În 2009, Avatar a avut un efect important asupra lumii filmului. După foarte mult timp, 13 ani mai târziu, regizorul James Cameron aduce pe ecrane, în decembrie, cel de al doilea film dintr-o serie foarte lungă, la care a lucrat în toți acești ani. Va avea acest al doilea film, Avatar: The Way of Water, impactul primului?
În primul rând, Avatar a avut un uriaș impact comercial. Este, în continuare, filmul cu cele mai mari încasări din istorie, 2,9 miliarde de dolari, coroană pe care și-a recâștigat-o în această toamnă, în urma unei relansări mai modeste dar strategice, pe marile ecrane. Filmul lui Cameron a spulberat la vremea respectivă toate recordurile de încasări și a învățat imediat Hollywoodul să gândească numai în miliarde ca aproape unică unitate de măsură a succesului. Felul în care acest balet al numerelor uriașe a modificat industria cinematografică este considerabil și, spun mulți cineaști, devastator asupra filmului ca artă.
A repeta această performanță nu este un lucru ușor. James Cameron este conștient de asta. Avatar: The Way of Water a costat enorm, se vorbește despre o sumă de 400 de milioane de dolari ca buget de producție, ceea ce îl transformă în filmul cel mai scump din istorie. „Ar trebui ca Avatar 2 să urce pe locul 2 sau 3 în topul filmelor cu cele mai mari încasări numai ca să amortizăm costurile“, recunoștea Cameron într-un interviu în revista „GQ“. Adică undeva între Avengers: Endgame, cu 2,6 miliarde, și Titanic, cu 2,1 miliarde. Un prag cel puțin greu, dacă nu imposibil de atins. Cameron susține că a fost foarte sincer cu studiourile care au investit în extravaganța lui, Disney și 20th Century Studios, și le-a avertizat încă de la început că „este cea mai proastă investiție din istoria cinematografiei“. Totuși el are o șansă, fiindcă noul film va fi distribuit și în China, singurul film american care primește această permisiune din partea autorităților chineze din 2019 încoace. Primul Avatar a fost un mare succes în China, mare parte din încasările cu care se laudă azi venind de acolo.
În al doilea rând, impactul Avatar a fost la nivel tehnologic și a catapultat lumea divertismentului filmic pe deplin într-o eră aproape exclusiv digitală. Mulți spun că succesul filmului s-a datorat, de fapt, acestui lucru: spectatorii s-au aglomerat în cinematografe pentru spectacolul tridimensional realizat de Cameron și tehnicienii lor. Era ceva cu adevărat nou pentru toată lumea, deși toate acele tehnici existau deja și fuseseră doar rafinate de realizatori. Deși Avatar 2 vine la pachet cu propriile provocări tehnologice, este greu de crezut că, astăzi, un public care mai bine de un deceniu a fost expus până dincolo de saturație la orice tehnică a iluziei posibile, va reacționa la fel ca acum 13 ani.
Nu 3D-ul este pariul tehnologic al lui Avatar: The Way of Water, ci HFR, adică rata sporită de cadre pe secundă, ce aduce imaginii fluiditate mult mai mare și un „realism“ mai mare oricărei creații digitale. Din acest punct de vedere, Cameron și echipa sa au învățat din lecția (cam dureroasă) a primului film Hobbit. Acesta, filmat la 48 de cadre/ secundă, față de standardul de 24, arată superb în cazul efectelor digitale și teribil în cazul celorlalte secvențe, care căpătau un „realism“ al imaginii ca „filmările pentru o telenovelă“. Realizatorii Avatar au văzut și ei că hiperrealismul obținut astfel afectează spectatorii și, spun ei, au găsit o modalitate de a folosi tehnologia pentru a obține efectul dorit, evitând toate celelalte probleme.
În fine, dincolo de efecte speciale, publicul poate fi atras de Avatar: The Way of Water pentru că este cu adevărat atras de poveste și de universul imaginat de Cameron. Din acest punct de vedere, în cei 13 ani care au trecut s-a vorbit mult despre faptul că primul film nu „a lăsat, de fapt, o amprentă (pop)culturală importantă“, că „nu și-a marcat cu adevărat epoca“. Încă de la început, filmului i s-a reproșat că este un spectacol vizual somptuos, dar găunos, că, dincolo de imaginile superbe, povestea, simplă transpunere a lui Dansând cu lupii într-un context SF, nu are nimic interesant. De aceea Avatar nu are același impact asupra publicului ca, de exemplu, Star Wars. „Ce este Avatar în afară de un film de un incredibil succes pe care nu și-l aduce aminte nimeni?“, se întreba revista „Forbes“ anul trecut?
Din nou, atât James Cameron, cât și producătorul John Landau sunt conștienți că Avatar 2 ar putea avea probleme în a ajunge la publicul vechi și de a interesa foarte mult publicul nou, cel puțin în măsura în care să asigure succesul financiar.
Dorind încă de la începutul carierei sale să realizeze un univers personal pe măsura celui inventat de Lucas în Star Wars, James Cameron și-a imaginat primul Avatar ca poarta de intrare spre o lume mult mai detaliată. Fără a se grăbi cu o continuare, el a preferat să lucreze ani de zile până a pus la punct povestea pentru încă patru filme din serie. În paralel, a dezvoltat tehnologiile necesare pentru realizarea lor, ceea ce i-a luat mai bine de un deceniu. Al treilea film din serie este deja filmat, pentru o lansare prevăzută în 2024, la alte două se lucrează.
Dar Cameron este conștient că viitorul depinde de succesul lui Avatar: The Way of Water. Și, dacă acesta nu va avea încasările necesare, al treilea film va fi și ultimul.
„Piața ne va spune în trei luni dacă suntem terminați sau pe jumătate terminați“, admite Cameron în „Total Film“. „Trăim azi într-o nouă lume, o lume în care cinematografia a primit doi pumni concomitenți în barbă: pandemia și streamingul. Poate că vom reuși să aducem aminte publicului ce înseamnă, cu adevărat, mersul la cinema. Asta face cu adevărat Avatar: The Way of Water. Întrebarea este cui îi mai pasă astăzi, cu adevărat?“