Într-o epocă în care multe filme și albume sunt stocate în cloud, „anxietatea de streaming“ îi face pe oameni să cumpere mai multe DVD-uri și discuri de vinil, fiindcă tinerele generații, crescute într-o lume digitală, se tem că existența lor online ar putea fi ștearsă foarte ușor, scrie BBC Culture.
În actuala eră dominată de serviciile de streaming și de stocarea în cloud, a apărut un fenomen fascinant numit „streaming anxiety“, care împinge oamenii, în special generațiile mai tinere, să revină la utilizarea suporturilor fizice precum DVD-uri și discuri de vinil. Este o tendință remarcabilă în zilele noastre, ilustrată, în noiembrie anul trecut, de lansarea pe Blu-ray a filmului Oppenheimer al lui Christopher Nolan, care a înregistrat o creștere semnificativă a vânzărilor. În ciuda tendinței prevalente de a folosi serviciile de streaming, vânzările Oppenheimer reprezintă pentru unii încă un indiciu că experiența tangibilă de a ține în mână o copie fizică a „conținutului“ rămâne de neegalat, relatează BBC Culture.
Nolan și-a încurajat fanii să adopte ideea de a deține copii fizice, declarând: „Există un pericol în zilele noastre că, dacă lucrurile există doar în versiunea de streaming, pot fi eliminate. Vin și pleacă“. Într-un interviu pentru „Washington Post“, Nolan a subliniat caracterul permanent al versiunilor Home Video. Este o părere pe care o susțin și alți cineaști foarte influenți, precum James Cameron sau Guillermo del Toro.
Era de glorie a DVD-urilor poate fi localizată, spune BBC, în anii 2000, cu cel mai bine vândut DVD, Finding Nemo, care a înregistrat cifra impresionantă de 38,8 milioane de copii în 2003. Pe urmă, vânzările au scăzut constant, prăbușindu-se cu 86% în Statele Unite între 2006 și 2019. Asociația MPAA raportează o scădere cu 16% a pieței internaționale de divertisment la domiciliu în format fizic între 2020 și 2021, în timp ce piața digitală a crescut cu 24%.
Dar, în ciuda tendinței de a renunța la suportul fizic în favoarea păstrării de copii digitale în spațiile de stocare a serviciilor de streaming, sunt mulți care își păstrează în continuare DVD-urile și există încă un public numeros care le cumpără activ. Grupul de vârstă cel mai probabil să vizioneze DVD-uri, conform MPAA, este între 25 și 39 de ani, contestând stereotipul conform căruia doar generațiile mai în vârstă se agață de suporturile fizice.
Teama de a pierde controlul asupra conținutului difuzat și nesiguranța serviciilor de streaming îi determină pe unii consumatori să se îndrepte spre suporturile fizice. Lucas Henkel, un colecționar de filme, a înființat Celluloid Dreams, o firmă de distribuție a „divertismentului la domiciliu“. Henkel spune că ideea i-a venit când a conștientizat faptul că multe dintre filmele sale preferate nu sunt întotdeauna disponibile pe serviciile de streaming. Colecționar fiind, a evidențiat dorința de a deține ceva tangibil și accesul garantat, fără restricții, taxe suplimentare sau dependență de abonamente. „Nici un serviciu de streaming nu poate să se compare cu calitatea unei prezentări provenind de la un suport fizic“, spune Henkel.
Inițiativa lui Henkel se aliniază altora, în special The Criterion Collection, care se concentrează pe îngrijirea unei colecții de filme cu statut clasic, aproape uitate astăzi, sau filme cu statut cult, pe care le lansează în ediții speciale de lux destinate colecționarilor de vârf.
Această dorință de suport fizic este dovedită și de revenirea discurilor de vinil, ale căror vânzări, de exemplu, în 2022, au depășit vânzările de CD-uri în SUA pentru prima dată din 1987. CD-urile dau și ele semne că ar putea înregistra o revenire.
Aspectul psihologic al acestei tendințe este analizat de profesorul Nick Neave de la Departamentul de Psihologie al Universității Northumbria. El crede că acest conținut cinematografic sau muzical posedat în format fizic este un indicator al gusturilor, atitudinilor și afilierii la grupuri. Generațiile mai tinere, crescute în spiritul stocării digitale a conținutului, manifestă și ele „o anxietate față de pierderea potențială a istoriei lor digitale“. Neave sugerează că această neliniște legată de o ofertă de divertisment complet online și digital ar putea fi în spatele unora dintre tendințele recente ale Generației Z de a adopta medii fizice, cum ar fi aparatele foto ce folosesc film, agendele pe hârtie și chiar casetele audio.
Nu e foarte clar încă, spune BBC Culture, dacă în viitor se va accentua această revenire la suporturile fizice sau e doar „un accident de parcurs“. După cum spune profesorul Nick Neave cu atâta acuratețe: „Ideea de posesiune personală este atât de adânc înrădăcinate în ființa noastră și ne oferă un confort atât de mare, încât nu cred că va exista vreodată un moment când totul va deveni virtual. Vom dori întotdeauna ceva fizic, tangibil și permanent“.