Dacă a existat un duel între Netflix și Disney săptămâna trecută, acesta a fost câștigat fără drept de apel de Netflix care a înregistrat un triumf istoric cu prima parte a celui de-al patrulea sezon din serialul Stranger Things.
Pe cifre oficiale, Stranger Things 4 a înregistrat 287 de milioane de ore de vizionare în streaming numai în primul weekend, un record istoric pentru platformă. Cum această sumă este calculată la număr de conturi Netflix, numărul total de spectatori este, probabil, mult mai mare. Precedentul record Netflix era deținut de sezonul 2 din Bridgerton, cu numai 193 de milioane de ore de vizionare.
De partea cealaltă, rivalii de la Disney+ se laudă și ei cu „cea mai vizionată premieră“ cu noul serial Obi-Wan Kenobi, dar, spre deosebire de Netflix, se feresc să dea și numărul exact de vizionări – ceea ce mulți critici spun că este „jenant”. De fapt, Disney, pentru a îi combate pe cei (destui) cărora serialul nu le place, a apelat la vechea tactică din arsenalul producătoarei Kathleen Kennedy de a acuza public fanii de „rasism“.
Pentru Netflix, succesul așteptat al lui Stranger Things 4 este o veste foarte bună, care mai redresează cât de cât dezastrul înregistrat de firma de streaming pe bursă, în ultima perioadă. Cu toate acestea, Netflix este departe de a fi reparat situația. Dezastrul financiar a obligat gigantul streamingului la măsuri radicale.
Dintre primele astfel de măsuri anunțate a fost anularea masivă a tuturor proiectelor woke și un avertisment dur din partea conducerii pentru toți activiștii woke din companie – ceea ce arată, indirect, una dintre cauzele dezastrului financiar pentru Netflix.
Asta, totuși, nu e de ajuns, prin urmare alte schimbări de strategie sunt considerate necesare pentru a repara căderea de 44% raportată la bursă. În fața unei concurențe din ce în ce mai mari, Netflix a decis să încetinească ritmul producțiilor. Pentru platformă, spune „The Hollywood Reporter“, era proiectelor costisitoare, animate sau live action, s-a terminat: „nu va mai fi aplicată politica de a atrage nume mari ale filmului și de a le da mână liberă“. Victima principală vor fi filmele de autor precum recentul The Irishman al lui Martin Scorsese, a cărui producție a costat 175 de milioane de dolari. Au căzut victimă și parte din angajați, dar și diviziile de filme de acțiune și cele independente, care produceau lungmetraje cu bugete de sub 30 de milioane de dolari. Netflix se declară interesat, pe viitor, de filme mai puține, dar „mai mari și mai bune“, urmând să investească un buget uriaș numai dacă succesul e foarte sigur.
Această măsură, spun experții, înseamnă că „filmele mici vor dispărea“. Epoca în care Netflix era considerat drept salvatorul filmelor cu buget redus s-a terminat.