în ci-nematografe.
Dar, în sine, industria cinematografică „are un picior în groapă“ scrie „Le Monde“ atunci când o „industrie mondială depinde pentru a supraviețui numai de o duzină de filme gigantice produse pe dealurile Hollywoodului“. Asta în timp ce, din motive obiective, streamingul câștigă tot mai mult teren.
O situație asupra căreia Patty Jenkins, realizatoarea filmelor cu Wonder Woman, avertiza la începutul lunii: „Închiderea cinematografelor ar putea fi un proces ireversibil. Am putea pierde pentru totdeauna publicul care merge în săli. Situația actuală ar putea fi similară cu ce s-a întâmplat în muzică, atunci când o întreagă industrie s-a prăbușit în clipa în care a creat ceva ce nu poate fi profitabil“.