Vineri, 27 mai, o zi pentru o bătălie istorică între rivalii Disney+ și Netflix pentru coroana regatului mondial al streamingului. Campionii pentru cele două case regale: două seriale science fiction – Stranger Things 4, de partea Netflix, Obi-Wan Kenobi pentru Disney+.
„Lansând în aceeași zi aceste seriale foarte așteptate, Netflix și Disney+ au pus la cale unul dintre cele mai mari dueluri pe piața de streaming de până acum“, spune Nick Backer, expert în TV și streaming. „Competiția pentru abonați s-a intensificat pe fondul creșterii prețurilor, cu mulți clienți care încearcă să economisească bani pentru cheltuielile curente. E normal ca, în acest context economic, serviciile de streaming să resimtă o anumită nervozitate.“
Prin urmare, doi dintre cei mai mari concurenți scot cele mai puternice arme în această luptă. Cu Obi-Wan Kenobi, Disney+ revine la unul dintre cele mai populare personaje din saga Star Wars. Nu se poate spune că brandul creat de George Lucas chiar a prosperat conform planului, odată ce a fost preluat de Disney. Obi-Wan Kenobi vine acum cu speranța că, pe streaming, va recâștiga spectatorii pe care, după succesul seriei The Mandalorian, Disney+ i-a cam pierdut odată cu serialul nereușit The Book of Boba Fett.
De cealaltă parte, Stranger Things a fost și rămâne marele succes al celor de la Netflix. Sezonul precedent, al treilea, lansat în iulie 2019, a fost vizionat de jumătate de miliard de spectatori în numai 28 de zile de la lansare. În plus, este un serial extrem de popular în rândurile publicului tânăr, deci foarte discutat pe rețelele de socializare.
Ambele firme au o nevoie disperată de un succes. Netflix, se știe, a încasat în lunile trecute o lovitură devastatoare atunci când prognozele de creștere a numărului de clienți s-au dovedit a fi negative. Paguba financiară înregistrată pe bursă de Netflix este uriașă, un eventual succes cu noul Stranger Things urmând să fie mai important decât o gură de oxigen. Pe de altă parte, nici Disney nu se simte mai bine, după dezastrul cauzat de intrarea în bătălia politică cu guvernatorul de Florida pentru drepturile LGBTQ. Într-un context mai larg, cel al cursei pentru supremația streamingului, Disney ajunge din urmă Netflix, cu 205 milioane de abonați plătitori, contra 221 de milioane. De asemenea, firmele de profil arată că aplicația Disney+ înregistrează și ea creșteri ca număr de utilizatori, în vreme ce dinamica utilizării aplicației Netflix este foarte redusă. Bătălia are de ce să fie înverșunată, fiindcă, în ciuda temerilor economice actuale, analizele făcute de firme specializate arată că streamingul va avea parte, cel puțin pe hârtie, de zile frumoase în față, în următorii cinci ani.
În ce privește înfruntarea actuală, „Stranger Things pare un pariu mai sigur decât Obi-Wan Kenobi“, crede Nick Baker. „Acesta din urmă se va baza doar pe apetitul publicului amator de Star Wars. Din acest punct de vedere, serialul The Mandalorian a fost un mare succes, dar filme precum Solo sau seria cu Bobba Fett sugerează că «Forța» nu e totdeauna puternică în ce privește aceste produse derivate“. În același timp, înainte de lansarea celor două seriale, firme de specialitate au arătat că decizia Disney de a lansa Obi-Wan Kenobi în aceeași zi cu Stranger Things nu e fericită, fiindcă publicul este mai interesat de serialul Netflix.
De asemenea, deși nu recunoaște asta oficial, Disney așteaptă cu nervozitate rezultatul înfruntării, fiindcă ea poate arăta viitorul întregului univers Star Wars pe micile și marile ecrane. Dacă nici serialul Kenobi, cu tot cu mediatizata întoarcere a lui Darth Vader, nu va reuși să genereze suficient interes din partea publicului (un prag ar fi cel de 1,4 miliarde de minute vizionate într-o săptămână), asta ar putea fi cea mai proastă veste pentru tot viitorul universului Star Wars la Disney. De asemenea, spun unii specialiști, un dezinteres pentru Obi-Wan Kenobi ar putea indica și faptul că studiourile Disney au reușit cu adevărat să enerveze marele public atunci când au ales să se implice într-o bătălie politică și, mai ales, când au fost dovedite public planurile lor de a îndoctrina copii conform ideologiei LGBTQ.
De cealaltă parte, Stranger Things 4 se pregătește de un succes asigurat. Sezonul va fi lansat în două tranșe, primele șapte episoade pe 27 mai, iar ultimele două, de durata a două lung-metraje, peste cinci săptămâni. Cronicile celor care au văzut deja seria sunt entuziaste. În plus, indiferent de rezultatul confruntării cu Disney, acesta nu va fi ultimul sezon.
„Știm când va fi sfârșitul, pauza impusă de pandemie ne-a dat timp să privim lucrurile în perspectivă și să vedem ce este cel mai bun lucru pentru acest serial“, a declatat Ross Duffer, unul dintre creatorii Stranger Things.