Ne aflăm în plin festival FILIT, deci cel mai probabil Radu Cucuteanu nu va avea timp să se ocupe de ultima pagină a Suplimentului, fiind dus să consume metafore și să se modereze cu gândul la îngerul poet Emil Brumaru. Toate astea sunt posibile fiindcă trăim în marele Iași.
Dacă arterele culturale ale marelui oraș sunt perfect funcționale, cele care țin de traficul rutier încă au probleme, deși progresele se văd. Transportul în comun tinde să devină din ce în ce mai puțin poluant, autobuzele au primit benzi speciale, cel puțin în zona Nicolina – CUG și, mai nou, au apărut afișaje ale timpului de așteptare până apare nea șoferul. Cu toate astea, parcă mult prea puțini ieșeni se lasă convinși să îl utilizeze. Cum îi convingem?
Păi vă spun eu cum, fiindcă de la volanul mașinii am studiat îndelung fenomenul, mai ales dimineața, când îmi trebuie o oră să ajung de la Expo Mobila până în Podu Roș. De ce nu ești, măi Bobi, în autobuzul ăla care tocmai a trecut pe lângă toate mașinile? E prea multă înghesuială, merge prea încet, te temi că te recunoaște lumea și ți se năruie statuia, e prea ieftin biletul sau toate astea la un loc? Din moment ce mi-am pus astfel de întrebări, înseamnă că municipalitatea mai are de lucru.
În primul rând, trebuie introduse autobuzele incognito. Cu geamuri negre, ca să nu fii văzut de afară. Sunt de acord să plătesc mai mult, un fel de spor de secretizare. Sunt sigur că mulți ar urca în el. Probabil destui cât să înceapă să se recunoască între ei, apoi să se bârfească. Cum facem să nu se recunoască? Scurtăm timpul călătoriei. Aceste vehicule ar trebui să aibă un regim de viteză preferențial, să poată rula cu 80 km/h prin centrul orașului. O să spuneți că este imposibil ca un autobuz să prindă asemenea viteză. Nu și dacă îl micșorăm.
Nu eu am inventat eu fizica, ci domnul Newton. Obiectele cu masa mare au inerție greu de bătut. Dacă vrem cu adevărat să oferim oamenilor transport public eficient, trebuie să introducem miniautobuze cu cinci locuri. Pentru a astupa eventualele guri rele care ar spune că bugetul nu poate susține asemenea idei geniale, mă ofer să conduc eu însumi vehiculul de care am nevoie, făcându-se astfel economie de un salariu. Mai mult, până se repune economia pe picioare, aș putea folosi mașina personală, cu condiția ca municipalitatea să-mi deconteze motorina și să-mi dea voie să rulez cu 80 km/h pe banda specială. Îi mai las câteva zile, să se bucure de FILIT, apoi încep să-i pistonez cu e-mailuri.