Fără a dezvălui nimic despre povestea din noul film The Matrix: Ressurections, care va avea premiera de Crăciun, regizoarea Lana Wachowski a vorbit pe larg cu revista „Premiere“ despre motivul pentru care a revenit la universul creat acum două decenii și despre ce s-a schimbat între timp.
Unul dintre lucrurile care au sărit în ochi în reclamele filmului difuzate până acum este ambianța diferită a acestuia în raport cu trilogia inițială, un nou stil descris drept „solar“ de „Premiere“. O schimbare, spune Lana Wachowski, datorată filmului Cloud Atlas, adaptarea romanului lui David Mitchell, realizată în trei de surorile Wachowski și regizorul german Tom Tykwer (Run Lola Run, Babylon Berlin).
„Artistic vorbind, filmul acela m-a marcat și m-a ajutat să progresez ca regizor“, spune Lana. „În tinerețe, detestam lumina naturală, nu suportam soarele, voiam să fasonez lumina și să îi dau forma dorită. Iubeam umbrele, brutalitatea contrastelor. Odată cu Cloud Atlas am descoperit o altă manieră de a lumina scenele, am văzut magia pe care soarele natural o poate aduce imaginii. Dintr-o dată, orice cadru devenea strălucitor și magnific, lumina căpăta o calitate, o densitate, pe care nici un efect special nu o poate reproduce. Vă imaginați ce revelație am avut când mi-am dat seama că pot face actorii și soarele să interacționeze… (…) Asta cred că am vrut să fac în Ressurections, să aduc lumina naturală în Matrix.“
Noua ambianță a universului filmului este astfel realizată nu de Bill Pope, directorul de imagine al primei trilogii, ci de noii colaboratori ai Lanei Wachowski, John Toll și Daniele Massaccesi, care au schimbat paleta verde-albastru din primele filme. Noua referință vizuală pentru noul Matrix a fost acum pictura lui Caravaggio.
Mare parte din stilul lui The Matrix: Ressurections a fost gândit de Wachowski împreună cu directorii de imagine și cu regizorul Tom Tykwer, care apare pe generic în postura de compozitor și care, împreună cu Johnny Klimek, îl înlocuiește pe Don Davis.
De-a lungul anilor, surorile Wachowski au refuzat să realizeze o continuare a trilogiei Matrix, în ciuda cecurilor generoase propuse de producători. „Eram foarte mândre de finalul trilogiei care conferă un aspect simfonic întregului ansamblu“, spune regizoarea. Revenirea la Matrix s-a făcut treptat, de-a lungul anilor, prin momente de intensă transformare interioară și fizică (când frații Wachowski s-au metamorfozat în surorile Lana și Lilly) și tragedii personale – moartea părinților. Un nou Matrix a fost soluția personală a Lanei, Lilly a preferat să jelească singur, pictând și descoperindu-și noua identitate, refuzând să revină la universul trilogiei. „Scrierea scenariului a reușit să mă scoată din suferință. Scrisul a fost un mod de a umple golul lăsat de dispariția părinților“, recunoaște regizoarea.
Așa cum indică și titlul, noul Matrix aduce la viață cele două personaje principale ale trilogiei, pe Neo și Trinity, care își pierd viața la finalul lui Matrix: Revolutions. „Moartea lor a fost un moment dureros pentru mine“, spune Lana Wachowski. „Să îi las să trăiască atât de intens și să moară așa brutal a fost extrem de dificil. O parte din mine dorea ca ei să trăiască în continuare, dar povestea din Matrix nu permitea asta. Dar moartea părinților mei m-a făcut să înțeleg cum dragostea m-a ajutat să cresc, m-a modificat și m-a ajutat să evoluez.“
Este The Matrix: Ressurections un love-story? „Nu cred că dragostea este o idee superficială, un concept «infantil»“, spune Lana Wachowski. „Nu e o întâmplare faptul că primul filosof care m-a bulversat a fost Schopenhauer, primul gânditor peste care am dat care a fost cu adevărat interesat de conceptul de dragoste, care a reflectat la gravitatea și puterea acestei noțiuni. Din toate aceste motive, Ressurections trebuia să reflecte frumusețea dragostei dintre părinții mei, care a lăsat o amprentă foarte concretă asupra lumii. Știu că ceea ce zic poate suna ca un clișeu oribil, că poate părea trivial și penibil. Putem vedea doar un vis utopic sau exprimarea unei credințe personale la o persoană care refuză complexitatea realului. Dar asta ar însemna să subevaluezi puterea dragostei. Asta se află în inima filmului.“
Cum se înscrie The Matrix: Ressurections în peisajul actual, dominat de tensiuni? „Dacă trilogia Matrix spune un anume lucru, acesta este că putem alege să trăim printre anumite niveluri ale realității“, explică Lana Wachowski, care nu este de părere că, în urmă cu două decenii, lumea era „mai liniștită“. „Pe vremea aceea, eu și sora mea eram foarte conștiente de formele care domină lumea, de puterile care se înfruntau“, spune regizoarea. „Astăzi, da, le vedem mult mai limpede. Mecanismele opresiunii, exploatării, dominării, excluderea celor mai slabi îți sar în ochi. Dar aceste forțe obscure au existat întotdeauna, le-am văzut dintotdeauna și am fost în război cu ele. “
În timpul realizării primei trilogii au avut loc atentatele de la 11 septembrie, eveniment despre care Lana Wachowski încă nu știe dacă a marcat sau nu filmele. Două decenii mai târziu, în timpul filmărilor la Ressurections, a survenit pandemia. „Ne-am pus imediat aceleași întrebări ca în urmă cu 20 de ani. Ressurections s-a filmat în timp ce două energii foarte polarizate au început să se înfrunte. Scenariul era deja scris, de multă vreme. Dar nu pot să nu mă întreb dacă această intensitate trăită în ultimii ani a hrănit filmul. O operă de artă nu este imună, ea este reflexia lumii în care se naște“, spune Lana Wachowski.
Noul Matrix însă și-a propus de la început să nu revină „în trecut“. „M-am proiectat în următorii 20 de ani“, explică regizoarea. „M-am preocupat de temele identității, ale frontierei, ale alterității. Unde se termină lumea oamenilor și unde începe cea a mașinilor? Ressurections va fi o investigație sceptică și prospectivă a naturii realității. La urma urmei, ăsta e cel mai amuzant aspect al lui Matrix, că ne permite să speculăm asupra viitorului nostru imediat.“